حتما از ارگ ساسانی انار در کرمان بازدید کنید

 حتما از ارگ ساسانی انار در کرمان بازدید کنید

ارگ ساسانی انار

ارگ تاریخی انار در کرمان ، بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر انار قرار گرفته، بنایی که قدمتش به دوران ساسانی می‌رسد.

این ارگ در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این ارگ نه تنها در فراموشی مسئولان قربانی حفاران غیرمجاز شده، بلکه در چند سال گذشته حریمش نیز به دلیل ساخت و ساز مخدوش شده است.
آشنایی با ارگ ساسانی انار کرمان

ارگ ساسانی انار یکی از دیدنیهای تاریخی اطراف کرمان در شهر انار است.

این شهر یکی از باستانی‌ترین مناطق در استان کرمان به شمار می‌رود که در گذشته آن را با نام «آبان» می‌شناختند و بعدها نام آن به‌دلیل وجود آتشکده بزرگ در شهر به «نار» تغییر کرد.

با گذشت زمان این نام نیز به انار تبدیل شد. ارگ انار بنایی باستانی در این شهر است که بعضی به اشتباه آن را قلعه انار می‌نامند.
وقتشه یه استایل خفن بزنی!! کلی جوراب باکیفیت با طرح‌های جذاب اینجاست..

متاسفانه هنوز از قدمت بنای تاریخی ارگ انار اطلاع دقیقی در دست نیست، اما همان طور که از نام این بنای تاریخی پیدا است، بیشتر باستان‌شناسان در مورد تعلق این بنا به دوره ساسانیان اتفاق‌نظر دارند.

حتما از ارگ ساسانی انار در کرمان بازدید کنید

برخی از محققان نیز زمان ساخت این اثر را مربوط به دوره‌های پیش از ساسانیان می‌دانند. آنچه مسلم است، در دوره‌های بعدی به‌خصوص زمان صفویان بازسازی‌هایی در این ارگ تاریخی انجام داده‌اند و به تزیینات این بنا افزوده‌اند.

پلان ارگ ساسانی انار به‌شکل ذوزنقه است که خود نشانه‌ای دیگر از تعلق این بنا به دوران باستان به شمار می‌رود، زیرا در دوره‌های بعد، پلان‌های هندسی جای خود را به بناهای مدور دادند.

این ارگ باستانی روی تپه‌ای کوتاه قرار دارد و در جهت شرق به غرب ساخته شده است. در ارگ انار ۹ برج و بارو وجود دارند که به نسبت مساحت این بنا عدد قابل‌توجهی است.

دروازه اصلی نیز در ضلع جنوبی ارگ قرار دارد و در ساختار این بنا از خشت خام استفاده شده است.

از مهم‌ترین شگفتی‌های ارگ انار می‌توان به وجود گذرگاه‌های زیرزمینی در این بنا اشاره کرد که هنوز مشخص نیست دسترسی به چه مناطقی داشته‌اند و دلیل ساختن آن‌ها چه بوده است.

گرچه نام ارگ ساسانی انار در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد، در دهه‌های اخیر اهمال‌ غیر قابل جبران در نگهداری از این اثر ملی باستانی، آسیب‌های غیر قابل جبرانی به این بنا وارد کرده‌ است.

از ساخت ساختمان‌های بلند و پارک در حریم این ارگ تاریخی گرفته تا عدم نظارت بر استفاده درست از این بنا، سبب نابودی بخش‌های بسیاری از ارگ انار شده‌اند که جای تاسف دارد.

فاصله: ۲۱۰ کیلومتری شمال غربی کرمان، دو ساعت و ۲۰ دقیقه
آدرس: رفسنجان، انار، میدان ارگ، خیابان رازی شمالی، ارگ ساسانی انار

حتما از ارگ ساسانی انار در کرمان بازدید کنید

قلعه داوودآباد

قلعه ای در محله داوود آباد در شهرستان انار واقع شده است که نام آن هم بر گرفته از نام محله قلعه داوودآباد می باشد.

این بنای تاریخی مربوط به دوره های صفویه و قاجاریه بوده و در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مساحت این قلعه بیش از سه هزار متر مربع بوده و چهار برج به ارتفاع ۹ متر دارا می باشد.

باغ هایی از پسته در این باغ وجود دارند که هر روز آنها را آبیاری می کنند. قرار گرفتن این قلعه در معرض مستقیم و گسترده آب، باعث ایجاد شکاف در دیوارهای آن و رویش درختچه‌های کوچک در زیر دیوارها شده‌است.

از این قلعه مطابق با آنچه که از آن باستان شناسان متوجه شده اند استفاده نظامی می شده است، قلعه داوود آباد دارای دو طبقه بوده و بخشی از ساختمان‌های داخل آن بر اثر سیل از بین رفته‌ است.

بقایای به جا مانده از ساختمان های گلی که در داخل این بنا بوده به کمک کشاورزان خارج شده تا از زمین های قلعه برای کشت پسته استفاده کنند.

قلعه داوودآباد نیز یکی از بناهای به جا مانده از تاریخ شهر انار است که کارشناسان میراث فرهنگی بارها و بارها بر اهمیت آن تأکید کرده‌اند.

حتما از ارگ ساسانی انار در کرمان بازدید کنید

قلعه دختر بیاض

روستایی قدیمی در شهرستان انار وجود دارد که آثار تاریخی متعددی در آن به ثبت ملی رسیده اند و قلعه بیاض یکی دیگر از آثار تاریخی این روستا است که قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد.

این قلعه دارای شش برج کوتاه و بلند می باشد، اما هم اکنون یکی از این برج ها وجود ندارد علت آن هم این بوده که به دلیل راه سازی در جاده ای که این قلعه قرار داشته یکی از برج ها مسطح شده است.

ارتفاع دیوارهای این قلعه در حدود ۱۰ متر و ضخامت آن‌ها در پایین حدود ۲ متر می‌باشد. در گذشته از این قلعه به منظور عملیات دفاعی در شهرستان انار استفاده می شده است.

قلعه سنگی ده حیدر

قعله ای متعلق به دوره پیش از اسلام که هم اکنون جز چند دیوار سنگی از آن چیزی باقی نمانده است. این بنای تاریخی حدود سه کیلومتر قبل تر از کاروانسرای شمش قرار دارد.

خانه خادم آستانه

خانه خادم آستانه مربوط به اوایل دوره قاجار است و در شهرستان انار، جنب امامزاده محمد صالح واقع شده این اثر در تاریخ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گردشگران زیادی هنگام سفر به شهرستان انار از این خانه بازدید می کنند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید