به مناسبت ۲۱ آبانماه ، زاد روز نیما ، روستای یوش را بیشتر بشناسیم

 به مناسبت ۲۱ آبانماه ، زاد روز نیما ، روستای یوش را بیشتر بشناسیم

نیما

شاید اگر نیمایی نبود، اسم روستای یوش کمتر به گوشمان آشنا بود. نیما یوشیج بعد از مرگش در شهر ری دفن شد، اما بعدها در سال ۷۲ پیکر این شاعر را به روستای زادگاهش منتقل کردند و همین باعث شد بسیاری برای رفتن بر سر مزار این شاعر بزرگ به یوش سفر کنند و با این روستای خوش‌منظره آشنا شوند. این روزها هدف از سفر به روستای یوش فقط رفتن به خانه نیما نیست

یوش روستایی از توابع بلده، شهرستان نور در استان مازندران است. این روستا در دره‌ای زیبا بین کوه‌های البرز قرار دارد و به همین خاطر بهترین وقت سفر به این روستا پاییز و بهار است. فاصله یوش با شهر آمل حدود ۱۱۰ کیلومتر و با تهران حدود ۱۸۰ کیلومتر است. شغل بیشتر مردم یوش دامداری و باغداری‌ست و در سفرتان می‌توانید از مردم روستا لبنیات و سبزیجات تازه بخرید

 

خانه نیما یوشیج مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستاست. خانه نیما در دوران قاجار ساخته شده است و اجداد نیما در این خانه زندگی می‌کردند. این خانه به شیوه سنتی مناطق کوهستانی منطقه نور ساخته شده است. این خانه قدیمی حیاطی مرکزی و تعداد زیادی اتاق در اطراف حیاط دارد و با آجرکاری و گچ‌بری‌هایی زیبا تزئین شده است. داخل خانه هم به موزه‌ای تبدیل شده که در آن اشیای قدیمی و وسایل شخصی نیما نگهداری می‌شود. همچنین آرامگاه نیما، سیروس طاهباز، گردآورنده آثار نیما، و بهجت اسفندیاری، خواهر نیما، در حیاط این خانه قرار گرفته است.

همایش استانی بزرگداشت نیما یوشیج برگزار گردید.

امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۲ همایش استانی بزرگداشت نیما یوشیج به مناسبت هفته مازندران و همچنین زادروز این شاعر بلند آوازه، در بخش بلده، روستای یوش، خانه موزه نیما با حضور استاندار محترم مازندران، فرماندار محترم شهرستان نور، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مدیرکل محترم میراث فرهنگی مازندران و همچنین برخی مسئولین شهرستانی برگزار گردید.

این همایش شامل برنامه های مختلف فرهنگی هنری از جمله اجرای موسیقی بومی و محلی و همچنین شعرخوانی شاعران مازندرانی بوده است.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید