با این راهکارها زانو درد خود را در خانه درمان کنید

 با این راهکارها زانو درد خود را در خانه درمان کنید

با این راهکارها زانو درد خود را در خانه درمان کنید

زانودرد مشکلی است که معمولاً بیشتر افراد به دلایل مختلف آن را تجربه می‌کنند که ممکن است نتیجه یک آسیب، مانند پارگی رباط یا غضروف باشد. مشکلات دیگر از جمله آرتریت، نقرس و عفونت نیز می‌توانند باعث زانودرد شود.
زانو درد می‌تواند ناشی از صدمات، مشکلات مکانیکی، انواع آرتریت و مشکلات دیگر باشد. همچنین زانو درد می‌تواند بر هر یک از رباط‌ها، تاندون‌ها یا کیسه‌های پر از مایع که مفصل زانو را احاطه کرده‌اند تأثیر بگذارد. البته گاهی نیز دردهای مرتبط به زانو را می‌توان درخانه نیز درمان کرد. اما شناسایی و تشخیص علت درد حتماً باید تحت نظر پزشک انجام شود.

شناسایی علت اصلی زانو درد

دکتر مصطفی شاهرضایی، فلوشیپ جراحی زانو و استاد تمام دانشگاه در باره زانو درد می‌گوید: بسیاری از مشکلات کوتاه مدت زانو نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. درمان خانگی زانو درد همچنین می‌تواند در بسیاری از موارد به بهبود مشکلات طولانی مدت زانو درد هم کمک کند. اولین قدم برای بهبود زانو درد، شناسایی علت اصلی آن است. با این حال، درمان‌های خانگی ساده زیر می‌توانند در بهبود وضعیت زانوی شما مؤثر باشند.

به گفته این پزشک انجام ورزش‌هایی که برای تقویت قسمت بالایی ران‌ها مناسب است، می‌تواند به بهبود وضعیت مفصل زانو کمک کند. که یکی از شایع‌ترین علل زانو درد است، به تأخیر بیندازد. پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا، ورزش‌هایی مانند تای چی و یوگا همگی می‌توانند مفید باشند. توجه داشته باشیم فعالیت بدنی منجر به بهبود سلامت بافت غضروفی می‌شود. یعنی چه فرد مبتلا به آرتروز باشد یا نه داشتن تحرک و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند باعث تقویت عضلات شود. تقویت عضلات ساق پا به ویژه برای زانو می‌تواند مفید باشد. ضمن آنکه افراد مبتلا به درد مفاصل می‌توانند از فعالیت‌هایی مانند راه رفتن در آب بهره‌مند شوند، زیرا این فعالیت فشار کمی به زانوها وارد می‌کند.

تمرینات تقویتی

این استاد دانشگاه می‌گوید: شما می‌توانید با همکاری یک فیزیوتراپیست، بهترین تمرینات و برنامه‌ها را برای مشکلات مربوط به خود شناسایی کنید. همچنین تقویت عضلات بالای ساق و عضلات چهار سر ران می‌تواند به محافظت از مفصل زانو کمک کند.

اصلاح حالات نشستن

به گفته فلوشیپ جراحی زانو، غلط نشستن و قرار گرفتن طولانی مدت در پوزیشن‌های ناصحیح می‌تواند منجر به بروز درد در ناحیه زانو شود. بنابراین اصلاح حالات نشستن هم می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به زانو درد مؤثر واقع شود.

همچنین توجه داشته باشید صندلی‌هایی با پایه‌های کوتاه یا کاناپه‌هایی که در آن‌ها فرو می‌روید هم فشار زیادی به زانو وارد خواهد کرد. در صورت لزوم می‌توانید از یک بالش استفاده کنیدیا سطح صندلی خود را بالا ببرید تا به وضعیت مناسبی برای نشستن برسید. بنابراین همیشه وضعیت نشستن خود را بررسی کنید و ببینید آیا وضعیت نشستنتان مناسب هست یا خیر.

استفاده از کفش‌های مناسب حمایتی

دکتر شاهرضایی می‌گوید: انتخاب کفش راحت، مناسب و حمایتی یا طبی نیز موضوع مهمی برای پیشگیری از زانو درد یا کاهش دردهای مربوط به زانو است. بنابراین از کفش‌هایی که قوس‌های شکسته دارند، خودداری کنید چون ممکن است باعث ایجاد نیروی غیرطبیعی و ساییدگی روی زانو شوند.

اجتناب از نشستن طولانی مدت و دوره‌های بلند بدون حرکت هم موضوع مهمی است که حتماً باید به آن توجه داشته باشید

توجه به این نکات می‌توانند به بهبود وضعیت و کاهش فشار روی زانو کمک کنند.

کاهش وزن و رژیم غذایی

دکتر شاهرضایی می‌گوید: وزن اضافی روی بدن باعث افزایش التهاب در سراسر بدن می‌شود و زانوها را هم تحت تأثیر قرار خواهند داد

داشتن یک رژیم غذایی سالم به معنای یک رژیم متعادل است که می‌تواند به سلامت کلی بدن و زانوها کمک کند.

استفاده از دارو

اگر مشکل خاصی ندارید برای کاهش دردهای مرتبط به زانو استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و دیگر داروها می‌توانند به درمان خانگی زانو دردهای ناشی از آرتریت کمک کنند. البته بعضی از این داروها حتماً باید توسط پزشک متخصص تجویز شوند، اما برخی دیگر از آن‌ها را می‌توان بدون نسخه هم تهیه کرد.

درمان خانگی زانو درد با ماساژ

دست‌ها را به آرامی به صورت مشت ببندید و با هر دو دست ۱۰ بار به قسمت بالایی، پایینی و میانی ران ضربه بزنید. این کار را سه بار تکرار کنید.

در حالی که پاها صاف روی زمین قرار دارند، پاشنه دست را روی بالای ران قرار دهید و آن را تا زانو بلغزانید، سپس رها کنید. این کار را هم پنج بار تکرار کنید. همین کار را برای دو طرف بیرونی و داخلی ران انجام دهید.

با استفاده از چهار انگشت به بافت زانو فشار دهید و پنج بار بالا و پایین بروید. ماساژ عضلات ران تأثیر مفیدی بر زانو خواهد داشت.

 

حفاظت، استراحت، یخ، فشرده سازی، و ارتفاع

 

استراحت، استفاده از یخ و بالا بردن ارتفاع زانو ممکن است به درمان خانگی زانو درد که ناشی از آسیب بافت نرم، مانند رگ‌های خونی، کمک کند. کنار گذاشتن فعالیتی که باعث بروز زانو درد می‌شود هم می‌تواند مؤثر واقع شود.

استراحت می‌تواند خطر آسیب بیشتر را کاهش دهد و به بافت‌ها زمان بیشتری برای بهبودی بدهد. البته متوقف کردن تمام حرکات توصیه نمی‌شود چون می‌تواند منجر به سفتی و به مرور زمان، ضعف عضلانی شود.

یخ هم می‌تواند هنگام آسیب و ضربه به زانو استفاده شود چون می‌تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند. باید یخ را در یک پارچه بپیچید و در روز اول آسیب به مدت ۲۰ دقیقه چندین بار استفاده کنید. هرگز یخ را به طور مستقیم روی پوست قرار ندهید، چون این کار می‌تواند منجر به آسیب بیشتر شود.

بالا نگه داشتن پا نیز گردش خون را بهبود می‌بخشد و تورم را کاهش می‌دهد. بنابراین در حالت ایده آل، زانو باید بالاتر از سطح قلب باشد.\

گرما و سرما

استفاده از گرما و سرما می‌تواند در درمان خانگی زانو درد مؤثر باشد و برای کاهش درد مفاصل ناشی از آرتریت توصیه می‌شود. گرما ماهیچه‌ها را شل می‌کندو منجر به کاهش سفتی می‌شود. برای این کار می‌توانید از یک بطری آب گرم یا یک پد گرم استفاده کنید.

مصرف کلاژن و ژلاتین هم می‌تواند به کاهش دردهای زانو کمک کند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید