۷ ویژگی برتر دارچین که آن را به بهترین ادویه تبدیل می‌کنند

 ۷ ویژگی برتر دارچین که آن را به بهترین ادویه تبدیل می‌کنند

دارچین

دارچین یک ادویه‌ی قوی و خوش‌طعم است که قدمت چند هزارساله دارد و در سراسر جهان برای ویژگی‌های تغذیه‌ای و دارویی خود مصرف می‌شود. مردم زیادی در کشورهای مختلف به طور روزانه دارچین مصرف می‌کنند تا هم از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوند، هم غذاهای خوش‌مزه و متنوع برای خود آماده کنند.

دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است و پژوهش‌گران ادعا دارد این ادویه در مقایسه با سایر گیاهان و ادویه‌ها بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارا است. به همین دلیل مصرف دارچین به‌شدت برای حفظ سلامتی، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و مبارزه با قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها توصیه می‌شود.

در این نوشته می‌خواهیم فواید دارچین را بررسی کنیم و ببینیم این ادویه چگونه به بهبود سلامتی کمک می‌کند. در ادامه نگاهی به ارزش غذایی دارچین می‌اندازیم، ۷ فایده‌ی مهم آن را بررسی کرده و چند نکته‌ی مهم دیگر را هم برای مصرف این ادویه معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.
ارزش غذایی دارچین

 

دارچین خواص زیادی برای سلامتی دارد و با وجود آنتی‌اکسیدان‌های خود می‌تواند انتخاب مناسبی برای افزودن به رژیم غذایی و حفظ سلامتی در نظر گرفته شود. شما تنها با مصرف کم‌وبیش نصف قاشق چای‌خوری دارچین در روز می‌توانید با اثرات مثبتی از جمله تنظیم سطح قند خون، بهبود فرآیند هضم، تقویت سیستم ایمنی و چندین فایده‌ی دیگر روبه‌رو شوید.

جدا از این، مصرف بیشتر دارچین برای بهبود بیماری‌ها و همچنین کاهش خطر ابتلا به مشکلاتی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی بسیار مفید است. البته باید حواستان باشد زیاده‌روی نکنید.

دارچین دارای مواد مغذی و معدنی بسیاری است و می‌تواند ویتامین‌ها و مواد مغذی از جمله فیبر و منگنز را به رژیم غذایی شما اضافه کند. تنها یک قاشق غذاخوری (کم‌وبیش ۸ گرم) پودر دارچین آسیاب‌شده دارای ارزش غذایی زیر است.

۱۹ کیلوکالری انرژی
۲ گرم کربوهیدرات
۳ گرم پروتئین
۲ گرم چربی
۱ گرم فیبر خوراکی
۴ میلی‌گرم منگنز (۶۸ درصد از نیاز روزانه)
۷ میلی‌گرم کلسیم (۸ درصد از نیاز روزانه)
۶ میلی‌گرم آهن (۴ درصد از نیاز روزانه)
۴ میکروگرم ویتامین K (3 درصد از نیاز روزانه)

افزون بر مواد معدنی و مغذی بالا، دارچین دارای مقدار کمی ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، روی و مس هم هست.
انواع دارچین

درخت دارچین در سراسر جهان رشد می‌کند و تاکنون کم‌وبیش ۲۵۰ گونه‌ی مختلف از این ادویه شناسایی شده است. امروزه دو نوع اصلی ادویه‌ی دارچین با نام‌های سیلان و کاسیا محبوبیت بیشتری دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیلان و کاسیا از دو درخت متفاوت ولی مرتبط با یکدیگر تهیه می‌شوند. سیلان که به‌عنوان دارچین «واقعی» شناخته می‌شود کمیاب‌تر است و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارد. از آن سو دارچین کاسیا را داریم که با نام دارچین چینی هم شناخته می‌شود. این دارچین قیمت ارزان‌تری دارد و بیشتر در دسترس است.

تا به امروز دارچین کاسیا بیشتر از سیلان مورد پژوهش قرار گرفته است، ولی پژوهش‌گران بر این باورند که سیلان می‌تواند مزایای سلامتی بیشتری در مقایسه با کاسیا داشته باشد. سیلان همچنین نسبت به کاسیا حاوی مقادیر کمتری کومارین است. این ترکیب در صورت مصرف زیاد می‌تواند روی سلامتی تأثیر منفی بگذارد و به کبد آسیب بزند. به همین دلیل سیلان گزینه‌ی بهتری در مقایسه با کاسیا به شمار می‌رود.

دو نوع دارچین سیلان و کاسیا از نظر طعم و مزه هم با یکدیگر تفاوت دارند، به گونه‌ای که سیلان طعمی سبک‌تر و شبیه به مرکبات دارد، در حالی که طعم کاسیا سنگین و تندتر است. البته از هر دوی آن‌ها در آشپزی استفاده می‌شود و گاهی اوقات فرقی ندارد کدام یک را به غذاهای خود اضافه کنید.
دارچین چگونه به بهبود سلامتی کمک می‌کند؟

 

دارچین به‌عنوان یکی از کهن‌ترین ادویه‌ها در سراسر جهان سالیان سال است که به دلیل ویژگی‌های درمانی خود در بیشتر طب‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه نگاهی به این ویژگی‌ها می‌اندازیم و می‌بینیم چرا برخی بر این باورند که دارچین بهترین ادویه به شمار می‌رود.
۱. کارکرد مغز را بهبود می‌بخشد

دارچین به دلیل سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند مغز را تقویت کند و کارکرد آن را بهبود ببخشد. شما با مصرف این ادویه می‌توانید جلوی ابتلا به بیماری‌های ذهنی و اختلالات عصبی از جمله آلزایمر و پارکینسون را بگیرید.

اگرچه پژوهش‌ها روی انسان آزمایش نکرده‌اند ولی نشان می‌دهند دارچین به جلوگیری از تجمع نوع خاصی از پروتئین در مغز کمک می‌کند تا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. پژوهش‌گران همچنین مشاهده کرده‌اند که دارچین از نورون‌های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و منجر به کاهش خطر التهاب و آسیب‌های سلولی می‌شود. همه‌ی این‌ها به حفظ سلامتی و کارکرد مغز و جلوگیری از زوال عقلی و ویژگی‌های شناختی کمک می‌کنند.

توصیه‌های غذایی برای افرادی که در میانه‌ی راه آلزایمر هستند

۲. به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دارچین برای بهداشت دهان و دندان مفید است و می‌تواند با برخی باکتری‌ها که منجر به شکل‌گیری بوی بد دهان، پوسیدگی و سوراخ شدن دندان‌ها و عفونت دهان می‌شوند مبارزه کند. روغن‌های اسانسی دارچین دارای ویژگی‌های ضدباکتریایی قوی هستند و می‌توانند به طور طبیعی باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرند و دارچین را به یک دهان‌شویه‌ی طبیعی تبدیل کنند.

درست مانند نعناع، دارچین هم یک انتخاب عالی برای طعم‌دار کردن آدامس‌ها به شمار می‌رود، زیرا طعم خوبی دارد و منجر به خوشبو شدن دهان می‌شود. به طور کلی، این ادویه به دلیل از بین بردن باکتری‌های دهان یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای مبارزه با بوی بد دهان بدون استفاده از مواد شیمیایی خواهد بود.

به دلیل همه‌ی این فایده‌ها، دارچین از روزگاران کهن به‌عنوان یک راهکار درمانی برای درد دندان، مشکلات دندان‌ها، زخم‌های دهان و… مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
۳. از کاندیدا پیشگیری می‌کند

پژوهش‌های گوناگونی نشان داده‌اند که ویژگی‌های ضدقارچی قوی دارچین می‌توانند روی درمان و پیشگیری از رشد بیش از اندازه‌ی کاندیدا در دستگاه گوارش تأثیرگذار باشند. کاندیدا یک سرده از مخمرها است و رایج‌ترین عامل عفونت قارچی در جهان پزشکی به شمار می‌رود. بسیاری از گونه‌های کاندیدا بی‌خطر هستند ولی هنگامی که دفاع مخاطی یا سیستم ایمنی بدن دچار کاستی شود، این نوع کاندیدا می‌توانند با فرصت‌طلبی منجر به بیماری شوند.

پژوهش‌گران همچنین مشاهده کرده‌اند دارچین به طور قابل توجه‌ای کاندیدا آلبیکانس را کاهش می‌دهد. این کاندیدا یک مخمر است که منجر به رشد بیش از اندازه‌ی کاندیدا می‌شود و می‌تواند مجموعه‌ای از مشکلات گوارشی و خودایمنی را به دنبال داشته باشد.

یک خوبی دیگر دارچین هم این است که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌توانند میزان قند را در دستگاه گوارش افزایش دهند و با افزایش خطر ابتلا به کاندیدا همراه باشند. بنابراین، شما با افزودن دارچین به رژیم غذایی خود می‌توانید تا حد زیادی جلوی این مشکل را بگیرید و سلامتی خود را حفظ کنید.

عفونت قارچی کاندیدا؛ علائم، دلایل و رژیم غذایی مناسب برای درمان

۴. سلامت پوست را حفظ می‌کند

فواید دارچین برای پوست ریشه در خواص آنتی‌بیوتیکی و ضدمیکروبی این ادویه دارند که می‌توانند به محافظت از پوست در برابر تحریک شدن، بثورات پوستی، واکنش‌های آلرژیک و عفونت کمک کنند. یک پژوهش نشان داده استفاده از روغن اسانسی دارچین به طور مستقیم روی پوست می‌تواند منجر به کاهش التهاب، تورم، درد و قرمزی پوست شود.

شما همچنین می‌توانید از عسل و دارچین در کنار یکدیگر استفاده کنید تا سلامت پوست خود را بهبود ببخشید. عسل هم مانند دارچین دارای خواص ضدمیکروبی است و استفاده‌ی این دو ماده می‌تواند آکنه، روزاسه و حساسیت‌های پوستی را کاهش دهد. برای بهره‌مند شدن از این فایده می‌توانید از عسل خام یا عسل مانوکا استفاده کنید.

 

۵. برخی نشانه‌های حساسیت و آلرژی را کاهش می‌دهد

کسانی که آلرژی دارند با مصرف دارچین می‌توانند مشکل خود را تسکین دهند. دارچین با دارا بودن ترکیبات خاص خود به مبارزه با نشانه‌های واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند و پژوهش‌ها هم نشان می‌دهند این ادویه روی کاهش التهاب و مبارزه با واکنش‌های هیستامین تأثیر می‌گذارد.
۶. می‌تواند غذا را بدون استفاده از شکر شیرین کند

دارچین به دلیل طعم شیرینی که دارد می‌تواند بدون استفاده از شکر غذاهای شما را شیرین کند و منجر به سالم ماندن رژیم غذایی و کاهش مصرف قند شما شود. این ادویه همچنین دارای خواص ضددیابتی است که جذب قند را کند می‌کند و با تنظیم قند خون باعث کاهش هوس می‌شود و جلوی پرخوری را هم می‌گیرد. بنابراین، یک شیرین‌کننده‌ی عالی برای افرادی خواهد بود که به انسولین حساسیت دارند.

دارچین حاوی قند افزودنی نیست و کالری کمی هم دارد و در عین حال سرشار از مواد مغذی است. به همین دلیل یک ماده‌ی غذایی بسیار سالم به شمار می‌رود که سلامت شما را حفظ می‌کند و همچنین باعث می‌شود از غذای خود لذت بیشتری ببرید.

شما می‌توانید از دارچین در قهوه، چای، محصولات پخته‌شده، ماست و لبنیات و همچنین روی میوه‌ها یا آجیل‌ها و جو دوسر استفاده کنید و مصرف شکر خود را کاهش دهید. با استفاده از دارچین به جای شکر می‌توانید مصرف قند و کالری خود را کاهش دهید و جلوی افزایش وزن ناخواسته، ابتلا به دیابت و بسیاری از مشکلات دیگر را بگیرید و زندگی شاداب و سالم‌تری داشته باشید.

 

۷. می‌تواند به‌عنوان یک ماده‌ی نگه‌دارنده‌ی طبیعی عمل کند

یکی از مزایای کمتر شناخته شده‌ی پودر دارچین این است که می‌توان از آن برای نگه‌داری از مواد غذایی استفاده کرد. از آنجایی که دارچین خواص ضدباکتریایی دارد و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از این ادویه می‌تواند مانند یک ماده‌ی نگه‌دارنده‌ی طبیعی برای غذاها بدون نیاز به مواد شیمیایی و مصنوعی عمل کند.

یک پژوهش نشان داده عصاره‌ی دارچین عمر مواد غذایی را افزایش می‌دهد و جلوی تغییر رنگ میوه‌ها و سبزیجات را هنگام اکسید شدن و شروع پوسیدگی می‌گیرد.

 

چگونه می‌توانید از دارچین در رژیم غذایی خود استفاده کنید؟

 

شما می‌توانید دارچین را به صورت چوب، پودر آسیاب‌شده، روغن اسانسی و عصاره خریداری و مصرف کنید. به طور کلی، دارچین آسیاب‌شده محبوبیت بیشتری دارد و در بیشتر فروشگاه‌ها پیدا می‌شود. شما می‌توانید این ادویه را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و غذاهای گوناگون و خوش‌مزه‌ای تهیه کنید.

شما همچنین می‌توانید دارچین را به شکل چوب بخرید و خودتان آن را با رنده یا آسیاب‌کن پودر کرده و مصرف کنید. البته یادتان باشد تا جای ممکن محصولات باکیفیت و ارگانیک را بخرید تا از فواید این ادویه‌ی بی‌نظیر بهره‌مند شوید.
مشاهده و خرید دارچین در دیجی‌کالا

خوردنی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را با استفاده از دارچین آماده کنید. در زیر چند نمونه از آن‌ها را می‌بینید. شما همچنین می‌توانید دارچین را در آب داغ دم کنید و از چای دارچین برای بهبود سلامتی خود کمک بگیرید. اضافه کردن دارچین به خوردنی‌هایی از جمله آجیل‌ها، جو دوسر، شیر و لبنیات و غذاهای پخته‌شده هم منجر به شیرین شدن غذا بدون استفاده از شکر می‌شود. بنابراین ببینید مصرف دارچین را با کدام غذاها ترجیح می‌دهید.

افزون بر این، دارچین به صورت قرص و مکمل هم پیدا می‌شود. برخی از این مکمل‌ها به تنظیم قند خون و سوخت‌وساز بدن کمک می‌کنند و برای آب کردن چربی پیشنهاد می‌شوند. شما با مشورت با یک پزشک می‌توانید این مکمل‌ها را هم مصرف کنید و از آن‌ها برای کاهش وزن و حفظ سلامتی کمک بگیرید.

طرز تهیه نان رول دارچینی آسان؛ شیرینی محبوب سوئدی‌ها
طرز تهیه فرنچ تست سیب و دارچین در فر؛ یک صبحانه‌ی خوش عطر و طعم
طرز تهیه کیک دارچین؛ خوش‌عطر و خوشمزه

آیا زیاده‌روی در مصرف دارچین ضرر دارد؟

در صورتی که دارچین را در حد اعتدال مصرف کنید این ادویه خطرناک نیست و حتی عوارض جانبی هم ندارد. با وجود این، برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند مقادیر بالای دارچین ممکن است تأثیرات منفی روی بدن بگذارد. این اتفاق به دلیل وجود ترکیبی به نام کومارین رخ می‌دهد که حجم بالای آن منجر به آسیب‌دیدگی کبد می‌شود.

دارچین دارای دو نوع سیلان و کاسیا است. دارچین سیلان مقادیر کمتری از کومارین را دارا است، ولی دارچین کاسیا سرشار از این ماده است. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف دارچین کاسیا می‌تواند روی سلامتی تأثیر منفی بگذارد و حتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

بهترین کار این است که پیش از مصرف مکمل‌ها و روغن‌های دارچین حتما با یک پزشک مشورت کنید، به‌ویژه اگر باردار یا شیرده هستید، دیابت یا بیماری کبد دارید، یا به‌تازگی عمل جراحی داشته‌اید. همچنین از آنجا که برخی از مردم ممکن است نسبت به دارچین و روغن‌های آن واکنش آلرژیک نشان دهند بهتر است حواستان به این موضوع هم باشد و پیش از مصرف مقدار کمی از روغن را روی پوست خود قرار دهید و ببینید تحریک می‌شود و واکنش نشان می‌دهد یا خیر.

۲۰ روغن اسانسی فوق‌العاده برای مراقبت از پوست و روش مصرف آن‌ها

سخن پایانی

دارچین یک ادویه‌ی قوی و خوش‌طعم است که قدمت چند هزارساله دارد و در سراسر جهان برای ویژگی‌های تغذیه‌ای و دارویی خود مصرف می‌شود. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است و پژوهش‌گران ادعا دارد این ادویه در مقایسه با سایر گیاهان و ادویه‌ها بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارا است. به همین دلیل مصرف دارچین به‌شدت برای حفظ سلامتی، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و مبارزه با قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها توصیه می‌شود.

شما با افزودن دارچین به رژیم غذایی خود می‌توانید با فواید بسیاری روبه‌رو شوید. این ادویه‌ی بی‌نظیر می‌تواند کارکرد مغز را بهبود ببخشد و جلوی ابتلا به مشکلات ذهنی را بگیرد، به بهداشت و سلامت دهان و دندان کمک کند، خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد و با کاندیدا مبارزه می‌کند، سلامت پوست را حفظ می‌کند، نشانه‌های حساسیت و واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد، غذاها را بدون نیاز به شکر شیرین می‌کند و مصرف قند شما را پایین می‌آورد و همچنین به افزایش عمر غذاها و کاهش سرعت فاسد شدن آن‌ها کمک می‌کند.

شما می‌توانید دارچین را به شکل‌های گوناگونی به سبک زندگی خود اضافه کرده و از آن برای بهبود سلامتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید و همیشه دارچین اصل و باکیفیت را خریداری و مصرف کنید. با در نظر داشتن نکاتی که بررسی کردیم می‌توانید بدون هیچ دردسری از دارچین استفاده کنید و زندگی شاداب و سالم‌تری برای خود بسازید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید