۱۵ ترفند برای داشتن ناخن محکم که تا امروز نمی‌دانستید

 ۱۵ ترفند برای داشتن ناخن محکم که تا امروز نمی‌دانستید

ناخن

فرقی ندارد خانم هستید یا آقا، ناخن‌هایتان را بلند می‌کنید یا همیشه کوتاه نگه می‌دارید، ناخن‌ها را می‌جوید یا همیشه در سالن‌های زیبایی در حال رسیدگی به آن‌ها هستید؛ همه‌ی ما دوست داریم ناخن محکم و سالمی داشته باشیم. ناخن‌های سالم، مرتب شده و زیبا می‌تواند دست‌ها را هم جوان‌تر نشان دهد. اما در طول روز ناخن‌ها در معرض مواد مختلفی قرار می‌گیرند که می‌تواند آن‌ها را شکننده کرده و حتی ظاهرشان را هم تغییر دهد.

در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم از راز داشتن ناخن محکم و سالم صحبت کنیم. با آگاهی از این ترفندها و انجام آن‌ها، می‌توانید همیشه ناخن‌هایی زیبا و دلخواه داشته باشید.

۸ ویتامین و خوراکی طبیعی برای استحکام و سلامت ناخن‌

این نشانه‌ها را به خاطر بسپارید

علائم ناخن سالم و ناخن بیمار

ناخن‌ها با علائمی که بروز می‌دهند درواقع با ما از حال و روز خودشان صحبت می‌کنند. بعضی از علائم نشانه‌ی ناخن محکم و سالم است و بعضی علائم هم نشانه‌ی ناخن‌های ناسالم. پس لازم است این نشانه‌ها را بشناسید و به خاطر بسپارید.
نشانه‌های ناخن سالم:

رنگ صفحه‌ی ناخن صورتی مایل به سفید است.
کوتیکول‌ها وجود دارند (پس آن‌ها را از بین نبرید چون نشانه‌ی ناخن محکم و سالم است).
ناخن‌ها و نوک‌های سفید آن‌ها طول یکسانی دارند.
بخش برجسته‌ی سفید هلالی شکلی در پایه‌ی ناخن وجود دارد (این بخش لونولا نام دارد).

نشانه‌های ناخن ناسالم:

پوسته پوسته شدن ناخن یا شکاف خوردن آن که در اثر خشکی یا کمبود ویتامین ایجاد می‌شود.
لکه‌های ریز سفید که به دلیل جویدن ناخن ایجاد می‌شود.
شیارهای افقی که معمولا ناشی از استرس، تب بالا یا ضربه به انگشت است.
پوست قرمز و متورم اطراف ناخن که می‌تواند ناشی از بریدن کوتیکول یا جویدن آن‌ها باشد.
ناخن‌های قاشقی که نشانه‌ی کمبود آهن یا کم‌خونی است.

اگر نشانه‌های ناخن ناسالم را دارید حتما با یک متخصص پوست و مو در این مورد مشورت کنید تا بهترین درمان را برای شما تجویز کند.
چطور ناخن محکم داشته باشیم؟

 

حالا که با علائم ناخن سالم و ناسالم آشنا شدید بهتر است به سراغ رازهای تقویت ناخن خانگی برای داشتن ناخن محکم و سالم برویم. ترفندهایی که می‌تواند ناخن‌هایمان را از آسیب‌هایی که در اثر شوینده‌ها ایجاد می‌شود، در امان نگه دارد.

 

۱. دست‌های خود را خیلی تمیز نگه دارید

بعد از شستن دست‌ها مطمئن شوید که لکه و آلودگی روی ناخن‌ها باقی نمانده است. برای پاک کردن لاک ناخن از لاک پاک‌کن بدون استون استفاده کنید تا ناخن‌هایتان خشک نشود. «آوا شامبان» متخصص پوست در لس‌آنجلس و نویسنده‌ی کتاب «پوستت را درمان کن»، توصیه می‌کند یک مسواک نرم را به صابون آغشته کنید و با آن به آرامی دور ناخن‌ها و پوست اطرافش را بشویید تا تمام آلودگی‌ها پاک شود. سپس با یک لایه‌بردار پوست طبیعی، پوست‌های مرده‌ی اطراف ناخن را از بین ببرید.
۲. با ناخن‌هایتان مهربان باشید

لاک پاک کن یا استون برای ناخن خوب است

ناخن‌ها بسیار ظریف هستند پس برای داشتن ناخن محکم باید با آن‌ها بسیار ملایم و مهربان رفتار کنید. «دکتر استرن» متخصص پوست، می‌گوید: «برای تمیز کردن زیر ناخن‌هایتان از ابزار فلزی استفاده نکنید چون باعث جدا شدن بیش از اندازه‌ی صفحه‌ی ناخن از پوست می‌شود. این عارضه اونیکولیز نام دارد و در افراد بالای ۵۰ سال بسیار رایج است.» شست‌وشو با مواد شیمیایی و شستن ظرف‌ها بدون استفاده از دستکش هم می‌تواند ناخن‌ها را ضعیف و آسیب‌پذیر کند. «جانت پریستوفسک» متخصص پوست در نیویورک، می‌گوید: «در زمان استفاده از مواد شوینده برای تمیز کردن ظرف‌ها، سرویس بهداشتی و حتی گردگیری دستکش لاستیکی، وینیل یا پلاستیکی بپوشید تا بتوانید از ناخن‌هایتان محافظت کنید.»
۳. ناخن‌هایتان را همیشه کوتاه کنید

دکتر پریستوفسکی معتقد است همانطور که کوتاه کردن دوره‌ای موها به رشد و سلامت آن‌ها کمک می‌کند، کوتاه کردن ناخن‌ها هم برای داشتن ناخن محکم و سالم ضروری است. بهتر است هر دو هفته ی‌ بار آن‌ها را کوتاه کنید تا سالم بمانند.
۴. سلامت ناخن از اندازه‌ی آن مهم‌تر است

ناخن‌های بلند واقعا زیبا هستند اما اگر ناخن‌های ناسالم را بلند کنید اصلا ظاهری زیبا نخواهند داشت. همچنین وقتی ناخن ضعیف یا بیمار باشد دائم می‌شکند و این اتفاق زیبایی نیست. دکتر شامبان توصیه می‌کند در طول مدتی که در حال تقویت ناخن‌ها هستید، آن‌ها را برای مدتی کوتاه نگه دارید تا قوی‌تر شوند. ناخن کوتاه با لبه‌ی گرد و تمیز بسیار زیباتر از ناخن‌های بلند اما شکسته و کوتاه و بلند است. تا وقتی ظاهر ناخن‌ها در کنار هم یکدست شود و با هم هماهنگ باشند، باید آن‌ها را کوتاه نگه دارید. فراموش نکنید داشتن ناخن‌های سالم اولویت بالاتری نسبت به ناخن‌های بلند دارد.
۵. همیشه سوهان ناخن در دست داشته باشید

محکم شدن ناخن با استفاده از سوهان ناخن

برای اینکه لبه‌های ناخن شما صاف و زیبا باشند سوهان را فقط از یک جهت روی لبه‌ی ناخن بکشید.

دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند: «اگر کار و فعالیت روزمره‌ی شما ناخن‌هایتان را در معرض آسیب‌های احتمالی قرار می دهد، همیشه یک سوهان ناخن به همراه داشته باشید تا لبه‌های ناهموار ناخن را به سرعت صاف کنید.» دکتر استرن سوهان ناخن شیشه‌ای یا کریستالی را توصیه می‌کند و معتقد است لبه‌ی یکنواختی برای ناخن ایجاد می‌کند و بهتر است افرادی که ناخن محکم ندارند از این مدل سوهان ناخن استفاده کنند.
۶. از ابزار مراقبت از ناخن به شکل صحیح مراقبت کنید

اهمیت تمیز و ضدعفونی کردن ابزار مراقبت از ناخن به اندازه‌ی رسیدگی به ناخن‌ها است چون باکتری‌ها به راحتی می‌توانند روی آن‌ها جا خوش کرده و رشد کنند. دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند: «ابزارهای فلزی را با آب و صابون بشویید و سپس روی آن‌ها الکل بمالید تا کاملا ضدعفونی شوند. فراموش نکنید که ابزارهای یکبار مصرف، مثل صفحات سنباده‌ای سوهان ناخن، را به صورت منظم تعویض کنید. دلیلی ندارد از ابزار یکبار مصرف چندین بار استفاده کنید، مخصوصا وقتی آسیب هم دیده باشد.» هزینه‌ای که برای تعویض ابزار آسیب دیده و جایگزینی ابزار یکبار مصرف می‌کنید به مرابت کمتر از هزینه‌ای است که باید برای از بین بردن عفونت اطراف ناخن‌ها صرف کنید.

 

۷. کوتیکول‌ها را به حال خود رها کنید

وظیفه‌ی کوتیکول بستن قسمت پایینی ناخن است. پس اگر کوتیکول را ببرید یا کوتاه کنید، لایه‌ی محافظتی ناخن شما از بین می‌رود و باکتری‌ها به راحتی وارد آن قسمت می‌شوند و در نتیجه احتمال عفونت‌های دردناک بالا می‌رود. دکتر «دبی پالمر»، متخصص پوست در نیویورک، می‌گوید: «اگر واقعا دوست دارید کوتیکول‌ها را از روی ناخن‌تان عقب بزنید، بهتر است فقط یک بار در هفته و بعد از دوش گرفتن، زمانی که پوست هنوز نرم است، با یک ابزار چوبی این کار را انجام دهید. ابتدا کوتیکول‌ها را ماساژ دهید و سپس آن‌ها را به عقب برانید، در آخر هم کوتیکول‌ها و ناخن‌ها را با روغن کوتیکول ماساژ دهید تا آسیب نبینند.»

دانوسیا ونک، شیمیدان در آزمایشگاه زیبایی، می‌گوید: «سرم‌های تقویت‌کننده‌ی ناخن و ماسک برای تقویت ناخن، که به سرعت هم جذب می‌شوند، معمولا حاوی مرطوب‌کننده هستند و می‌توانند با آبرسانی به ناخن از خشکی و شکنندگی آن‌ها جلوگیری کنند. همچنین گزینه‌ی مناسبی برای درمان ناخن‌های خشک هستند.» محلول تقویت ناخن هم می‌تواند اثری مشابه سرم ناخن و روغن‌های مغذی داشته باشد.
۸. از ناخن‌ها با پوشش پایه محافظت کنید

ناخن محکم و زیبا با استفاده از لاک محافظ

وقتی می‌خواهید لاک بزنید حتما از لاک ناخن تقویت کننده استفاده کنید. بعد از تمیز کردن ناخن‌ها، روی آن یک لایه لاک تقویت کننده بزنید سپس لاک ناخن را روی آن بزنید. لاک محافظ نه تنها از ناخن شما در برابر مواد شیمیایی لاک محافظت می‌کند، بلکه باعث می‌شود با یک لایه لاک رنگی، به رنگ دلخواهتان برسید. اگر می‌خواهید لاک ناخنتان براق باشد بین لایه محافظ و لاک اصلی، یک لایه لاک درخشان بزنید.
۹. برچسب موادی که برای ناخن استفاده می‌کنید را بخوانید

تولیدات محافظت و زیبایی ناخنِ همه‌ی برندها حاوی مواد مفید برای ناخن نیستند. دکتر دبی پالمر توصیه می‌کند حتما برچسب روی محصولات ناخن را بخوانید و مطمئن شوید که حاوی مواد شیمیایی سمی مثل دی‌بوتیل فتالات، فرمالدئید و تولوئن نیستند. این سموم می‌توانند به راحتی ناخن محکم شما را به یک ناخن شکننده، شکاف خورده و ترک خورده تبدیل کنند.
۱۰. با تاپ کت از تراشه شدن ناخن‌ها جلوگیری کنید

دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند هر ۳ روز یک بار یک لایه تاپ کت به ناخن‌هایتان بزنید تا از تراشه تراشه شدن ناخن جلوگیری کند. اگر ناخن شما لاک دارد هم می‌توانید از تاپ کت روی لاک ناخن استفاده کنید. با این کار هم لاک براق و سالمی خواهید داشت، هم ناخن محکم.
۱۱. از مانیکورهای اکریلیک و ژلیش دوری کنید

 

پای صحبت هر متخصص ناخنی که بنشینید به شما توصیه می‌کند تا حد امکان از انجام ژلیش و مانیکورهای اکریلیک دوری کنید. این مواد به همان اندازه که ماندگار هستند، به همان میزان هم به ناخن آسیب می‌زنند. اما اگر دوست دارید حتما از این مانیکورها استفاده کنید می‌توانید با ترفندهایی، میزان آسیب‌رسانی آن‌ها را به حداقل برسانید. تقویت ناخن بعد از برداشتن کاشت بسیار سخت است، پس بهتر است از آن در برابر آسیب‌های مانیکور، کاشت و ژلیش مراقبت کنیم.

خشک کردن مواد با اشعه‌ی ماورا بنفش بزرگ‌ترین مشکل ژلیش است. این اشعه می‌تواند به پوست اطراف و زیر ناخن آسیب رسانده و خطر ابتلا به سرطان را بالا ببرد. دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند قبل از شروع کار، یک لایه کرم ضدآفتاب با ‌‌SPF30 تا ۵۰ به دست‌هایتان بزنید تا آسیب را به حداقل برساند. همچنین می‌توانید از دستکش‌های مخصوصی استفاده کنید که تمام دست را می‌پوشاند و فقط ناخن‌هایتان از آن بیرون است.
۱۲. به ناخن‌هایتان استراحت دهید

برای داشتن ناخن محکم بهتر است استفاده از لاک ناخن و مانیکورهای چندلایه را به آخر هفته‌ها، مهمانی‌ها و مراسم مهم کاهش دهید و مابقی روزهای هفته را به ناخن‌هایتان استراحت دهید. دکتر شامبان می‌گوید: «اگر به صورت مداوم از لاک ناخن‌های رنگی مختلف و قوی استفاده کنید، ناخن به مرور خشک و زرد شده، حتی ساختار آن هم ضعیف می‌شود.»

دکتر استرن هم با این گفته‌ی دکتر شامبان موافق است و معتقد است که پاک‌کننده‌های لاک ناخن هم به اندازه‌ی لاک می‌توانند به ناخن آسیب برسانند و ساختار طبیعی آن را از بین ببرند. او می‌گوید:« گاهی اوقات طبیعی بودن می‌تواند تنها چیزی باشد که ناخن‌های شما برای طراوت و سلامت به آن نیاز دارند.». پس برای داشتن ناخن محکم، به میزان لازم به آن‌ها استراحت دهید.
۱۳. دست‌ها و ناخن‌های خود را همیشه مرطوب کنید

استفاده از مرطوب کننده ناخن

همانطور که صورت خود را به صورت منظم مرطوب می‌کنید و قبل از خواب حتما از کرم مرطوب‌کننده‌ی مناسب استفاده می‌کنید، برای دست‌ها و ناخن‌هایتان هم همین کار را بکنید. «هالی فالکون»، متخصص ناخن در شهر نیویورک، برای هیدراته ماندن کوتیکول‌ها و ناخن‌ها استفاده از ترکیب روغن بادام و روغن آووکادو را توصیه می‌کند. البته شما می‌توانید با هر روغن حاوی مواد مغذی و مرطوب‌کننده این کار را انجام دهید. حتی می‌توانید از بالم لب هم برای مرطوب کردن ناخن و اطراف آن استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های طبیعی مثل گلیسیرین یا نرم‌کننده‌هایی مثل روغن‌های طبیعی و مواد انسدادی مثل سیلیکون‌ها می‌توانند برای آبرسانی به ناخن و پوست کاربرد داشته باشند.
۱۴. دستکش بپوشید

این موضوع مهمی است پس باز هم بر آن تاکید می‌کنیم که وقتی با مواد شیمیایی در حال تمیزکاری هستید، باغبانی می‌کنید یا هر کاری که باعث خیس یا کثیف شدن دست‌هایتان می‌شود باید از دستکش‌های لاستیکی، وینیل، نیتریل یا پلاستیکی استفاده کنید. شستن ظرف‌ها بدون دستکش ظرفشویی می‌تواند ناخن محکم شما را از بین ببرد. همچنین وقتی در حال باغبانی یا رسیدگی به گلدان‌ها هستید، آلودگی زیادی به اطراف ناخن‌ها می‌چسبد که شستن آن‌ها می‌تواند به ناخن آسیب بزند. علاوه بر تمام این‌ها، هوای سرد هم می‌تواند رطوبت پوست دست و ناخن را از بین برده و باعث پوسته پوسته شدن آن شود. پس همیشه در فصل سرد دستکش بافتنی بپوشید.
۱۵. مواد غذایی پروتئینی بخورید

ناخن‌ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. همین ماده است که باعث درخشندگی موها و ناخن‌ها می‌شود. پس برای داشتن ناخن محکم باید رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید. فالکون توصیه می‌کند ویتامین‌ها و مکمل‌هایی مثل بیوتین، ویتامین E و روغنی ماهی را به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. همچنین دکتر پالمر مصرف غذاهای سرشار از پروتئین مثل لوبیا، ماهی و آجیل را توصیه می‌کند. تمام متخصصین معتقدند ترکیب غذایی مغذی و سرشار از پروتئین را انتخاب کنید تا ناخن‌هایی قوی‌تر و شفاف‌تر داشته باشید.

۸ ماده‌ی‌ مغذی مهم که کمبودشان باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود

آیا همه‌ی روش‌ها برای داشتن ناخن محکم مناسب است؟

ابلیمو برای ناخن

اگر در گوگل عبارت «تقویت ناخن» را جست‌وجو کنید، با انبوهی از توصیه‌های مختلف خانگی روبه‌رو می‌شوید. از تقویت ناخن با ژلوفن و روش استفاده از ابلیمو برای ناخن تا پیشنهاد ویزیت متخصصین پوست و ناخن مختلف. اما آیا می‌توان به تمام این توصیه‌ها اطمینان کرد؟ پیشنهاد ما به شما امتحان کردن روش‌هایی است که نیاز به مواد طبیعی دارد اما برای مواردی که باید از مواد شیمیایی، مثل داروها، استفاده کنید حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

استفاده از آبلیمو برای ناخن یک روش قدیمی است که تقریبا همه یک بار در نوجوانی آن را امتحان کرده‌اند. به گفته‌ی قدیمی‌ها مالیدن آبلیمو روی ناخن و اطراف آن باعث افزایش رشد و استحکام آن می‌شود. اما نباید فراموش کرد که اسید موجود در آبلیمو گاهی می‌تواند آسیب‌رسان باشد. بهترین روش برای استفاده از خواص آبلیمو برای ناخن و دوری از آسیب‌های آن، ترکیب آبلیمو و گلیسیرین با یکدیگر است. این ترکیب را روزی چند بار روی ناخن‌ها و اطرافش بزنید تا مواد مغذی و مرطوب‌کننده به ناخن برسد. شاید این فرمول برای رشد ناخن معجزه نکند اما به سلامت ناخن‌ها کمک می‌کند.
مرور کلی

ناخن محکم، همان چیزی است که همه‌ی افراد از داشتن آن خوشحال می‌شوند. استحکام ناخن‌ها با عوامل مختلفی مثل شوینده‌ها یا لاک‌های ناخن از بین می‌رود. روش‌های مختلفی برای محافظت از ناخن وجود دارد اما در این مطلب، ۱۵ راز مخفی برای داشتن ناخن محکم را برای شما بازگو کردیم. توصیه‌هایی از پزشکان و متخصص‌های حوزه‌ی پوست و ناخن را به شما گفتیم تا بتوانید با رعایت آن‌ها، از ناخن‌های زیبا و سالم خود لذت ببرید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید