گیاهخواران مراقب استخوان هایشان باشند

 گیاهخواران مراقب استخوان هایشان باشند

گیاهخواران

امروزه رژیم های گیاهخواری بسیار رایج شده و افراد زیادی تلاش می کنند با حذف پروتئین های حیوانی از رژیم غذایی خود، گیاهخوار شوند. این موضوع در حالی است که نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که افراد گیاهخوار ممکن است با اجتناب از خوردن گوشت، خود را در معرض خطر آسیب‌ه ای جدی شکستگی استخوان لگن قرار دهند.

تیمی از پژوهشگران دانشمندان دانشگاه لیدز گزارش دادند، افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند، در مقایسه با افرادی که به طور منظم گوشت می خورند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن قرار دارند.

گزارش‌های قبلی نشان می داد: زنانی که از رژیم گیاه‌ خواری پیروی می ‌کنند، با خطر بالای شکستگی لگن رو به رو هستند اما دلایل دقیق این روند همچنان نامشخص است. در همین حال، پروژه‌ هایی که بر تأثیر رژیم گیاه ‌خواری بر مردان تمرکز می‌کنند، عمدتاً در مقیاس کوچک بوده و یافته‌ های غیرقابل ‌قطعی را به همراه داشته‌ اند.

به همین دلیل اعضای این تیم مطالعاتی یک مجموعه داده را شامل بیش ۴۱۳ هزار و ۹۱۴ نفر (هم مرد و هم زن) را تجزیه و تحلیل کرد. اطلاعات به ‌دست ‌آمده نشان می‌ دهد: مردان گیاه‌ خوار نیز در مقایسه با مردانی که به طور منظم گوشت می ‌خورند، با خطر بیشتری برای شکستگی لگن روبرو هستند. این پژوهش همچنین برخی از عوامل خاص را شناسایی کرده است که ممکن است گیاهخواران را صرف نظر از جنسیت در معرض خطر افزایش خطر شکستگی لگن قرار دهد.

شرکت ‌کنندگان در مطالعه ابتدا بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ مورد مطالعه قرار گرفته و جزئیات مربوط به اطلاعات رژیم غذایی خود را ارائه کردند. این تیم از این داده‌ ها برای گروه ‌بندی افراد به گروه‌ های مختلف استفاده کرد. این گروه ها عبارتند از:

گوشت ‌خوار معمولی که پنج بار یا بیشتر در هفته گوشت مصرف می ‌کند.
گوشت‌ خوارانی که کمتر از پنج بار در هفته گوشت مصرف می ‌کند
افرادی که به جای گوشت فقط ماهی می‌خورند
گیاه ‌خوارانی که گوشت یا ماهی نمی خورند اما لبنیات مصرف می‌ کنند.
گیاه خوارانی که هیچ ماده حیوانی را مصرف نمی کنند.
در ادامه داده ‌های هر فرد با سوابق بیمارستانی آن ها مرتبط و تمام موارد شکستگی لگن در طول دوره پیگیری در سال ۲۰۲۱ ثبت شد.

در میان تمام شرکت ‌کنندگان مطالعه، ۳۵۰۳ مورد شکستگی لگن وجود داشت که میزان بروز کلی کمتر از یک درصد را تشکیل می ‌داد. محققان دریافتند در حالی که خطر کلی شکستگی لگن بین افراد عادی پایین بود، خطر نسبی بین گیاهخواران در واقع بسیار زیاد است.

نویسندگان مطالعه گزارش می دهند: گیاه خواران بدون توجه به جنسیت، ۵۰ درصد بیشتر از گوشت خواران معمولی در معرض خطر هستند.

جیمز وبستر، محقق دکترا در دانشکده علوم غذایی و تغذیه که این مطالعه را رهبری کرد، در این رابطه می ‌گوید: شکستگی‌ های لگن یک مشکل رو به رشد در جامعه مسن است و می ‌تواند باعث ایجاد شرایط ناتوان کننده سلامت و از دست دادن کیفیت زندگی شود. البته مزایای سلامتی رژیم گیاهخواری از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی، ممکن است همچنان بر افزایش خطر شکستگی لگن برتری داشته باشد.

پروفسور جانت کید، سرپرست گروه اپیدمیولوژی تغذیه در دانشگاه لیدز که بر این تحقیق نظارت می‌ کند، در رابطه با موضوع فوق گفت: شکستگی لگن یک مسئله مهم سلامتی است و رژیم غذایی ممکن است نقشی به سزا در تأثیر گذاری بر خطر داشته باشد. این تحقیق با استفاده از اطلاعات بانک زیستی بریتانیا، یافته های قبلی ما را تایید کرده و نشان می ‌دهد که رژیم گیاه‌ خواری خطر شکستگی لگن را در مقایسه با گوشت ‌خواران معمولی در مردان و زنان افزایش می ‌دهد. در حالی که رژیم های گیاه خواری دارای مزایای سلامتی هستند، درک کیفیت رژیم غذایی و تعادل مواد مغذی کلیدی ممکن است به کاهش خطر و بهبود سلامت استخوان در آینده کمک کند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید