یازده اصل براي بهتر سخن گفتن

 یازده اصل براي بهتر سخن گفتن

یازده اصل براي بهتر سخن گفتن

۱٫ نظم را رعايت کنيد: حتي در حرف‌‌زدن‌هاي روزانه و معمولي‌تان هم سعي كنيد حرف‌هايتان نظم داشته باشد. يعني از جايي شروع و به جايي ختم شود و نقطه اوج و فرودي هم داشته باشد.

۲٫ مواظب حافظه‌تان باشيد: اسم‌ها و تاريخ‌ها و باقي چيزها را خوب به ذهن بسپاريد. آدم‌هاي عادي، در حالت‌هاي عادي ، فقط

از ۱۰ درصد ذهن‌شان استفاده مي‌كنند. فكرش را بكنيد كه اگر از ۹۰ درصد باقيمانده‌اش استفاده كنند، چه‌ها كه نمي‌شود!.

۳٫ روي شخصيت‌ خودتان كار كنيد: شخصيت شما تاثير عجيبي روي حرف‌هاي شما مي‌گذارد. زيباترين حرف‌هايي كه از شلخته‌ترين آدم صادر مي‌شود، زياد به دل نمي‌نشيند. سعي كنيد شخصيت جالبي داشته باشد. زياد تبسم كنيد. خوب لباس بپوشيد.

۴٫ شروع‌هاي طلايي داشته باشيد: برانگيختن حس كنجكاوي شنونده‌ها، نقل قصه‌هاي جالب، مثال‌هاي زنده و دم دست خودتان، استفاده از نمايش و تصوير و اشياي مجسم، نقل قول از بزرگان، پرسيدن يك سوال، جواب‌دادن به نيازهاي حياتي شنونده‌ها، آغاز كردن با حقايق تكان‌دهنده و… هم راه‌هاي ديگري براي يک شروع خوب هستند.

۵٫ بدون مخالف‌خواني حرف‌ بزنيد: از همان اول، مخاطب را وادار به موضع‌گيري نکنيد. از همان اول ديگران را وادار به گفتن «نه» نكنيد؛ خيلي دوستانه حرف بزنيد. خودتان را با طرف‌تان هم‌عقيده و هم‌مسير نشان بدهيد و دوستانه به هدف‌تان برسيد

۶٫ شروع طلايي، پايان طلايي: احتمالا آخر حرف‌هايتان، بيشتر به ياد شنونده‌هايتان مي‌ماند. پس لطف كرده و برنامه‌ريزي خاصي برايش بكنيد. خلاصه و نكته‌هاي حرف‌هايتان را گفتن، تعارف همراه با صميميتي كه به چاپلوسي منجر نشود.

۷٫ واضح حرف بزنيد: وقتي مي‌خواهيد ازموارد مجهول و كلي حرف بزنيد، خيلي سخت و غيرجذاب ، پس سعي كنيد آنها را شبيه‌سازي به چيزهايي كه مي‌دانيم و هر روز دم دستمان است. در ضمن قلمبه‌سلمبه حرف نزنيد..

۸٫ جذب مخاطبان؛ هنر ناشناخته: حقايق غيرعادي درباره چيزهاي عادي بگوييد، به حس خودخواهي شنونده‌تان جواب بدهيد، ديگران را وادار كنيد از علاقه‌مندي‌هاشان حرف بزنند، داستان‌هاي مربوط به مردم را تعريف كنيد، از كلمات تصويرساز كه ما را به معلومات‌مان وصل مي‌كنند، استفاده كنيد

۹٫ حرف اضافه نزنيد: وقت شما و شنونده‌تان به احتمال زياد محدود است و لاجرم درباره موضوعات محدودي هم مي‌‌توانيد حرف بزنيد. پس لطف كنيد و موضوعات‌تان را محدود كنيد. درباره چيزي حرف بزنيد كه مطالعه كرده‌ايد يا تجربه‌اش را داريد.

۱۰٫ زيبا حرف بزنيد: شما قاعدتا براي حرف زدن، از كلمه‌ها و جمله‌ها و تركيب‌ها استفاده مي‌كنيد. ادبيات بخوانيد و سعي کنيد به ادبيات برگزيده ايران و جهان مسلط بشويد.شعر حفظ كنيد. سعدي و حافظ و فردوسي و مولوي و… و خلاصه اين‌كه آثار خوب را مطالعه كنيد و آنها را وارد حرف‌هايتان بكنيد.

۱۱٫ اول آتش بگيريد، بعد آتش بزنيد: اگر بخواهيد لطيفه‌اي تعريف كنيد كه حتي به دل خودتان هم ننشسته، خوب معلوم است كه نمي‌توانيد با تعريف كردنش، كسي را بخندانيد. اول، از چيزي كه مي‌خواهيد حرف بزنيد، حسابي لبريز شويد و آگاه شويد و بعد درباره‌اش حرف بزنيد. در اين صورت، كلام شما، روح خواهد داشت و حتي اگر تكنيك هم نداشته باشد، زياد به چشم نخواهد آمد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید