کاهش و کنترل فشار خون با خوردن این خوراکی خوشمزه

 کاهش و کنترل فشار خون با خوردن این خوراکی خوشمزه

کاهش و کنترل فشار خون با خوردن این خوراکی خوشمزه

فشار خون بالا بیماری شایعی است که به دلیل عوارض جدی که ایجاد می‌کند یکی از مشکلات مهم سلامتی است. این بیماری ممکن است تا زمان ایجاد عوارض، علامتی نداشته باشد این درحالیست که فشار خون بالا روی مغز، قلب، کلیه‌ها و چشم تاثیر مخرب دارد.
در بسیاری از موارد عامل اصلی سکته‌های مغزی، خونریزی است. ۵۰ درصد نارسایی کلیه و نارسایی قلب و سکته‌های قلبی به فشار خون بالا مرتبط است. با این دلایل مشخص است باید به طور منظم و دوره‌ای فشار خون را اندازه‌گیری کرد و اگر فشار خون بالا بود، به موقع پیگیری و کنترل شود.

قلب مانند یک پمپ عمل می‌کند. فشار خون نیروی جریان خون در مقابل دیواره رگ‌ها است. وجود فشار خون طبیعی یعنی کمتر از ۸۰/۱۲۰ میلیمتر جیوه برای جاری شدن خون در تمام رگ‌های بدن و رساندن مواد غذایی و اکسیژن به اعضای بدن ضروری است. اگر فشار خون از مقدار طبیعی بالاتر رود، مضر است و می‌تواند آسیب جدی به عروق و اعضای حیاتی بدن مثل قلب، مغز، کلیه‌ها و چشم وارد کرده و در سلامت اختلال ایجاد کند.
بنابر اعلام دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، مبتلایان به فشار خون بالا اگر به موقع درمان شوند و فشار خون خود را کنترل کنند، کمتر به عوارض این بیماری خطرناک مبتلا می‌شوند. کسانی که فشار خون بالا دارند علاوه بر اصلاح شیوه زندگی باید دارو دریافت کنند و معمولا برای کنترل فشار خون بیش از یک دارو نیاز دارند.

اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد و می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند، استفاده از مواد مغذی از جمله محصولات لبنی است که سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین با کیفیت بالا، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون کمک کند.

فشار خون بالا؛ SBP حداقل ۱۴۰ میلی متر جیوه و DBP حداقل ۹۰ میلی متر جیوه یک عامل خطر اصلی برای انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی است و همچنان یک نگرانی قابل توجه برای سلامت جهانی است. سازمان جهانی بهداشت فشار خون بالا را به عنوان بزرگترین علت مرگ قابل پیشگیری طبقه‌بندی کرده است که عمدتاً به دلیل عوامل محیطی از جمله رژیم غذایی و سایر جنبه‌های سبک زندگی است.

نتایج یک مطالعه متاآنالیز نشان داد که به ازای هر ۲۰۰ گرم مصرف روزانه لبنیات که عمدتا به عنوان لبنیات کم چرب مصرف می‌شود، ۱۶ درصد خطر افزایش فشار خون و ۳ درصد خطر ابتلا به فشار خون بالا (HTN) کمتر می‌شود. محصولات لبنی سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین با کیفیت بالا، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون کمک کند.

اثرات کاهش فشار خون با محصولات لبنی کم چرب ممکن است به الکترولیت‌هایی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم نسبت داده شود؛ این مواد مغذی بر مقاومت عروقی تأثیر می‌گذارند، اتساع عروق را تقویت می‌کنند و احتباس کلیوی سدیم را کاهش می‌دهند. شواهد همچنین نشان می‌دهند که آنزیم‌های گوارشی منجر به آزادسازی پپتیدهای فعال زیستی از پروتئین لبنی می‌شوند که عملکرد اندوتلیال را تعدیل می‌کند و منجر به اتساع عروق می‌شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف لبنیات یکی از منابع غذایی مصرفی روزانه افراد مبتلا به پرفشاری خون است چرا که به کنترل فشار خون‌شان کمک خوبی می‌کند و برای افراد سالم نیز مصرف این گروه غذایی تاثیر خوبی در کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون دارد. بنابراین یکی از راهکارهای کاهش فشار خون مصرف روزانه لبنیات یعنی شیر، ماست است.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید