۱۰ اشتباه‌ در استفاده از ضدتعریق و دئودورانت که باید بدانید

 ۱۰ اشتباه‌ در استفاده از ضدتعریق و دئودورانت که باید بدانید

ضد عرق

عرق کردن فرآیند خودکاری است که به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. وقتی دمای بدن افزایش می‌یابد، غدد عرق زیر پوست مایعی آزاد می‌کنند که بخش عمده‌ی آن از آب تشکیل شده است. با تبخیر آب از روی پوست، دمای پوست و خون کاهش می‌یابد و بدن خنک‌تر می‌شود. اما گاهی اوقات، تعریق فعالیت روزمره را مختل می‌کند یا به‌دلیل بوی بدی که ایجاد می‌کند باعث خجالت فرد می‌شود. راه‌های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ضدتعریق و دئودورانت است.

از آنجا که ضدتعریق‌ها و دئودورانت‌ها از پرمصرف‌ترین محصولات بهداشتی هستند، باید بدانیم که چگونه از آن‌ها به‌درستی استفاده کنیم. به همان اندازه که روند کار ساده به نظر می‌رسد، چند اشتباه‌ی رایج در استفاده از این محصولات وجود دارد که باید اصلاح شوند.

 

۱. تفاوت بین ضدتعریق و دئودورانت را نمی‌دانید

ضدتعریق و دئودورانت دو محصول متفاوت هستند. ضدتعریق همان‌طور که از نام آن مشخص است باعث کاهش یا جلوگیری از تعریق می‌شود، در حالی که دئودورانت بوی بد عرق را از بین می‌برد.

نمک‌های آلومینیوم رایج‌ترین موادی هستند که در محصولات ضدتعریق یافت می‌شوند. کلرید آلومینیوم یا کلروهیدرات آلومینیوم از پرمصرف‌ترین ترکیبات موجود در ضدتعریق‌ها به شمار می‌روند. آلومینیوم زیرکونیوم در ضدتعریق‌های مخصوص پوست‌های حساس استفاده می‌شود. ضدتعریق‌ها مجراهای عرق را مسدود می‌کنند و به‌طور موقت مانع عرق کردن می‌شوند یا سطح تعریق را کاهش می‌دهند.

اما دئودورانت‌ها محصولاتی هستند که با از بین بردن باکتری‌هایی که بوی بد بدن را ایجاد می‌کنند، باعث خنثی شدن بو می‌شوند. به عبارت دیگر، تعریق را کاهش نمی‌دهند و زیر بغل شما را خشک نگه نمی‌دارند. عرق به خودی‌خود بویی ندارد. اما رطوبت و مواد مغذی موجود در عرق، چین‌های بدن از جمله زیر بغل را به محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌کنند که این امر دلیل بوی بد بدن است.

اگر نگران بوی بد بدن‌ خود هستید، استفاده از دئودورانت بهترین راه است. اما اگر زیاد عرق می‌کنید یا تعریق در فعالیت رومزه‌ی شما اختلال ایجاد کرده است، بهتر است به سراغ ضدتعریق‌ها بروید. افرادی که فعالیت‌ بدنی شدید انجام می‌دهند یا ساعت‌های طولانی را در فضای باز می‌گذرانند، مانند ورزشکاران، ضدتعریق‌ها را ترجیح می‌دهند. البته امروزه محصولاتی به بازار عرضه شده‌اند که هم ضدتعریق و هم دئودورانت هستند. این محصولات برای کسانی مناسب‌اند که می‌خواهند همزمان از مزایای ضدتعریق‌ها و دئودورانت‌ها بهره‌مند شوند.

 

۲. بلافاصله پس از شیو کردن از این محصولات استفاده می‌کنید

عدم استفاده از دئودورانت بعد از شیو کردن

بلافاصله پس از شیو کردن از ضدتعریق یا دئودورانت استفاده نکنید، به‌خصوص اگر محصول انتخابی شما حاوی مقدار زیادی الکل است. چرا که پوست اغلب پس از شیو کردن حساس‌تر می‌شود و ممکن است استفاده از این محصولات باعث تحریک و سوزش آن شود.
۳. دئودورانت را روی لایه‌های قبلی آن می‌زنید

چنانچه یک لایه دئودورانت تازه را روی لایه‌هایی از محصولاتی که از روز قبل روی پوست باقی مانده‌اند بزنید احتمالا تاثیر کمتری خواهد داشت، به‌خصوص اگر محصول قدیمی‌تر یک کرم غلیظ باشد. شما باید دئودورانت را روی پوست تمیز و خشک بمالید تا بتواند مستقیما به سطح پوست بچسبد.
۴. مقدار دئودورانتی که استفاده می‌کنید، کم است

مقدار دئودورانت مورد نیاز به نیازهای شخصی شما بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید دئودورانتی که انتخاب کرده‌اید چندان مؤثر نیست، کمی بیشتر از آن استفاده کنید. فقط مراقب باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید، چون ممکن است پوست را تحریک کند.
۵. صبح‌ها از دئودورانت استفاده می‌کنید

برخلاف تصور رایج، شما باید شب‌ها قبل از خواب از دئودورانت استفاده کنید. متخصصان شب‌ را برای استفاده از ضدتعریق هم مناسب می‌دانند. دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها زمانی بیشترین تأثیر را روی پوست دارند که مجراهای عرق فعالیت کمتری دارند و میزان رطوبت کم است، مانند وقتی که خواب هستید.

استفاده از دئودورانت پس از عرق کردن هم توصیه نمی‌شود. اگرچه این کار ضرری ندارد، اما ممکن است باعث کاهش اثربخشی محصول شود. چون وقتی تعریق شروع می‌شود، برای پوشاندن یا خنثی کردن بوی آن خیلی دیر شده است.

از آنجا که دئودورانت باید همیشه روی پوست تمیز و خشک استفاده شود، بهتر است غروب دوش بگیرید، پوست‌تان را با حوله خشک کنید و سپس دئودورانت بزنید. اگر صبح روز بعد متوجه شدید که بوی دئودورانت از بین رفته است، می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید.
۶. هر روز از ضدتعریق یا دئودورانت استفاده می‌کنید

بسته به بدن شما و نوع محصولی که استفاده می‌کنید، ممکن است هر روز به آن‌ نیاز نداشته باشید. بعضی از این محصولات ۴۸ ساعت دوام دارند، به این معنی که استفاد‌ه‌ی روزانه از آن‌ها ضروری نیست. اگر در این مورد تردید دارید، برچسب محصول را بخوانید یا پوست‌تان را ابتدا تمیز کرده و دوباره از آن استفاده کنید.
۷. اجازه نمی‌دهید قبل از لباس پوشیدن این محصولات خشک شوند

اهمیت خشک شدن ضدتعریق قبل از لباس پوشیدن

اگر همیشه عجله دارید، پس از بیرون آمدن از حمام ابتدا از ضدتعریق یا دئودورانت استفاده کنید تا زمان کافی برای خشک شدن آن‌ها وجود داشته باشد. قبل از لباس پوشیدن مطمئن شوید که این محصولات کاملا خشک شده و دیگر چسبنده نیستند. با این کار از لکه‌دار شدن لباس جلوگیری می‌کنید.
۸. استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش می‌کنید

توصیه می‌شود صبح‌ها مقداری از یک مرطوب‌کننده‌ی حاوی دایمتیکون را روی پوست زیر بغل بمالید تا سوزش را به حداقل برسانید. برای این کار می‌توانید از روغن نارگیل هم استفاده کنید. روغن نارگیل پوست خشک را نرم می‌کند و مانع کم‌آب شدن پوست‌های بسیار خشک می‌شود. این روغن به‌طور طبیعی دارای خواص ضدباکتریایی است و به طرز باورنکردنی برای پوست ظریف نواحی حساس بدن مناسب است.

 

۹. از محصول نامناسب استفاده می‌کنید

هنگام انتخاب ضدتعریق و دئودورانت، مهم است که نوع پوست خود و هرگونه مشکل یا حساسیت پوستی را در نظر بگیرید. به گفته‌ی پزشکان، محصولاتی مثل اسپری‌ها و ژل‌ها که حاوی الکل زیادی هستند، می‌توانند باعث تحریک پوست‌های حساس شوند. این موضوع در مورد محصولاتی که عطر زیادی دارند هم صدق می‌کند. شما باید از پوست زیر بغل‌ خود درست مانند پوست صورت‌تان مراقبت کنید.
۱۰. از تفاوت محصولات معمولی و کلینیکال بی‌اطلاع هستید

ضدتعریق‌های معمولی می‌توانند تعریق را تا ۲۰ درصد کاهش دهند، در حالی که قدرت ضدتعریق‌های کلینیکال ۳۰ درصد است. ضدتعریق‌های کلینیکال حاوی مقادیر بیشتری از نمک‌های زیرکونیوم آلومینیوم هستند و اگرچه ممکن است مؤثرتر باشند، اما احتمالا باعث تحریک پوست می‌شوند. پزشکان به افرادی که پوست حساسی دارند توصیه می‌کنند از ضدتعریق‌های معطر و همچنین ضدتعریق‌های قوی استفاده نکنند.
کلام پایانی

اگرچه بعضی از افراد از ضدتعریق و دئودورانت به جای هم استفاده می‌کنند، اما عملکرد آن‌ها با هم متفاوت است. اگر زیاد عرق می‌کنید از ضدتعریق استفاده کنید و اگر می‌خواهید بوی بدن‌تان را پنهان کنید، دئودورانت بخرید. همچنین می‌توانید به سراغ محصولاتی بروید که هم ضدتعریق و هم دئودورانت هستند.

ضدتعریق‌ها و دئودورانت‌ها را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید و فراموش نکنید که قبل از استفاده از هر محصول جدیدی مقداری از آن را روی پوست خود امتحان کنید. در صورت مشاهده‌ی هرگونه آلرژی یا عوارض جانبی منفی به‌دلیل استفاده از این محصولات، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

چنانچه بدون وجود هیچ محرکی بیش از حد عرق می‌کنید، ممکن است از مشکلی به نام هایپرهیدروزیس رنج ببرید. با پزشک مشورت کنید تا درمان مناسب برای جلوگیری از تعریق اضافی را برای شما شروع کند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید