نکات کلیدی مراقبت از پوست و مو پوست انسان از چه لایه هایی تشکیل شده است؟

 نکات کلیدی مراقبت از پوست و مو پوست انسان از چه لایه هایی تشکیل شده است؟

پوست

پوست انسان از چه لایه هایی تشکیل شده است؟

پوست انسان از سه لایه بافت تشکیل شده است :

اپیدرم (Epidermis)
درم (Dermis)
بافت زیر پوستی یا زیر جلدی (Subcutaneous Tissue)

اپیدرم: لایه اول که اپیدرم (Epidermis) نام دارد، بیرونی ترین لایه پوست است که ساختار محافظ اولیه را می سازد. نام دیگر آن لایه شاخی یا استراتوم کورنِئوم (Stratum Corneum) است. اپیدرم از ورود پاتوژن ها به داخل بدن جلوگیری کرده و مانع خارج شدن آب از بدن می شود. بیشترین سوختگی ها و صدمات پوستی صدماتی است که در اپیدرم اتفاق می افتد و می توانند به سرعت بهبود یابند.

درم: درم (Dermis) یک لایه فیبری است که اپیدرم را تقویت می کند. این لایه حاوی بسیاری از ساختار های پیچیده اعم از اعصاب، رگ های خونی، فولیکول های مو، غدد عرق و غدد چربی پوست است، که این غدد به (غدد سباسه) نیز معروف هستند، ماده مومی و روغنی را ایجاد می کند که سراسر پوست بدن را می پوشاند تا از آسیب های محیطی در امان باشد.

درم از الیافی تشکیل شده است که شامل کلاژن و ترکیباتی از گلیکوز آمینوگلیکان هستند و قادر به نگه داشتن مقدار زیادی آب در این لایه بوده و در نتیجه از تورم و کوفتگی پوست تا حدی جلوگیری می کنند. درم همچنین دارای اعصاب و اندام های حسی در سطوح مختلف است.

بافت زیر پوستی یا زیر جلدی: لایه سوم که به آن بافت زیر پوستی یا زیر جلدی (Subcutaneous Tissue) نیز می گویند عمیق ترین لایه پوستی در بدن است که از یک لایه زیر پوستی از چربی در زیر درم تشکیل شده است و مواد مغذی را برای دو لایه دیگر پوست تأمین می کند. این لایه برای بدن نسبت به محیط بیرون به صورت عایق عمل می کند.
تشخیص نوع پوست

اکثرا مردم نوع پوست خود را نمی‌شناسند، خصوصا که پوست همیشه در حال تغییر است. انواع پوست شامل معمولی، خشک، چرب و مختلط می‌باشد. نوع پوست هر فرد توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود و قابل تغییر نیست. پوست صورت در برخی از مواقع بنا به دلایل مختلف دچار مشکلاتی مانند لکه‌ها، آکنه و… می شود، که می‌توان این مشکلات را تا حد چشمگیری با کمک بهترین دکتر پوست مدیریت یا حتی درمان کرد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید