کشف شیء ۲۰۰۰ ساله با حکاکی عجیب

 کشف شیء ۲۰۰۰ ساله با حکاکی عجیب

کشف شیء ۲۰۰۰ ساله با حکاکی عجیب

اخیرا شیء باستانی ۲۰۰۰ ساله‌ای که آن را به شکل پرتابه‌ای توصیف کرده‌اند، یافت شده‌است؛ بر روی این شیء باستانی نام ژولیوس سزار حک شده‌اشت.

بنابر گفته باستان‌شناسان، این شیء یک پرتابه‌ای سربی به شکل بادام است که نام ژولیوس سزار و شهری ناشناخته روی آن حک شده‌است. این پرتابه‌ای به احتمال زیاد از تیرکمان شلیک شده‌است. نام نوشته شده بر روی این تیرکمان حاکی از آن است که مردم بومی اسپانیا از پیروان ژولیوس سزار بودند.

سزار به عنوان ژنرال، ارتش روم را در جنگ‌های گالیک (۵۸ تا ۵۰ قبل از میلاد) به پیروزی رساند. اما او که تمایلی به دست کشیدن از قدرت نداشت، در ۱۰ ژانویه ۴۹ قبل از میلاد از رودخانه روبیکون عبور کرد و در راستای از پا در آوردن رقیب سیاسی خود، پومپیه کبیر، جنگ داخلی را در روم به راه انداخت.

جنگ داخلی سزار (۴۹ تا ۴۵ قبل از میلاد) اروپا از جمله ایتالیا، یونان، مصر، آفریقا، اسپانیا و شبه جزیره بالکان را در بر گرفت. آخرین درگیری، نبرد موندا، در ۱۷ مارس ۴۵ قبل از میلاد، احتمالاً در اندلس، در جنوب اسپانیا رخ داد. در آخر ده‌ها هزار نفر از سربازان پمپی کشته شدند و سزار پیروز به رم بازگشت.

اکنون، تجزیه و تحلیل پرتابه سربی منحصر به فرد، جزئیاتی را در مورد نبردهای آن زمان آشکار می‌کند. برای مثال، بر اساس این مطالعه که در ژوئن ۲۰۲۳ در مجله «Zephyrus» منتشر شد؛ نوشته بر روی پرتابه‌ به یک شهر باستانی اشاره می‌کند که هرگز در سوابق تاریخی جنگ داخلی سزار به آن اشاره‌ای نشده‌است.

این مصنوع برای متخصصان به عنوان پرتابه‌ای حکاکی شده شناخته می‌شود. این پرتابه با ابعاد ۱٫۸ در ۰٫۸ اینچ (۴٫۵ در ۲ سانتی متر) و وزن ۲٫۵ اونس (۷۱ گرم) با استفاده از قالبی ساخته شده‌است که سرب مذاب درون آن ریخته می‌شد. در دو طرف قالب حروفی حک شده بود که در نتیجه پرتابه‌ای با نوشته‌های برجسته در یک طرف “IPSCA” و “CAES” در طرف دیگر تولید کرد. بخشی از پرتابه احتمالاً به دلیل برخورد با یک جسم سخت هنگام شلیک در دوران باستان، تغییر شکل داده‌است.

بنابر گفته محققان، کلمه “IPSCA” به یک شهر باستانی اشاره دارد که درگیر جنگ داخلی بین سزار و پومپیه بوده‌است. آنها گفتند که با توجه به اینکه پرتابه در نزدیکی شهر مونتیلا، محل احتمالی موندا در زمان رومیان، پیدا شده‌است، کلمه “IPSCA” به احتمال زیاد در آخرین نبردهای سرنوشت ساز جنگ داخلی سزار نقش داشته‌است.
پیام این پرتابه خاص چه بوده‌است؟

خاویر مورالخو اورداکس، نویسنده ارشد این مطالعه، استادیار باستان شناسی در دانشگاه مادرید، در خصوص پرتابه‌های سربی به لایو ساینس گفت: «در قرن اول قبل از میلاد، اشیاء حکاکی شده بسیار مورد علاقه بودند، زیرا ابزار بسیار مفیدی برای نگهداری پیام‌های کوتاه و بسیار خاص به شمار می‌رفتند. در این مورد، این پرتابه خاص احتمالا به عنوان تبلیغات سیاسی و تشویق برای سربازان خود سزار بوده‌است؛ به این معنا که مردمان شهر “IPSCA” احتمالا پیروان سزار بوده‌اند.

فقط یک گلوله دیگر با نام سزار در اسپانیا پیدا شده‌است. آن یکی، از استان “Jaén” است.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید