رژیم غذایی کم چرب و ارتباط آن با دیابت نوع ۲

 رژیم غذایی کم چرب و ارتباط آن با دیابت نوع ۲

رژیم غذایی کم چرب

اگر به دنبال سبک زندگی سالم تری هستید، احتمالاً در مورد رژیم های غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات شنیده اید. هر دو رژیم می توانند برای کاهش وزن موثر باشند و در حالی که شباهت ها و فواید زیادی دارند، معایب خاص خود را نیز دارند؛ بنابراین مهم است که در نظر بگیرید که کدام نوع رژیم برای سبک زندگی و اهداف شخصی شما مناسب تر است.
رژیم های کم چرب

رژیم‌های غذایی کم‌چرب اغلب به‌خاطر فواید سلامتی‌شان به طور گسترده توسط پزشکان مورد حمایت قرار می‌گیرند و عمدتاً بر روی کسانی تمرکز می‌کنند که مشکلات مربوط به قلب و عروق دارند. با این حال، مصرف چربی ها به مقدار محدود برای بدن ضروری است، زیرا رژیم های غذایی پرچرب می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سرطان، سندرم متابولیک و غیره (از جمله مرگ) شود.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که در حالی که بسیاری از شرکت های تولیدی محصولات کم چرب را تبلیغ می کنند، اغلب چربی را با مقادیر زیادی کربوهیدرات های تصفیه شده جایگزین می کنند و خطر اختلالات متابولیک را افزایش می دهند. برخی از محصولات نیز ممکن است به جای چربی قند اضافی اضافه کنند.

محققان دریافته‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها و چربی‌های غیراشباع کم می‌توانند بر عوامل خطر لیپوپروتئین تأثیر منفی بگذارند و خطرات قلبی عروقی را افزایش دهند. مطالعات اخیر در مردان گزارش داده است که کاهش کل مصرف چربی به ۲۷ درصد و دریافت اسیدهای چرب اشباع به ۸ درصد انرژی، می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول تام و LDL شود.

در حالی که از یک رژیم غذایی کم چرب پیروی می کنید، بسیار مهم است که همچنان چربی های غیراشباع مورد نیاز بدن خود را مصرف کنید. چربی‌های غیراشباع اغلب در روغن‌ها، مغزها، دانه‌ها و حتی برخی منابع حیوانی یافت می‌شوند. از آنجایی که این غذاها معمولاً حاوی مقدار زیادی چربی هستند، ممکن است ایده خوبی باشد که با پزشک خود در مورد بهترین راه برای دریافت تمام مواد مغذی خود در حین رژیم غذایی محدود صحبت کنید.

برخی از غذاهای خوب برای رژیم غذایی کم چرب عبارتند از:

سبزیجات
میوه
غلات کامل
سفیده تخم مرغ
سینه مرغ یا بوقلمون (بدون پوست)
لوبیا،نخود،عدس
غذای دریایی
لبنیات کم چرب (مراقب قند بالای آن باشید)

رژیم های کم کربوهیدرات

بر اساس میزان مصرف کربوهیدرات، چهار دسته بندی از آن وجود دارد:کمتر از ۱۰ درصد از مصرف روزانه از کربوهیدرات ها (۲۰ تا ۵۰ گرم در روز) تامین می شود. رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات
بین ۱۰ تا ۲۵ درصد از مصرف روزانه از کربوهیدرات ها (کمتر از ۱۳۰ گرم در روز) تامین می شود. رژیم کم کربوهیدرات
کربوهیدرات ها ۲۶ تا ۴۴ درصد از مصرف روزانه را تشکیل می دهند. رژیم غذایی با کربوهیدرات متوسط
کربوهیدرات ها بیش از ۴۵ درصد از مصرف روزانه را تشکیل می دهند. رژیم غذایی پر کربوهیدرات

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات برای کاهش وزن محبوب هستند. ایده اصلی این است که کاهش انسولین (هورمونی که باعث ایجاد حالت آنابولیک و ذخیره چربی می شود) می تواند عملکرد متابولیک قلبی را بهبود بخشد و منجر به کاهش وزن شود. این معمولاً با افزایش مصرف چربی ها و پروتئین ها برای جبران کاهش کربوهیدرات ها و دادن انرژی کافی برای عملکرد صحیح بدن به دست می آید.

مزایای بالقوه این رویکرد ناشی از افزایش سیری و کاهش هیپوگلیسمی برگشتی مرتبط با افزایش مصرف چربی و پروتئین است که منجر به کمبود کالری می شود.

رژیم کتو در مقابل رژیم کم کربوهیدرات

از بین رژیم های مختلف کم کربوهیدرات، رژیم کتوژنیک (کتو) یکی از محبوب ترین ها است، اما در حالی که آنها بسیار شبیه هستند، تفاوت های خود را دارند. یک رژیم کم کربوهیدرات، کربوهیدرات های مصرفی را محدود می کند، به ویژه کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده که عموماً در غذاهای شیرین، پاستا و نان یافت می شوند.

از سوی دیگر، رژیم کتو به شدت کربوهیدرات ها را بین ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز محدود می کند (که بسیار کم کربوهیدرات در نظر گرفته می شود) در حالی که مقدار زیادی چربی و پروتئین مصرف می کند. این امر بدن را مجبور می کند تا از چربی ذخیره شده در بافت چربی به جای گلوکز برای سوخت برای تولید کتون استفاده کند و حالت کتوز تغذیه ای ایجاد کند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات منجر به بهبود شرایط سلامتی مانند دیابت، سندرم تخمدان پلی کیستیک، آکنه، بیماری های عصبی و سرطان شده است. آنها همچنین بهبود در عوامل خطر بیماری های تنفسی و قلبی عروقی را نشان داده اند.

از طرق دیگر، مطالعات اپیدمیولوژیک و متاآنالیزها نشان داده اند که برخی از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات کمتر از ۴۰ درصد با افزایش خطر مرگ و میر مرتبط هستند.

لیستی از غذاهای سالم کم کربوهیدرات شامل موارد زیر است:

سبزیجات غیر نشاسته ای
غذای دریایی
گوشت
طیور
تخم مرغ
آجیل
میوه (از میوه های پر کربوهیدرات خودداری کنید)
لبنیات پرچرب

رژیم کم کربوهیدرات در مقابل رژیم کم چرب: کدام بهتر است؟

هر رژیمی دارای جنبه های منفی و مثبت است و بر اساس شرایط سلامتیتان، باید تصمیم بگیرید که کدام رژیم ممکن است برای شما بهترین انتخاب باشد.

نشان داده شده است که به طور موثر دیابت نوع ۲ را مدیریت می کند.
سطح کلسترول و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.
سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهد.
تأثیر قابل توجهی بر سندرم متابولیک دارد.
می تواند به کاهش وزن کمک کند.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات

در آزمایشی، رژیم های کم چرب دیابت نوع ۲ را در موش ها معکوس کرده است، اما کتو می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود.
سطح کلسترول و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.
می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد.
سندرم متابولیک را بهبود می بخشد.
ممکن است منجر به کاهش وزن بیشتر شود.

رژیم غذایی کم چربی

رژیم غذایی کم چرب و ارتباط آن با دیابت نوع ۲

بحث برانگیزترین شواهد این است که آیا رژیم غذایی کم چرب می تواند دیابت نوع ۲ را معکوس کند یا سطح انسولین را کاهش دهد. محققان مرکز پزشکی دانشگاه دوک این تأثیر را بر روی موش ها مطالعه کردند و دریافتند که آنها می توانند دیابت نوع ۲ را در موش ها به سادگی با تغذیه آنها با رژیم غذایی بسیار کم چرب معکوس کنند.

رژیم‌های غذایی بسیار کم‌چربی مانند کتو، به بدن اجازه نمی‌دهند از انسولین به‌درستی استفاده کند، باعث می‌شود قند خون نامنظم شود و منجر به مقاومت به انسولین شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. برعکس، یک رژیم کم کربوهیدرات به راحتی می تواند دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد.

سایر فواید این دو رژیم

هر دو رژیم کم کربوهیدرات و کم چرب می توانند سطح کلسترول و خطر بیماری قلبی را کاهش دهند. آنها به کاهش التهاب و تجمع پلاک در شریان ها کمک می کنند، که می تواند منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته شود.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات به کاهش سطح تری گلیسیرید معروف است زیرا بدن شما از چربی برای انرژی استفاده می کند، زیرا سطح گلوکز و گلیکوژن شما به دلیل رژیم غذایی کاهش می یابد.

هر دو رژیم کم کربوهیدرات و کم چرب می توانند به بهبود سندرم متابولیک شما کمک کنند، اما رژیم کم کربوهیدرات تاثیر مهم تری در کاهش شیوع سندرم متابولیک دارد.

با توجه به اینکه هر گرم چربی حاوی ۹ کالری است (در مقایسه با ۴ کالری برای کربوهیدرات ها)، بسیاری بر این باورند که رژیم غذایی کم چرب منجر به کاهش وزن بیشتر می شود. مطالعات همچنین نتایج موفقیت آمیزی را به دنبال یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات نشان داده اند، از جمله کاهش چربی بیشتر در حین پیروی از آن رژیم.

چه رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کم چربی را انتخاب کنید، هر دو از طرق مختلف برای بدن مفید هستند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که در عین محدودیت، نباید در آن زیاده روی کنید.

بدن شما هنوز برای عملکرد درست به سوخت نیاز دارد و باید برخی از مواد مغذی را که از دست می دهید با سایر غذاها جبران کنید. با این وجود، هر دو رژیم استراتژی‌های عالی برای کاهش وزن هستند و بهتر است برای مشاهده موفق‌ترین نتایج به آن‌ها پایبند باشید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید