تفاوت میان کارت بانکی و کارت اعتباری چیست؟

 تفاوت میان کارت بانکی و کارت اعتباری چیست؟

تفاوت میان کارت بانکی و کارت اعتباری چیست؟

در دنیای امروز که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، استفاده از کارت‌های مختلف به‌عنوان جایگزین پول نقد برای انجام معاملات و خریدهای روزمره، بسیار رایج شده است. بین انواع مختلف کارت‌ها، دو نوع کارت معمولاً مورد توجه قرار می‌گیرند، کارت اعتباری و کارت بانکی! با وجود اینکه خیلی‌ها تصور می‌کنند کارت‌های اعتباری، نوعی کارت بانکی جدید هستند، اما اینطور‌ نیست و تفاوت‌های زیادی باهم دارند. در ادامه این مطلب با تفاوت‌های کارت بانکی و کارت اعتباری آشنا می‌شوید.

کارت اعتباری چیست؟

کارت اعتباری به شما یک مبلغ مشخصی مثل یک وام اختصاص می‌دهد و شما می‌توانید تا حداکثر مبلغ تعیین شده از کارت خود خرید کنید. حداکثر میزان اعتبار شما در کارت اعتباری با توجه به عوامل مختلفی مثل درآمد، تراکنش‌ها و اعتبار بانکی شما تعیین می‌شود. برخی از انواع کارت اعتباری هر ماه تا خط اعتباری یا line of credit شارژ می‌شوند. البته پایان هر ماه شما قبضی دریافت خواهید کرد که میزان پولی که از کارت اعتباری خرج کرده‌اید، مشخص می‌شود و شما موظف هستید حداقل مبلغی که صادر کننده کارت اعتباری از پیش تعیین کرده است را پرداخت کنید. بهتر است کل مبلغ قبض را پرداخت کنید، زیرا اگر حداقل مبلغ تعیین شده را بپردازید، مابه‌التفاوت اعتبار خرج شده به ماه بعدی با احتساب درصدی سود منتقل خواهد شد.
چند نوع کارت اعتباری وجود دارد؟

کارت اعتباری انواع مختلفی دارد. در ادامه به برخی از انواع کارت‌های اعتباری رایج اشاره شده است:

۱٫ کارت اعتباری معمولی یا استاندارد: این نوع کارت‌ها برای استفاده عمومی در خریدها و پرداخت‌ها عرضه می‌شوند و با سقف معین صادر می‌شوند.

 

۲٫ کارت اعتباری جایزه‌دار یا پاداش(Reward Credit Card): این نوع کارت اعتباری به دارندگان خود امتیاز یا پاداش‌های خاصی در هنگام استفاده از کارت ارائه می‌دهد. این پاداش‌ها ممکن است شامل تخفیف در خرید، امتیازهای نقدی یا جوایز دیگر باشند.
۳٫ کارت اعتباری امن (Secured Credit Card): این نوع کارت اعتباری معمولاً برای افرادی که اعتبار ضعیفی دارند، برای مثال تازه حساب بانکی باز کرده‌اند، مناسب است. برای استفاده از این کارت اعتباری فرد باید مبلغی به عنوان تضمین در حساب خود قرار دهد.
۴٫کارت اعتباری شارژی (Charge card): این نوع کارت اعتباری هیچ محدودیتی برای خرید ندارد؛ اما نمی‌توان مبلغ هر ماه را به ماه بعد منتقل کرد.

توجه داشته باشید که نوع کارت اعتباری مورد نیاز شما بسته به نیازها و ترجیحات‌تان در زمینه‌های مختلف ممکن است، متغیر باشد. همچنین شرایط و ویژگی‌های هر کارت ممکن است از یک موسسه مالی به دیگری متفاوت باشد، بنابراین بهتر است موارد مختلف را به دقت مقایسه کنید.

کارت بانکی چیست؟

کارت بانکی، به عنوان کارت نقدی یا دبیت کارت (debit card) شناخته می‌شود و یک وسیله پرداخت الکترونیکی است که به دارندگان اجازه می‌دهد از موجودی خود در حساب بانکی‌شان برای انجام خریدها و پرداخت‌ها استفاده کنند. کارت بانکی عمدتاً توسط بانک‌ها صادر می‌شود و فرد می‌تواند به اندازه موجودی که در بانک دارد، از آن استفاده کند. پس کارت بانکی یک ابزار برای دسترسی به موجودی فرد در بانک است.

ویژگی‌ها و کاربردهای کارت بانکی شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱٫ برداشت وجه نقد: دارندگان کارت بانکی می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز‌(ATM) وجه نقد از حساب بانکی خود برداشت کنند.

 

۲٫ پرداخت الکترونیکی: مشابه کارت اعتباری، کارت بانکی به دارندگان این امکان را می‌دهد که خریدها و پرداخت‌ها را به صورت الکترونیکی انجام دهند، اما با این تفاوت که از موجودی مستقیم حساب بانکی خود استفاده می‌کنند.

 

۳٫ انتقال وجه: با استفاده از کارت بانکی، امکان انتقال وجه به حساب‌های دیگر نیز وجود دارد.

 

۴٫ پیگیری مالی: دارندگان کارت بانکی می‌توانند به راحتی تراکنش‌ها و وضعیت مالی خود را از طریق حساب بانکی یا برنامه‌های موبایل بانک مشاهده کنند.

کارت بانکی بهتر است یا اعتباری؟

با توجه به کاربردهای کارت بانکی و کارت اعتباری نمی‌توان گفت کدام کارت برتری دارد. شما برای انجام کارهای روزمره مثل خرید، انتقال وجه، پرداخت قبوض، برداشت پول نقد از عابر بانک باید کارت بانکی داشته باشید.

از طرفی بسیاری مواقع پیش آمده است که قصد خرید داشتید، اما مبلغ کافی در حساب خود نداشتید. با توجه به اینکه ممکن است تا زمانی که پول کافی را جمع کنید، کالا یا خدمات مورد نظر گران شود، بهترین راه گرفتن وام یا کارت اعتباری است.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید