کج خلقی کودکان (علل، راه حل ، پیشگیری)

 کج خلقی کودکان (علل، راه حل ، پیشگیری)

کج خلقی کودکان (علل، راه حل ، پیشگیری)

کج‌خلقي يا نحسي‌ کودک، شامل دور‌ه‌هايي از رفتارهاي ناخوشايند و قهرکردن يا فوران‌هاي عاطفي به‌صورت گريه و داد و بيداد است. اين حمله‌ها معمولا در واکنش به برآورده نشدن نيازها يا اميال کودک بروز مي‌کند.کج‌خلقي‌ها اغلب در کودکاني مشاهده مي‌شود که هنوز در حال يادگيري چگونگي بيان نيازها و خواسته‌هايشان با کلمات هستند. اين کج‌خلقي‌ها از حدود ۵/۱سالگي تا ۴سالگي يعني زماني که بخشي از مغز که مسوول کنترل عواطف است هنوز در حال رشد است بيشتر بروز مي‌کند.کج‌خلقي‌ها معمولا از حدود ۱۸-۱۲ ماهگي آغاز مي‌‌شود. کج‌خلقي کودک در سنين ۲ تا ۳ سالگي بدتر مي‌شود، بعد به سرعت تا ۴ سالگي کاهش پيدا مي‌کند و پس از ۴ سالگي به ندرت اين کج‌خلقي‌ها دوباره بروز مي‌کنند.خستگي، گرسنگي يا بيماري ممکن است باعث شود دوره‌هاي کج‌خلقي كودك بيشتر و شديدتر شوند.

چطور با كودك کج‌خلق برخورد كنيم؟

مهم‌ترين نكته اين است كه آرامشتان را حفظ کنيد. به ياد داشته باشيد که کج‌خلقي او،‌ طبيعي است و شما در ايجاد آن مقصر نيستيد. مشکل اين نيست که پدر يا مادر بدي هستيد يا پسر يا دخترتان مشکلي دارد. فرياد کشيدن يا كتك‌زدن کودک، فقط باعث بدتر شدن وضعيت مي‌شود. واکنشي توام با آرامش و ايجاد جوي آرام بدون اينکه در مقابل کودک «وا بدهيد» يا قواعدي را که برايش تعيين کرده‌ايد، زير پا بگذاريد، استرس‌ها را کاهش مي‌دهد و باعث مي‌شود هم شما و هم فرزندتان احساس بهتري داشته باشيد. مي‌توانيد خيلي ملايم، توجه کودک را به چيز ديگري جلب کنيد و او را به انجام فعاليت‌هايي واداريد که از آنها لذت مي‌برد يا سعي کنيد او را بخندانيد.

پيشگيري از کج‌خلقي کودک : روال منظمي براي غذا خوردن و خوابيدن کودک ايجاد کنيد. حتي اگر کودک ميلي به خوابيدن ندارد، بايد هر روز مدتي در آرامش و سکوت بگذراند. مي‌توانيد هر روز ۱۵ تا ۲۰ دقيقه او را بخوابانيد و در کنارش دراز بکشيد و برايش داستان بخوانيد تا از بروز کج‌خلقي جلوگيري شود.

روش‌هاي ديگري براي جلوگيري از حمله‌هاي کج‌خلقي

هنگامي که از کودک مي‌خواهيد کاري انجام دهد، از لحني ملايم و شاد استفاده کنيد. لحنتان بايد طوري باشد که گويي او را به انجام کار دعوت مي‌کنيد، نه اينکه حس كند به او دستور مي‌دهيد. مي‌توانيد بگوييد: «اگر دستکش‌ها و کلاهت را بپوشي، مي‌تونيم بريم بيرون بازي کنيم.» بر سر چيزهاي جزئي مانند اينکه کودک کدام کفش را بپوشد، با او جروبحث نکنيد اما مساله ايمني کودک را در نظر بگيريد؛ مثلا در مورد دست نزدن به اجاق داغ، بستن کمربند ايمني و بازي نکردن در وسط خيابان کوتاه نياييد. توجه داشته باشيد که کودک، ممکن است به همه چيز «نه» بگويد، اما بايد فقط تنها در مواردي که ضروري است، به کودک «نه» بگوييد. هر زماني که امکان دارد، حق چند انتخاب را به کودک بدهيد. مثلا اجازه دهيد لباسي که خودش مي‌خواهد، بپوشد يا داستاني که دوست دارد، برايش بخوانيد. کودکي که احساس کند در زمينه‌هاي بسياري استقلال دارد، با احتمال بيشتري هنگام ضرورت از قواعد پيروي خواهد کرد. چيزي به او پيشنهاد نکنيد که امکان دسترسي به آن وجود نداشته باشد.

چه زماني بايد کمک بخواهيد؟ اگر کج‌خلقي کودک با افزايش سن بدتر مي‌شود و قادر به کنترل آن نيستيد، بهتر است از متخصصان کمک بخواهيد. اگر خودتان در مواجهه با اين کج‌خلقي‌ها عصباني مي‌شويد و داد و بيداد راه مي‌اندازيد، يا اگر نگران هستيد در واکنش به رفتار کودک، دست به تنبيه بدني بزنيد، بهتر است با کارشناسان بهداشت رواني مشاوره كنيد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید