هوشمندترین ماشین دنیا: غول مرحله آخر تکنولوژی!

 هوشمندترین ماشین دنیا: غول مرحله آخر تکنولوژی!

هوشمندترین ماشین دنیا

آیا تابه‌حال چیزی در مورد هوشمندسازی خودروها شنیده‌اید؟ این موضوع شاید کمی عجیب به‌نظر برسد؛ ولی اشتباه نکنید! ما در مورد هوش و استعداد ذاتی خودروها صحبت نمی‌کنیم. اگر مطالب دیگر مجلۀ آریاهوشمند را خوانده باشید، می‌توانید حدس بزنید که هوشمندسازی خودرو به چه معنی است و تا چه حدی ممکن است؟! اگر هم نخوانده‌اید، پیشنهادم این است که سری به بقیه مطالب هم بزنید.
هوشمندسازی در واقع به‌معنای توانمندسازی یک شیء به سیستم تجزیه و تحلیل اطلاعات است که درجه آن در ماشین‌های هوشمند مختلف متفاوت است. ماشین های هوشمند بحث جدیدی در صنعت خودروسازی نیستند و تعداد زیادی از آن‌ها تولید و عرضه شده است. اما با پیشرفت تکنولوژی روز به روز این خودروها پیشرفته‌تر شده و قابلیت‌های هیجان‌انگیزی پیدا کرده‌اند.

پس اگر عشقِ ماشین هستید و اخبار روز خودرو و تکنولوژی را دنبال می‌کنید، این موضوع برای شما جذاب خواهد بود! در ادامۀ این مطلب، بعد از معرفی مختصری از ماشین های هوشمند، هوشمندترین ماشین های دنیا و قابلیت‌های شگفت‌انگیز آن‌ها را بررسی می‌کنیم
ماشین هوشمند چیست: معرفی مختصری از ذات این تکنولوژی عجیب و غریب!

ماشین هوشمند به ماشینی گفته می‌شود که توانایی دریافت اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن و در نهایت تصمیم‌گیری بر پایۀ آن اطلاعات را داشته باشد. هر چه ماشین در این زمینه بهتر عمل کند به این معناست که میزان هوشمندی آن هم بیشتر است.

به‌طورکلی می‌توان گفت که تمام ماشین‌های مدرن دارای یک کامپیوتر مرکزی هستند که تا درصد محدودی باعث هوشمندی ماشین می‌شود. ولی امروزه تعریف جدیدی از ماشین های هوشمند به‌وجود آمده که به خودروهای خودران یا بدون راننده گفته می‌شود. درصد هوشمندی این ماشین‌ها با ماشین‌های معمولی اصلا قابل مقایسه نیست؛ چون سیستم پیچیده‌تری در آن‌ها استفاده شده است.

به لطف هوش مصنوعی و تکنولوژی اینترنت اشیاء به‌کار رفته در ماشین‌های هوشمند، در آینده‌ای نزدیک انسان‌ها نقش کمرنگی در هدایت ماشین‌های خود خواهند داشت. این خودروها قابلیت‌هایی در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهند که در مبحث بعدی آن‌ها را به‌دقت بررسی می‌کنیم.

هوشمندترین ماشین های دنیا و قابلیت‌های آن‌ها
این روزها ویژگی هوشمندی ماشین یا به‌صورت تمام و کمال، یا به‌صورت نیمه هوشمند، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که خریداران ماشین در سرتاسر جهان درنظر می‌گیرند. چراکه هوشمند بودن ماشین، رانندگی را برای افراد، مخصوصاً در مواقع سفر، راحت‌تر می‌کند.

در نتیجه شرکت‌های بزرگ خودروسازی، بیشتر انرژی و تمرکز خود را در این زمینه گذاشته‌اند و روزبه‌روز در حال تولید ماشین‌های هوشمند با قدرت یادگیری و تصمیم‌گیری بیشتری هستند.

در ادامۀ این مقاله، چندتا از هوشمندترین ماشین‌های دنیا از شرکت‌های خودروسازی متفاوت را بررسی می‌کنیم.
مرسدس بنز کلاس S: محبوب دل عاشقانِ خودرو!

شرکت خودروسازی بنز که تولیدکننده اولین ماشین هوشمند دنیا هم هست (بنز دایملر)، در حال تولید شاهکاری است که یکی از هوشمندترین ماشین‌های دنیا شناخته می‌شود.

دوربین‌های به‌کار رفته در مرسدس بنز کلاس S، تمام چاله‌ها و خرابی‌های موجود در جاده را اسکن می‌کند و به راننده خبر می‌دهد تا با ماشین از روی آن‌ها عبور نکند. در نتیجه، هم ماشین سالم‌تر می‌ماند و هم سرنشینان آن اذیت نمی‌شوند. این ویژگی خودروی مرسدس بنز باعث می‌شود که این ماشین در مواقع خطر دقت بالایی داشته باشد و از تصادف جلوگیری کند.

به‌طور کلی این ماشین دارای ۵ نمایشگر هست که دوتا از آن‌ها برای صندلی‌های عقب نصب می‌شود. نمایشگر دیگر به‌صورت یک تبلت است که از کنسول وسط جدا شده و با آن می‌توان تنظیمات مختلف ماشین را مدیریت کرد.

کیلومترشمار و برخی تنظیمات دیگر ماشین هم در پشت فرمان به‌صورت یک نمایشگر جدا وجود دارند که در سبک‌ها و رنگ‌های متفاوتی ارائه می‌شود. و در آخر یک نمایشگر دیگر به همراه دستیار صوتی بر روی داشبورد قرار دارد. تنظیمات موجود در این نمایشگر باعث حذف ۲۷ دکمۀ فیزیکی از داشبورد این ماشین شده است.

این ماشین هوشمند در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد شد و قطعا رانندگی با آن یک تجربۀ دلپذیر و به‌یاد ماندنی از ماشین های هوشمند به‌جا خواهد گذاشت.

BMW M4

این خودرو نمونه بارزی از یک ماشین هوشمند مدرن است. از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به متصل شدن به تلفن همراه شما و دسترسی به شبکه‌های اینترنت اشاره کرد. با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید به پادکست‌های خود دسترسی داشته باشید و آن‌ها را در ماشین پخش کنید.

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که مدام جای پارک ماشین خود را فراموش می‌کنید، این ماشین راه حلی برای شما در نظر گرفته است. با وصل کردن گوشی خود به ماشین، می‌توانید آن را در هر مکانی پیدا کنید و دیگر نگران گم کردن ماشین خود نباشید.

یکی از سیستم های ماشین BMW M4 که آن را از بقیه ماشین های هوشمند متمایز می‌کند، دستیار داخلی آن است. این دستیار در مورد چگونگی رانندگی شما نظر می‌دهد و به شما کمک می‌کند رانندگی بهتری داشته باشید.

دستیار داخلی BMW M4 نکاتی را به شما در حین رانندگی می‌گوید که باعث بهینه شدن رانندگی‌تان و همچنین کاهش مصرف بنزین‌تان می‌شود.

این سیستم به تنهایی باعث شده که این ماشین به عنوان یکی از هوشمندترین ماشین های دنیا شناخته شود.

آئودی A8

جدیدترین نسل این ماشین در سال ۲۰۱۹ تولید شد که شامل حسگر و دوربین‌های ۳۶۰ درجه در بدنه خودرو هستند. این دوربین‌ها دست اندازهای پیش رو را تشخیص داده و سیستم تعلیق خودکار چرخ‌ها را فعال می‌کنند. در نتیجه سواری با این ماشین بسیار راحت خواهد بود.

این ماشین هوشمند شامل سیستم کمکی عبور از تقاطع است. با وجود این سیستم اگر یک ماشین با وضعیت خطرناکی از جلوی آئودی A8 عبور کند، ترمز ماشین به طور خودکار فعال می‌شود و از بروز حادثه جلوگیری می‌کند.

اما مهم‌ترین تکنولوژی این ماشین که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است، تبلت جدا شونده آن است. با استفاده از این تبلت شما می‌توانید تنظیمات مربوط به خودروی خود را در دستان‌تان داشته باشید!

بیشترین مورد استفاده از این تبلت در پارک کردن ماشین است که به شما این امکان را می‌دهد از راه دور سیستم پارک خودکار دوبل را فعال کنید.

علاوه بر آن در قسمت فرمان این ماشین یک پنل دیجیتالی وجود دارد که اطلاعات مربوط به ردیاب ماهواره‌ای در آن نمایش داده می‌شود. بنابراین راننده می‌تواند بدون این که از جاده چشم بردارد، مسیر درست را تشخیص دهد.
جمع بندی

ماشین های هوشمند توسط شرکت‌های خودروسازی بزرگ تولید می‌شوند و هر نسل از آن‌ها نسخه کامل‌تری از نسل قبلی خود را ارائه می‌دهد. با توجه به پیشرفت‌هایی که در این زمینه به وجود آمده، هیچ‌وقت نمی‌توان گفت که چه ماشینی در دنیا هوشمندترین است. بنابراین ما در این مقاله فقط چند مورد از هوشمندترین ماشین های دنیا را بررسی کردیم تا شما با آینده هوشمندی که در انتظارتان است آشنا شوید.

نظر شما در مورد این ماشین های هوشمند و امکاناتشان چیست؟ اگر آزادی انتخاب داشتید، کدام یک را انتخاب می‌کردید؟

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید