استارتاپ‌ها برای کاهش دمای زمین دست به دامن فضا شدند

 استارتاپ‌ها برای کاهش دمای زمین دست به دامن فضا شدند

استارتاپ‌ها برای کاهش دمای زمین دست به دامن فضا شدند

این استارتاپ می‌گوید دو بالن را که حامل ذرات سولفور دی‌اکسید بوده‌اند به اتمسفر فرستاده تا با بازتاب نور خورشید جلوی گرم‌شدن زمین را بگیرد.

استارتاپ Make Sunsets ادعا می‌کند که بالن‌های هوایی خود را به اتمسفر فرستاده تا با رهاسازی ذرات بازتاب‌دهنده سولفور یا گوگرد در استراتوسفر بتواند دمای زمین را کاهش دهد. این شرکت اگرچه مدعی است که اقدام آن‌ها بشردوستانه و برای جلب‌توجهات نسبت به موضوع گرمایش جهانی ضروری بوده، اما منتقدان دستکاری خودسرانه اتمسفر را نکوهش کرده‌اند.

به گزارش MIT Technology Review، استارتاپ Make Sunsets با این اقدام سعی دارد شرایط اقلیمی جهان را تغییر داده و بخشی از اشعه‌های خورشید را به فضا برگرداند. این فرایند همان اتفاقی است که به‌صورت طبیعی در هنگام فوران آتشفشان‌های بزرگ اتفاق می‌افتد و در تئوری می‌تواند جلوی گرمایش هرچه بیشتر دمای کره زمین را بگیرد.

پاشیدن ذرات سولفور در استراتوسفر به‌لحاظ فنی کار چندان سختی نیست، اما دانشمندان از انجام این کار حتی در مقیاس کوچک خودداری می‌کنند؛ چرا که نمی‌دانند تأثیر دستکاری عمدی در اتمسفر چقدر خواهد بود و می‌تواند چه عوارض جانبی خطرناکی را به‌دنبال داشته باشد.

این استارتاپ مدعی است که دو بالن اول خود را که حامل چند گرم سولفور دی‌اکسید بوده، در ماه آوریل ۲۰۲۲ از مکزیک به استراتوسفر فرستاده است. بااین‌حال، مشخص نیست که چه بلایی بر سر این بالن‌ها آمده و اثر این ذرات در اتمسفر چقدر بوده است.
کاهش دمای زمین با این روش می‌تواند خطرناک باشد

«لوک آیزمن»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل Make Sunsets می‌گوید تلاش او به‌صورت هم‌زمان یک اقدام کارآفرینانه و تا حدی جنجال‌برانگیز است. بااین‌حال، آیزمن امیدوار است که با این کار بتواند دوباره بحث درباره تغییرات اقلیمی و برنامه‌ریزی را برای انجام مداخلات لازم به‌منظور جلوگیری از وخیم‌ترشدن اوضاع ایجاد کند.

اما از سوی دیگر، برخی از متخصصان معتقدند که انجام اقدامات عملی درحال‌حاضر عملی ناپخته است و می‌تواند اثری در نقطه مقابل انتظارات آیزمن را به‌همراه داشته باشد. یکی از این متخصصان دستکاری با روش Make Sunsets در اتمسفر را مشابه استفاده از روش اصلاح ژن کریسپر روی رویان‌ها می‌داند؛ سازوکاری که نه‌تنها از ایمنی آن اطمینان کافی نداریم، بلکه بحث اخلاقی به‌اندازه لازم درباره آن صورت نگرفته است.

Make Sunsets می‌گوید درحال‌حاضر ۷۵۰ هزار دلار دیگر سرمایه گردآوری کرده تا به پرتاب بالن‌های بعدی مشغول شود. بااین‌حال، منتقدان امیدوارند که نهادهای قانونی بتوانند سازوکارهایی را برای جلوگیری از این اقدامات خودسرانه تدوین کنند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید