۲۳ خاصیت بی‌نظیر آب نیشکر برای پوست و سلامتی بدن

 ۲۳ خاصیت بی‌نظیر آب نیشکر برای پوست و سلامتی بدن

نیشکر

یک لیوان آب نیشکر که بخورید، نه تنها تشنگیتان برطرف می‌شود، بلکه از فواید شگفت‌آور آن برای سلامتی بدن هم برخوردار می‌شوید. این نوشیدنی سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، زینک (روی)، پتاسیم و ویتامین‌هایی مانند ویتامین‌های A، ب کمپلکس و C است. جالب است بدانید که آب نیشکر به کاهش وزن و فیت شدن اندام هم کمک می‌کند. در مقاله‌ای که امروز در دیجی‌کالا مگ برایتان تهیه کردیم، قرار است شما را با خواص آب نیشکر برای بدن و پوست و همچنین عوارض جانبی آن آشنا کنیم. قبل از هر چیز ارزش غذایی و چند نکته‌ی جالب درباره‌ی نیشکر را در اختیارتان قرار می‌دهیم. در پایان هم ۳ روش برای جای دادن آب نیشکر در رژیم غذایی را معرفی می‌کنیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.
ارزش غذایی آب نیشکر

نیشکر ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی دارد. ارزش غذایی آب نیشکر به شرح زیر است.
پروتئین ۰٫۲۰ گرم
آب ۰٫۱۹ گرم
کالری ۱۱۱٫۴۳ گرم
کربوهیدرات کل ۲۷٫۴۰ گرم
قند ۲۵٫۷۱ گرم
ریبوفلاوین ۰٫۱۶ میلی‌گرم
نیاسین ۰٫۲۰ میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید ۰٫۰۹ میلی‌گرم
کلسیم ۳۲٫۵۷ میلی‌گرم
آهن ۰٫۵۷ میلی‌گرم
منیزیم ۲٫۴۹ میلی‌گرم
فسفر ۰٫۰۱ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۶۲٫۸۶ میلی‌گرم
مس ۰٫۹ میلی‌گرم
منگنز ۰٫۹ میلی‌گرم
حقایق جالب درباره‌ی نیشکر

در ادامه چند حقیقت شگفت‌انگیز درباره‌ی نیشکر آورده شده است.

نیشکر هیچ چربی ندارد و یک نوشیدنی ۱۰۰ درصد طبیعی است. این ترکیب تقریبا ۳۰ گرم قند طبیعی دارد. بنابراین لازم نیست به آب نیشکر عسل یا شکر اضافه کنید.
نیشکر ۳۶ نوع دارد.
قند استخراج شده از آب نیشکر حاوی فقط ۱۵ کالری است.
آب نیشکر حاوی ترکیبی از سوکروز، فروکتوز و سایر انواع قند است و به همین دلیل مزه‌ی شیرینی دارد.
آب نیشکر خام حاوی ۱۳ گرم فیبر غذایی است. فیبر در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد.

خواص نیشکر برای پوست

آب نیشکر می‌تواند به جوانسازی پوست کمک کند. در ادامه به ۲ نمونه از خواص آب نیشکر برای پوست اشاره کرده‌ایم.
۱. جوش و آکنه را درمان می‌کند

نشان داده شده که استفاده‌ی موضعی از آب نیشکر به‌طور مرتب در درمان مشکلات پوستی مانند جوش اثرگذار است.

اگر مستعد آکنه هستید، از ماسک صورت آب نیشکر استفاده کنید تا جوش‌هایتان درمان شوند. در ادامه طرز درست کردن ماسک آب نیشکر آورده شده است.
مواد لازم

آب نیشکر
مولتانی‌میتی

طرز تهیه

یک کاسه بردارید و در آن مقداری مولتانی‌میتی را با آب نیشکر مخلوط کنید تا یک خمیر شکل بگیرد.
خمیر به دست آمده را روی صورت و گردن خود قرار دهید.
اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند‌. سپس صورت و گردن خود را با آب ولرم بشویید.

هر چند وقت یک بار؟

دست‌کم یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

آب نیشکر منبع خوبی از آلفا هیدروکسی اسید‌هایی مانند گلیکولیک اسید محسوب می‌شود که به ایجاد سلول‌های پوستی جدید کمک می‌کنند. جوش گاهی اوقات در اثر مسدود شدن منافذ پوست رخ می‌دهد. آب نیشکر از طریق لایه‌برداری پوست و از بین بردن سلول‌های پوستی مرده به درمان جوش کمک می‌کند.
۲. از پوست در برابر پیری محافظت می‌کند

اگر نگران چین‌وچروک و خطوط ظریف موجود روی پوست خود هستید، می‌توانید از آب نیشکر برای به تأخیر انداختن بروز علائم پیری روی پوست کمک بگیرید. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و ترکیبات فنولیک در آب نیشکر آن را تبدیل به یک گزینه‌ی عالی برای مرطوب، نرم و درخشان کردن پوست می‌کند.
خواص آب نیشکر برای سلامتی بدن

در ادامه به بررسی خواص آب نیشکر برای بدن می‌پردازیم.
۳. سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

نیشکر سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

اگر دچار کم‌آبی بدن شده‌اید، آب نیشکر بهترین گزینه برای شما است. این نوشیدنی انرژی بدن را افزایش می‌دهد و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. نیشکر حاوی قند ساده به نام سوکروز است که به‌راحتی توسط بدن جذب می‌شود. از این نوع قند برای تأمین دوباره‌ی قند از دست‌رفته‌ی بدن استفاده می‌شود.
۴. برای زنان باردار مفید است

نشان داده شده که آب نیشکر یک گزینه‌ی خوب برای اضافه کردن به رژیم غذایی زنان باردار است. این نوشیدنی به داشتن دوران بارداری ایمن‌تر و زایمان راحت‌تر کمک می‌کند. آب نیشکر حاوی اسید فولیک و ویتامین B9 است که از جنین در مقابل نواقص مادرزادی محافظت می‌کنند.
۵. از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌کند

بوی بد دهان مشکلی است که خیلی از افراد به دلایل مختلف گرفتار آن می‌شوند. این عارضه می‌تواند عزت نفس شما را کاهش دهد. اگر به دلیل پوسیدگی دندان دچار بوی بد دهان شده‌اید، آب نیشکر را به‌عنوان یک روش طبیعی برای رفع بوی بد دهان میل کنید. این نوشیدنی حاوی مواد معدنی مختلف مثل کلسیم و فسفر است که به ساخت مینای دندان‌ها کمک می‌کنند‌.

مواد مغذی موجود در آب نیشکر از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری کرده و دندان‌ها را مستحکم می‌کنند. بوی بد دهان می‌تواند ناشی از کمبود مواد مغذی باشد. آب نیشکر که مصرف کنید، مواد مغذی مختلفی دریافت می‌کنید و به احتمال کمتر دچار بوی بد دهان در اثر کمبود مواد مغذی می‌شوید.
۶. به رشد استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند

به فرزند در حال رشد خود یک لیوان آب نیشکر بدهید تا مشکلات دندان و استخوان‌هایش برطرف شوند. نیشکر یکی از منابع سرشار کلسیم به شمار می‌رود و به افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که آب‌ نیشکر یک نوشیدنی عالی برای بچه‌های در حال رشد است.
۷. تشنج ناشی از تب را درمان می‌کند

آب نیشکر به‌طور ویژه برای درمان تشنج ناشی از تب مفید است. تشنج ناشی از تب یک اختلال رایج در میان کودکان در حال رشد به شمار می‌رود. این عارضه منجر به تب بالا و از دست دادن پروتئین بدن می‌شود و به همین دلیل یک خطر جدی برای سلامتی محسوب می‌شود. آب نیشکر پروتئین از دست‌رفته‌ی بدن را تأمین می‌کند.
۸. به عملکرد کبد کمک می‌کند

آب نیشکر یک داروی خانگی برای درمان مشکلات مربوط به کبد مانند یرقان است. یرقان در اثر عملکرد ضعیف کبد رخ می‌دهد. نیشکر به حفظ سطح گلوکز (قند خون) و ریکاوری سریع‌تر کمک می‌کند.

از آنجایی که آب نیشکر به‌طور طبیعی قلیایی است، در حفظ تعادل سطح الکترولیت در بدن اثرگذار است و مانع از بیش از حد کار کردن کبد می‌شود. از ترکیب زیر برای درمان مشکلات کبدی کمک بگیرید.
مواد لازم

آب‌ نیشکر: یک لیوان
آب لیموترش: چند قطره

طرز تهیه

یک لیوان آب نیشکر را با چند قطره آب لیموترش ترکیب کرده و روزی دو بار میل کنید.
۹. به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی دستگاه گوارش عمل می‌کند

آب نیشکر به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی دستگاه گوارش عمل می‌کند

اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، باید آب نیشکر را به رژیم غذایی خود اضافه ‌کنید. پتاسیم موجود در آب نیشکر سطح PH معده را متعادل کرده و به ترشح مایعات گوارشی کمک می‌کند.
۱۰. با سرطان مبارزه می‌کند

شاید برایتان تعجب‌‌برانگیز باشد، اما آب نیشکر می‌تواند یک ترکیب عالی برای درمان بیماری‌های کشنده مثل سرطان باشد. این نوشیدنی به‌طور ویژه در مبارزه با سرطان‌های پروستات و سینه مفید است.

تحقیقی که به‌تازگی انجام شده به این نتیجه رسید که فلاونوئیدهای موجود در نیشکر از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند و از این طریق احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.
۱۱. برای افراد مبتلا به دیابت مفید است

شاید برایتان این سؤال پیش آید که آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند آب نیشکر مصرف کنند یا نه؟ بیماران دیابتی می‌توانند آب نیشکر بخورند، اما به میزان متعادل. آب نیشکر حاوی سوکروز است که شاخص گلیسمی پایینی دارد. این موضوع به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.
۱۲. گلودرد را درمان می‌کند

اگر در ناحیه‌ی گلویتان دچار سوزش و خارش شده‌اید، یک لیوان آب نیشکر با چند قطره آب لیموترش و مقداری نمک و فلفل بخورید تا گلودردتان تسکین پیدا کند. ویتامین C به مقدار فراوان در آب نیشکر وجود دارد و مسؤول خواص این ترکیب برای درمان گلودرد محسوب می‌شود. آب نیشکر غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم است و هرگونه عفونت ویروسی یا باکتریایی را از بین می‌برد.
۱۳. زخم‌ها را درمان می‌کند

آب نیشکر به غیر از اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به فرآیند بهبود زخم‌ها هم سرعت می‌بخشد. آب نیشکر حاوی سوکروز است که می‌تواند به‌طور طبیعی هرگونه زخم را در مدت زمان کم بهبود دهد‌. می‌توانید مقداری از آب نیشکر را روی زخم خود بمالید تا نتایج بهتری بگیرید.
۱۴. اندام بدن را تقویت می‌کند

مصرف منظم آب نیشکر در تقویت اندام‌های مهم بدن مفید است. از آنجایی که آب نیشکر غنی از قند ضروری است، اندام‌های بدن مانند مغز و اندام‌های حسی را قوی می‌کند‌.
۱۵. از آسیب DNA پیشگیری می‌کند

آب نیشکر می‌تواند از آسیب DNA در اثر پرتوهای مضر که می‌توانند مغز را تحت تأثیر قرار دهند پیشگیری کند. این نوشیدنی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از استرس اکسیداتیو پیشگیری می‌کنند.
۱۶. به کاهش وزن کمک می‌کند

به کاهش وزن کمک می‌کند

آب نیشکر با وجود اینکه حاوی قند است، اما می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد. این نوشیدنی به خواص خود در کاهش سطح کلسترول بد (LDL) شناخته می‌شود.

بالا بودن سطح کلسترول بد یکی از علل اصلی اضافه وزن محسوب می‌شود. این نوشیدنی فیبر محلول زیادی هم دارد که به مدیریت وزن کمک می‌کند. علاوه بر این فیبر شما را برای مدت زمان طولانی‌تر سیر نگه می‌دارد و از این طریق جلوی پرخوری را می‌گیرد.
۱۷. سموم را از بدن خارج می‌کند

مصرف آب نیشکر به‌طور منظم به پاکسازی بدن از سموم مضر و سایر ترکیبات بد کمک می‌کند. علاوه بر این سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. سم‌زدایی بدن به مرور منجر به کاهش وزن می‌شود.
۱۸. در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری اثرگذار است

آب نیشکر به حفظ سلامت کلیه‌ها و پیشگیری از مشکلات مرتبط با عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) کمک می‌کند. برای درمان این نوع عفونت‌ها، یک لیوان آب نیشکر را با مقداری آب لیموترش و آب نارگیل مخلوط کرده و دو بار در روز نوش جان کنید.

آب نیشکر به خواص خود در افزایش سطح پروتئین بدن شناخته می‌شود. این موضوع از بسیاری از مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه و عفونت‌های دستگاه ادراری پیشگیری می‌کند.
۱۹. برای سلامت ناخن‌ها مفید است

اگر ناخن‌هایتان شکننده هستند، برای مبارزه با این مشکل آب نیشکر مصرف کنید. کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به شکننده شدن ناخن‌ها شود‌. از آنجایی که آب نیشکر سرشار از مواد مغذی است، ناخن‌ها را تغذیه می‌کند و سلامت آن‌ها را افزایش می‌دهد.
۲۰. قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد

نوشیدن آب نیشکر دو بار در روز از طریق تأمین گلوکز لازم بدن، در افزایش قدرت عضلانی مفید است.
۲۱. تب را کاهش می‌دهد

کاهش تب با آب نیشکر

خوب است بدانید که آب نیشکر در درمان تب اثرگذار است. مصرف این نوشیدنی می‌تواند جلوی از دست رفتن پروتئین بدن را بگیرد که ممکن است منجر به ضعف و درد شود.
۲۲. اسید معده را کاهش می‌دهد

از آنجایی که آب نیشکر طبیعت قلیایی دارد، می‌تواند سوزش معده را تسکین دهد و اسید معده را کم کند. علاوه بر این به متعادل کردن سطح اسید بدن کمک می‌کند.
۲۳. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌‌کند

آب نیشکر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است که با روش‌های مختلف به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های آب نیشکر با بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های کبدی و گوارشی مبارزه می‌کنند و سطح بیلی‌روبین هم را کاهش می‌دهد.
احتیاط

اگرچه مصرف آب نیشکر منجر به عارضه‌ی جانبی خطرناکی نمی‌شود، اما معمولا بروز عوارض جانبی این نوشیدنی به نحوه‌ی مصرف آن بستگی دارد. در ادامه به چند نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم که باید به آن‌ها توجه کنید.

هیچ‌وقت آب نیشکر را که بیشتر از ۱۵ دقیقه بیرون از یخچال بوده را مصرف نکنید، چون ممکن است اثرات منفی روی معده و روده‌ها بگذارد.
روزانه بیشتر از دو لیوان آب نیشکر مصرف نکنید، چون زیاده‌روی در مصرف هر خوراکی و نوشیدنی می‌تواند برای بدن مضر باشد. تنها در صورت ابتلا به زردی دو لیوان از این نوشیدنی را بخورید.
از بهداشتی بودن آب نیشکر مطمئن شوید.

۳ روش عالی برای اضافه کردن آب نیشکر به رژیم غذایی

روش‌های مختلفی برای مصرف آب نیشکر وجود دارد که در ادامه ۳ روش را در اختیارتان قرار داده‌ایم.
۱. آب نیشکر خانگی

می‌توانید با روش زیر، آب نیشکر خانگی درست کنید.
مواد لازم

نیشکر: یک عدد
زنجبیل خرد شده: یک قاشق غذاخوری
آب لیموترش تازه: چند قطره
نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه

۱.
اولین قدم برای درست کردن آب نیشکر خانگی این است که پوست نیشکر را بگیرید و آن را ریز خرد کنید.

۲.
نیشکر خرد شده، زنجبیل، آب لیموترش و نمک را در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید تا یک ترکیب نرم به دست بیاید.

۳.
مخلوط را از صافی رد کرده و به لیوان مدنظر منتقل کنید. آب نیشکر را چند ساعت در یخچال قرار دهید. نوش جان.
۲. مخلوط آب نیشکر و آب زنحبیل

این نوشیدنی جذاب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است و به همین دلیل برای سلامتی بدن فواید زیادی دارد.
مواد لازم

آب نیشکر: یک فنجان
آب زنجبیل: دو قاشق غذاخوری
نیشکر قهوه‌ای: یک قاشق غذاخوری
نمک: نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

۱.
آب نیشکر، آب زنجبیل، نیشکر قهوه‌ای و نمک را در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید. سپس مخلوط را به مدت ۱۲ ساعت در فریزر قرار دهید.

۲.
مخلوط را از فریزر خارج کنید و آن را تا زمانی که بافت آن شبیه به یخ در بهشت شود، چند پالس بزنید. از خوردن این نوشیدنی خنک در روزهای گرم تابستانی لذت ببرید.
۳. مخلوط آب نیشکر و نوشیدنی‌های دیگر

یکی از ویژگی‌های مثبت آب نیشکر این است که می‌توانید آن را با آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های دیگر مخلوط کنید. برای مثال می‌توانید آب نیشکر را با آب انار، آب هندوانه، آب نارگیل و آب لیموشیرین مخلوط کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید