۸ روش ساده و مؤثر برای پاک کردن انواع لکه لباس

 ۸ روش ساده و مؤثر برای پاک کردن انواع لکه لباس

شستشوی لباس

لکه‌ها دشمنان کوچکی هستند که از یک لحظه حواس‌پرتی ما استفاده می‌کنند تا به یک پیراهن، کت یا دامن بچسبند و ظاهر آن را خراب کنند. بعضی از لکه‌ها مثل آب یا نمک به راحتی از روی لباس پاک می‌شوند، اما لیست بلند بالایی از لکه‌ها وجود دارند که نمی‌توان با آب و صابون ساده آن‌ها را از بین برد. پس ما با چالشی به نام «پاک کردن انواع لکه لباس» روبه‌رو هستیم.

البته همیشه روش‌های میان‌بری برای انجام کارها وجود دارد و پاک کردن انواع لکه لباس هم شامل این قانون می‌شود. به همین دلیل می‌خواهیم در این مطلب از دیجی‌کالا مگ درباره‌ی این میان‌برها صحبت کنیم. البته قبلا به صورت جسته و گریخته درباره‌ی بعضی از لکه‌ها صحبت کرده‌ایم اما اینجا می‌خواهیم باهم نسخه‌ی همه‌ی لکه‌ها را با هم بپیچیم.

 

انواع لکه بر لباس شیمیایی و طبیعی

لکه چای روی لباس

وقتی لکه‌ای روی لباس ایجاد می‌شود اولین سوالی که از خودمان می‌پرسیم این است که «چطور لکه لباس پاک کنیم؟». در روزگاران قدیم مواد محدودی برای از بین بردن لکه لباس در دسترس بوده است. معمول‌ترین آن‌ها آب و صابون بود و لکه‌های قوی‌تر را با جوش‌شیرین و سرکه پاک می‌کردند. اگر هم لکه پاک نمی‌شد دیگر راه حلی برای آن وجود نداشت. کمی بعدتر آب اکسیژنه راه خود را به خانه‌ها باز کرد و برای از بین بردن لکه‌ها از آن استفاده می‌کردند.

اولین مایع شیمیایی لکه‌بر که به بازار آمد وایتکس بود که عملکردش چیزی کمتر از معجزه نبود. هر لکه‌ای را از روی هر سطح و بافتی پاک می‌کرد. اما این معجزه‌گر در زمینه‌ی پاک کردن انواع لکه لباس، بعضی اوقات خودش باعث ایجاد لکه می‌شد. پس این لکه‌ی جدید را هم باید به لیست لکه‌های آزاردهنده اضافه کنیم تا بعدا به آن برگردیم.

به مرور زمان انواع پاک‌کننده‌های شیمیایی تولید شد که می‌توانست هر لکه‌ای را از هر سطحی پاک کند، بدون اینکه آسیبی به محل ایجاد لکه وارد شود. انواع لکه بر لباس هم بخشی از این تولیدات جدید بودند کار را برای همه راحت کردند. پس اینطور که معلوم است این روزها کارمان برای پاک کردن انواع لکه لباس بسیار آسان‌تر از یک یا دو نسل گذشته است. حالا وقت آن رسیده که پاک کردن لکه‌ها را با هم بررسی کنیم.

۲۰ کاربرد باورنکردنی سرکه برای نظافت خانه

۱. چگونه لکه وایتکس را پاک کنیم؟

پاک کردن لکه وایتکس

همان‌طور که چند خط بالاتر اشاره شد، وایتکس که خودش تمام لکه‌ها را پاک می‌کرد عامل ایجاد لکه روی لباس هم بود. متاسفانه این لکه از آن لکه‌هایی است که از بین نمی‌رود چون رنگ را از بافت پارچه جدا کرده است. اما اگر بتوانیم به موقع و سریع اقدام کنیم، می‌توانیم جلوی بزرگ و عمیق شدن لکه را بگیریم. وقتی وایتکس روی لباس می‌ریزد اولین کاری که باید انجام بدهیم شستن آن با آب فراوان است. آب مانع پخش شدن وایتکس در پارچه می‌شود. بعد از آن باید جوش‌شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود، خمیر را روی لکه بمالید و بعد از چند دقیقه با آب شست‌وشو دهید. این ترکیب تا حدی می‌تواند از تاثیرگذاری وایتکس روی لباس جلوگیری کند.

برای از بین بردن لکه‌ وایتکس روی لباس مشکی و از بین بردن لکه روی لباس رنگی می‌توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. پنبه‌ای را به الکل آغشته کنید و روی لباس، از اطراف به سمت لکه بکشید. الکل رنگ را از قسمت‌های دیگر لباس به سمت لکه هدایت می‌کند و آن را از بین می‌برد. البته نباید فراموش کنید که با انجام این کار فقط لکه‌های ریز از بین می‌روند و برای از بین بردن لکه‌های بزرگ هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

۱۰ کاربرد سفیدکننده در خانه غیر از تمیز کردن لکه‌ها

۲. روش از بین بردن لکه روی لباس سفید

تمیز کردن لباس سفید و پاک کردن لکه لباس سفید

برای پاک کردن انواع لکه از لباس سفید باید چند مرحله‌ی ساده را به خاطر سپرده و انجام دهید:

بلافاصله بعد از ایجاد لکه، لباس را با آب گرم شست‌وشو دهید. بهتر است ابتدا آب گرم را از پشت لکه روی لباس بریزید تا لکه سست شود. سپس دو طرف لکه را زیر آب روی هم بکشید تا به راحتی از پارچه جدا شود.

اگر بعد از انجام این کار هنوز اثر لکه باقی مانده بود، کمی جوش شیرین روی لکه بریزید و آن را با سرکه‌ی سفید خیس کنید. بعد از چند دقیقه با آب شست‌وشو دهید.
اگر باز هم اثر لکه باقی مانده بود، کمی مایع سفید کننده را با آب رقیق کنید و روی لکه بریزید تا پاک شود. فراموش نکنید از این ترکیب نباید برای پارچه‌ای ظریف، مثل حریر، استفاده کرد. همچنین بهتر است روی لباس‌های سفید ساده (پارچه‌ی بدون طرح) استفاده شود.
اگر می‌خواهید لکه‌های زرد عرق را از لباس سفید پاک کنید باید آن را در محلول رقیق شده‌ی آب و مایع سفید کننده قرار دهید و بعد از حدود یک ربع آن را با آب شست‌وشو دهید. اگر هم تمایلی به استفاده از مواد لکه بر شیمیایی ندارید، می‌توانید قسمت لکه شده را در آبلیمو یا سرکه‌ی سفید خیس کنید تا لکه از بین برود.

۱۰ ماده طبیعی و در دسترس برای تمیزکردن زیورآلات و جواهرات در خانه

۳. پاک کردن لکه روغن روی لباس

 

لکه‌ی روغن از آن لکه‌های سمج و سرسخت است که معمولا از روی پارچه پاک نمی‌شود. لباسی هم که لکه‌ی روغن داشته باشد تقریبا غیر قابل استفاده است. تصور کنید در محل کارتان در حال خوردن ماکارونی هستید که یک تکه غذا روی پیراهن سفیدتان می‌افتد و لکه‌ای نارنجی روی آن باقی می‌ماند. اگر بلافاصله برای پاک کردن لکه روغن روی لباس اقدام نکنید دیگر نمی‌توانید از آن پیراهن استفاده کنید.

نکته‌ی مهم: هرگز لباسی که لکه‌ی روغن داشته است را پس از شست‌وشو در خشک‌کن قرار ندهید.

برای پاک کردن لکه روغن روی لباس، بلافاصله پس از ایجاد لکه، از روش زیر استفاده کنید:

چربی را با یشت چاقو از روی لباس بردارید. سپس با یک دستمال پارچه‌ای سفید تمیز یا یک دستمال کاغذی سفید بدون طرح، به آرامی روی لکه بکشید تا روغنی که جذب پارچه شده است از آن خارج شود. دقت کنید که دستمال مورد استفاده باید ساده باشد و طرح‌های رنگی نداشته باشد چون ممکن است رنگ از دستمال به لباس منتقل شود.
روی لکه را با مایع ظرفشویی بپوشانید و کمی روی لکه بکشید تا وارد تار و پود پارچه شود. سپس اجازه دهید ۱۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند.
بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، محل لکه را زیر آب گرم شست‌وشو دهید.
بهتر است بعد از پاک کردن لکه، لباس را در ماشین لباسشویی بشویید.

اگر می‌خواهید لکه‌ی روغن قدیمی را پاک کنید از این روش استفاده کنید:

لکه‌ی روغن روی لباس را با مایع ظرفشویی بپوشانید.
لباس را حدود ۳۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید. می‌توانید کمی مایع لباسشویی یا لکه بر هم در آب حل کنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
بعد از گذشت ۳۰ دقیقه لباس را به ماشین لباسشویی منتقل کنید و با بالاترین دمای آب آن را بشویید.

۵ نوع لکه‌ی روغنی و روش پاک کردنشان از پارچه و سطوح مختلف
چگونه لکه‌های چربی را از سطوح مختلف پاک کنیم؟

۴. پاک کردن لکه قهوه روی لباس

 

برای پاک کردن لکه قهوه روی لباس می‌توانید از دو ماده‌ی مختلف استفاده کنید. اگر اهل استفاده از مواد طبیعی هستید سرکه همان چیزی است که لازم دارید. اگر هم مشکلی با استفاده از لکه برهای شیمیایی ندارید، می‌توانید از یک مایع لکه بر مناسب استفاده کنید.
پاک کردن لکه قهوه با سرکه

یک لیتر آب ولم را به نصف قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سفید مخلوط کنید. لباس را به مدت ۱۵ دقیقه در آن خیس کنید و سپس با آب بشویید. لباس را در فضا باز آویزان کنید تا با جریان هوا تازه خشک شود. اگر بعد از خشک شدن هنوز اثر لکه باقی ماند بود باید به سراغ استفاده از مایع سفید کننده بروید.
پاک کردن لکه قهوه با سفید کننده

ابتدا برچسب لباس را بررسی کنید تا مطمئن شود استفاده از سفید کننده به بافت آن آسیبی نمی‌رساند. اگر امکان استفاده داشتید، یک‌چهارم فنجان سفید کننده را با ۴.۵ لیتر آب مخلوط کنید و لباس را ۵ دقیقه در آن خیس کنید. سپس لباس را در ماشین لباسشویی گذاشته و به روش معمول بشویید.

۶ ترفند عالی برای پاک کردن لکه‌های سمج قهوه

۵. پاک کردن لکه چای روی لباس

 

اولین و مهم‌ترین اقدامی که باید برای پاک کردن لکه‌ی چای از روی لباس انجام دهیم این است که بلافاصله آن را زیر آب سرد بگیریم. فراموش نکنید که آب سرد را باید از پشت لکه بریزید تا رنگ چای از لباس جداشود. با این کار مقدار زیادی از لکه از بین می‌رود. اما اگر با آب سرد پاک نشد یا لکه قدیمی بود باید به روش زیر عمل کنید:

از قسمت پشت، لکه روی آن آب سرد بریزید.
کمی مایع لباسشویی یا ظرفشویی روی لکه بمالید و اجازه دهید ۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند. اگر لکه قدیمی است این زمان باید به ۳۰ دقیقه افزایش پیدا کند.
لباس را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید. معمولا لکه‌های تازه در همین مرحله کامل از بین می‌روند.
اگر لکه قدیمی است، لباس را بعد از ۱۵ دقیقه از آب گرم خارج کرده و روی قسمت لکه شده را کاملا با یک لایه جوش شیرین بپوشانید.
اجازه دهید لباس شب تا صبح در همان حالت باقی بماند.
بعد از گذشت یک شب جوش شیرین را از روی لباس بتراشید و لباس را کامل بشویید.
اگر باز هم لکه باقی مانده بود لباس را در محلول آب و مایع لکه بر خیس کنید. بعد از حدود نیم ساعت آن را با آب تازه بشویید.

لکه‌های قدیمی که با انجام تمام این مراحل پاک نمی‌شوند معمولا سرسخت‌تر از این حرف‌ها هستند. اگر همه‌ی این مراحل را انجام دادید اما لکه باقیمانده بود مایع سفیدکننده را مستقیم روی آن اسپری کنید و منتظر شوید تا لکه از بین برود. سپس لباس را با آب سرد و تازه بشویید.

چطور لکه‌ی چای را به آسانی از روی سطوح مختلف پاک کنیم؟

۶. از بین بردن لکه روی بارانی

پاک کردن لکه های مختلف و آب باران و برف از روی بارانی

از بین بردن لکه لباس بارانی کار سختی نیست فقط باید طبق این دستورالعمل ساده به جنگ لکه‌ها بروید:

ابتدا برچسب بارانی را بخوانید تا مطمئن شود مواد شوینده و سفید کننده به آن آسیب نمی‌زند.
یک پارچه‌ی میکروفایبر را مرطوب کنید و با کمک آن، مقداری مایع لباسشویی یا ظرفشویی را روی لکه بمالید.
اجازه دهید لباس ۱۰ دقیقه در همان حالت باقی بماند.
با یک پارچه‌ی میکروفایبر تمیز و مرطوب روی لکه بکشید تا مایع تمیزکننده و لکه پاک شود.
بارانی را طبق روش معمول در ماشین لباسشویی بشویید و در جریان هوای تازه قرار دهید تا خشک شود.

۷. از بین بردن لکه روی کاپشن

تمیز کردن و پاک کردن لکه های روی کاپشن

جنس رویه‌ی کاپشن به شکلی است که نمی‌توان به راحتی برای پاک کردن لکه‌ها از روی آن از مایع سفیدکننده استفاده کرد. وینیل به راحتی با مواد شیمیایی آسیب می‌بیند و وقتی هم که آسیب دید، دیگر کاپشن قابل استفاده نیست. پس برای از بین بردن لکه روی کاپشن باید با دقت اقدام کنید. قبل از هر اقدامی هم طبق معمول، برچسب راهنمای لباس را بخوانید تا مطمئن شوید از چه لکه بری می‌توانید استفاده کنید.

ابتدا حدود ۲ میلی‌لیتر مایع تمیز کننده لباس رقیق شده با آب روی لکه بریزید و به آرامی روی آن ماساژ دهید.
اجازه دهید لباس ۱۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند.
پس از گذشت ۱۰ دقیقه کاپشن را طبق معمول بشویید و آبکشی کنید.

۸. از بین بردن لکه لباس بافتنی

 

لباس‌های بافتنی کمی حساس هستند. همان‌طور که برای خشک کردنشان باید دقت کنیم که لباس کش نیاید، باید برای پاک کردن انواع لکه از لباس بافتنی هم با دقت و حساسیت عمل کنیم تا لباس آسیب نبیند. اولین کاری که برای پاک کردن لکه باید انجام بدهیم تشخیص نوع لکه است. ماده‌ای که باعث ایجاد لکه شده است می‌تواند مشخص کند که از چه نوع تمیز کننده‌ای استفاده کنیم. سپس طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

برای پاک کردن لکه از روی لباس بافتنی هرگز لباس را چنگ نزنید یا روی هم نکشید.

ابتدا با پشت چاقو تا جایی که می‌توانید ماده‌ای که باعث ایجاد لکه شده است را از روی لباس جدا کنید. سپس با یک حوله‌ی تمیز یا دستمال کاغذی تمیز روی لکه فشار وارد کنید تا باقی‌مانده‌ی مواد لکه‌زا از لباس جدا شود. حتما زیر لکه هم یک حوله‌ی تمیز قرار دهید تا لکه به قسمت‌های دیگر لباس منتقل نشود.
سرکه‌ی سفید و مایع شوینده‌ی مناسب پشم را با نسبت ۵۰-۵۰ با هم مخلوط کنید. یک ظرف را با آب خنک پر کنید و محلول تهیه شده را در آن حل کنید. سپس لباس را در آن خیس کنید.
همان‌طور که لباس در آب است، با یک پارچه‌ی تمیز از قسمت پشت لکه ضربه بزنید تا لکه از لباس بافتنی جدا شود. اگر از روی لکه ضربه بزنید به راحتی دیگر قسمت‌های لباس هم لکه می‌شود.
وقتی لکه کاملا پاک شد لباس را به روش معمول بشویید و در جریان هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

مرور کلی

از بین بردن انواع لکه لباس با مواد طبیعی و بی ضرر و غیر شیمیایی

پاک کردن انواع لکه از لباس کاری است که نیاز به مهارت و اطلاعات کافی درباره‌ی انواع پارچه‌ها و شوینده‌ها نیاز دارد. در این مطلب روش‌های کلیدی برای پاک کردن انواع لکه از لباس را آموزش دادیم. تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که لباس لکه شده را پس از شست‌وشو و پاک کردن لکه به هیچ وجه در خشک‌کن قرار ندهید. برای خشک کردن لباس باید آن را در جریان هوای آزاد و ترجیحا دور از نور خورشید قرار دهید تا به آرامی خشک شود.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید