هر آنچه لازم است در مورد ویروس B بدانید

 هر آنچه لازم است در مورد ویروس B بدانید

هر آنچه لازم است در مورد ویروس B بدانید

مرکز حفاظت از سلامت هنگ‌کنگ اعلام کرد اولین مورد از ویروس B در یک شیوع نادر از حیوان به انسان منتقل شده است. این مرکز به عموم هشدار می‌دهد که از تماس یا غذادادن به میمون‌های وحشی اجتناب کنند تا ریسک ابتلا به ویروس میمون کمتر شود.

در مورد ویروس B در هنگ‌کنگ گزارش شد که در اواخر فوریه یک مرد ۳۷ساله در پارک Kam Shan Country هنگ‌کنگ که به نام تپه میمون معروف است مورد حمله میمون‌ها قرار گرفت و آسیب دید.
ویژگی‌های ذاتی این آسیب‌ها نامعلوم است. این مرد که سابقه هیچ مشکلی در سلامتی خود نداشت چند هفته بعد در ۲۱ مارس با تب و کاهش سطح هشیاری بدحال شده و به اورژانس بیمارستان Yan Chai انتقال داده شد.
در روز چهارشنبه هفته گذشته، نمونه مایع نخاعی این مرد مورد آزمایش قرار گرفت و تست ویروس B او مثبت شد. این مرد هنگ‌کنگی اکنون در وضعیتی بحرانی به سر می‌برد و در آی‌سی‌یو تحت مراقبت‌های ویژه است.
در هنگ‌کنگ تقریباً ۱۸۰۰ میمون وحشی وجود دارد، از جمله دو نوع متفاوت از گونه‌های ماکاک و هیبریدی.
به انتقال یک بیماری از حیوان به انسان «پدیده سرریز طبیعی ویروسی» می‌گویند. به بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان نیز بیماری‌های زونوتیک گفته می‌شود.

انسان‌ها به‌ندرت به ویروس B مبتلا می‌شوند. ازآنجایی‌که این ویروس برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۲ شناسایی شد، تاکنون فقط ۵۰ مورد ابتلای انسانی به این عفونت ثبت شده است که ۲۱ نفر از آنها جان خود را ازدست‌داده‌اند

ویروس B چیست؟
ویروس B به نام ویروس هرپس سیمیا نیز معروف است. این ویروس علائمی شبیه آنفلوانزا ایجاد می‌کند، مثل تب، بدن‌درد و سردرد و خستگی.
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) علائم می‌توانند در عرض یک ماه یا سه تا هفت روز بعد از قرارگرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند. دیگر علائم شامل تنگی نفس و تهوع می‌شوند. به‌مرورزمان، تاول‌هایی روی بدن ظاهر می‌شوند و ویروس‌ها با پیشروی‌کردن به مغز و نخاع می‌رسند و باعث التهاب می‌شوند. این اتفاق می‌تواند منجر به مشکل در هماهنگی عضلات، آسیب مغزی و حتی مرگ شود.
این ویروس با تست PCR ویروس B از طریق نمونهٔ بزاق یا مایع داخل تاول (اگر وجود داشته باشد) انجام می‌شود.
هرچند مورد هنگ‌کنگ اولین مورد این عفونت در این کشور است؛ اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید مواردی از این ویروس در جاهای دیگر هم گزارش شده است، از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا و سرزمین اصلی چین و ژاپن.

ویروس B چگونه منتشر می‌شود؟
طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ویروس B در انسان معمولاً ناشی از میمون‌های ماکاک است که معمولاً مبتلا به ویروس می‌شود؛ اما علائمی نشان نمی‌دهد.
ویروس B به طور طبیعی در بزاق دهان، ادرار و مدفوع ماکاک‌ها وجود دارد که در هنگ‌کنگ هستند. انسان‌ها درصورتی‌که توسط میمون‌های ماکا گاز گرفته یا پوستشان خراشیده شود، از طریق بافت یا مایعی از ماکای آلوده به ویروس B مبتلا می‌شوند.
دیگر پستانداران مثل شامپانزه‌ها هم می‌توانند به ویروس B دچار شوند و اغلب هم در اثر آن می‌میرند؛ اما موردی از این ویروس در دیگر پستاندارانی که برای انسان ناقل باشند ثبت نشده است.
عفونت ویروس B واکسنی ندارد. مرکز بهداشت و سلامت هنگ‌کنگ توصیه می‌کند هر زخمی که توسط میمون ماکاک ایجاد می‌شود باید با آب و صابون شسته شده و فرد فوراً به بیمارستان انتقال داده شود.
CDC توصیه می‌کند زخم را به مدت ۱۵ دقیقه به‌آرامی با صابون یا هر شوینده دیگری بشویید و بسابید و سپس ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر زیر آب شیر نگه دارید و سپس فوراً فرد را به بیمارستان برسانید.
انسان‌ها به‌ندرت به ویروس B مبتلا می‌شوند. ازآنجایی‌که این ویروس برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۲ شناسایی شد، تاکنون فقط ۵۰ مورد ابتلای انسانی به این عفونت ثبت شده است که ۲۱ نفر از آنها جان خود را ازدست‌داده‌اند.
دامپزشک‌ها و افرادی که در آزمایشگاه‌ها کار می‌کنند و در تماس نزدیک با ماکاک‌ها هستند بیشتر مستعد ابتلا به ویروس B می‌باشند.
طبق وب‌سایت دپارتمان سلامت پنسیلوانیا، یک مورد ثبت شده از این ویروس وجود دارد که از یک انسان به انسانی دیگر منتقل شده است.

آیا عفونت ویروس میمون قابل‌درمان است؟
از داروهای ضدویروس برای درمان عفونت ویروس B استفاده می‌شود. درمان ضدویروس (ART) یا درمان با داروهای ضد HIV نیز تجویز می‌کند اما CDC می‌گوید این تصمیم که درمان ضدویروس تجویز شود یا خیر، بستگی به چند فاکتور دارد از جمله بیماری ماکاک موردنظر، اینکه آیا زخم به‌سرعت و به‌خوبی شسته شده یا نه و ویژگی‌های زخم.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید