ماجرای قیمت‌های میلیاردی چرخ خیاطی مارشال، تلویزیون بلر و لانه خفاش چیست؟

 ماجرای قیمت‌های میلیاردی چرخ خیاطی مارشال، تلویزیون بلر و لانه خفاش چیست؟

جیوه قرمز

جیوه قرمز ماده‌ای است ارزشمند که این روزها شایعاتی مربوط به وجود آن در چرخ خیاطی‌های قدیمی، تلویزیون‌های بلر و لانه خفاش به وجود آمده است. اما ماجرای داستان چیست؟۱۴۰۱

اگر سری به پلتفرم دیوار بزنیم با قیمت‌های نجومی و عجیب و غریب چرخ خیاطی‌های قدیمی، تلویزیون‌های ۶۰ سال پیش و حتی لانه خفاش برخورد خواهیم کرد. اما ماجرای قیمت عجیب ۷ میلیارد برای چرخ خیاطی قدیمی چیست؟

جیوه قرمز

جیوه قرمز (Red mercury) ماده‌ای به احتمال زیاد ساختگی و دروغی با ترکیبی نامشخص است که کلاهبرداران متعددی، عمدتا روسی، مدعی کاربرد آن در ساخت بمب هسته‌ای شده‌اند. به دلیل محرمانه بودن اسناد ساخت سلاح‌های هسته‌ای رد این ادعا که جیوه قرمز در سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود سخت است اما بر اساس متون علمی موجود، تمامی نمونه‌های به‌دست آمده این ماده هیچ کاربرد خاصی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارند و مواد شیمیایی رایج و در دسترس عموم می‌باشند.

 

جیوه قرمز در چه محصولاتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

این فلز علاوه بر تلویزیون در بسیاری از وسایل الکترونیکی استفاده می شود از قبیل تلفن های قدیمی، این فلز کاربردی، به عنوان رسانا در بسیاری از لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. جیوه قرمز در تعداد بسیاری فلزات از قبیل طلا هم مورد استفاده قرار می گیرد.

این فلز قابل بازیافت است و از این راه تجارت پر سودی به خود اختصاص داده و شرایط شغلی زیادی برای افراد ایجاد کرده است.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی

این شایعه در سال های قبل در عربستان سعودی نیز مطرح شد خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۰۹ با انتشار گزارشی در این باره نوشت:

پلیس عربستان در حال تحقیق در مورد ریشه‌های نوعی کلاهبرداری است که در آن ادعا می شود که چرخ خیاطی‌های قدیمی ممکن است ثروت به همراه داشته باشند، زیرا حاوی ماده‌ای گریزان و احتمالاً افسانه‌ای به نام جیوه قرمز هستند.

روزنامه‌های سعودی روز سه‌شنبه تصاویری از سعودی‌ها منتشر کردند که با افتخار در کنار چرخ خیاطی‌های قدیمی در انتظار خریداران احتمالی در بازارهای سنتی هستند.

روزنامه انگلیسی زبان سعودی Gazette می‌گوید برخی از خریداران حاضر هستند تا ۲۰۰۰۰۰ ریال (۵۰۰۰۰ دلار) برای چرخ خیاطی قدیمی سینگر که حاوی جیوه قرمز است، بپردازند.

گفته می شود تلفن های همراه به عنوان ابزاری برای اثبات وجود ماده جعلی استفاده می شود. باور عمومی بر این است که گوشی همراه می تواند به کشف گنجینه های پنهان طلا و جیوه در چرخ های خیاطی قدیمی کمک کند.

نظریه های عجیب دیگری هم درباره جیوه قرمز وجود دارد به طوریکه ادعا می شود می توان از آن برای ساخت بمب هسته ای استفاده کرد.

روزنامه سعودی می‌گوید: «اگر وقتی تلفن در نزدیکی سوزن قرار می‌گیرد، خط قطع شود… وجود این ماده را ثابت می‌کند».

 

به نظر می رسد که در تلویزیون های قدیمی نیز جیوه وجود داشته است که البته برای نحوه تشخیص جیوه قرمز در آن باید تخصص کافی را داشته باشید؛‌ طبق اطلاعات به دست آمده ناشی از تحقیقات محققین مختلف، جیوه قرمز ترکیبی نامشخص و ناپایدار داشته و نمی توان فرمولی اختصاصی را به آن نسبت داد. بهتر است این مطلب را به این صورت بیان کنیم که جیوه در واقع رنگی نقره ای در ساختار خود دارد، و جیوه قرمز عملا وجود خارجی نداشته و نتیجه ترکیب جیوه دی اکسید قرمز رنگ است.

درگذشته به دلیل اینکه هنوز مضرات و سمی بودن ماده جیوه از طرف دانشمندان تایید نشده بود ما شاهد دیده شدن این ماده اکثر ابزار الکترونیکی قدیمی بودیم؛ مثلا جیوه در تلویزیون قدیمی وجود داشت.

کاربرد ها و خواص جیوه قرمز و موارد مصرف فقط به نکات گفته شده مختصر نمی شود؛ هنوز هم دانشمندان و محققان بسیار زیادی در انجام آزمایش های مختلف بر روی این ماده به تعبیر برخی جادویی را ادامه می دهند تا به شناخت کامل و درست کاربرد های آن پی ببرند.

جیوه قرمز در لانه خفاش

با پخش شدن فیلمی درباره لانه های خفاش، که در آن خاصیت مغناطیسی آن با طلا و سیر امتحان می‌شود و بعد از شکستن آن مایعی جیوه مانند از آن خارج می‌شود، پر خاصیت بودن جیوه لانه های خفاش بر سر زبان‌ها افتاد.

بسیاری از جانورشناسان وجود چنین مایعی درون لانه های خفاش را انکار می‌کنند و تنها خاصیت آن را مربوط به همان بزاق دهان خفاش استفاده شده در لانه سازی می‌دانند.

کاربران عزیز وجود و کاربرد جیوه قرمز تنها شایعه‌ای است که توسط سودجویان برای کسب درآمد بیشتر پخش شده است. بهتر فریب این اخبار بدون موثق را نخوریم.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید