بافت یزد کجاست؟

 بافت یزد کجاست؟

بافت یزد کجاست؟

بافت تاریخی یزد همان جایی است که در و دیوارش از اصالت این شهر حرف می‌زند.

اگر خودتان را در کوچه و پس کوچه‌های آشتی‌کنان رها کنید، آرامش را در خشت خشت آن می‌توانید پیدا می‌کنید.

این حرف‌ها و جمله‌ها شاید قبل از سفر فقط چند کلمه شاعرانه به نظر برسند که کنار هم ردیف شده‌اند، اما قدم در این شهر که بگذارید عاشق آن می‌شوید. سکوت و آرامش این کوچه‌های خشتی به جان و دلتان می‌نشیند.

در بافت تاریخی یزد، از پس هر کوچه یک موزه یا خانه تاریخی به استقبال شما می‌آید و شما را به گوشه گوشه تاریخ می‌برد.
آدرس بافت تاریخی یزد

شهر زیبا و تاریخی یزد از نظر بافت تاریخی و معماری خانه هایش شهرت خاصی در ایران دارد و دارای آثار و بناهای با قدمت بسیار است.

بافت تاریخی یزد در مرکز این شهر قرار دارد و یک محدوده توریستی به حساب می آید، که صرفا یک منطقه توریستی نیست و زندگی مسکونی در این محدوده در جریان است.

این محدوده از نظر وسعت بزرگترین محله بافت تاریخی محسوب می شود. ویژگی خانه های این ناحیه کاهگلی بودنشان است که می توان از آنها بعنوان مثال بارز معماری خانه های کویری که در کوچه های باریک قرار دارند، اشاره کرد.

بافت یزد کجاست؟

یزد بعنوان اولین شهر خشتی در دنیا و دومین شهر تاریخی در جهان به شمار می رود و بافت تاریخی یزد به دلیل دارا بودن میراثی جهانی و جاذبه های منحصر بفرد بعنوان اولین شهر از ایران‌ در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

یزد یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران است و تابستان های بسیار گرم دارد به همین دلیل بهترین زمان سفر به بافت تاریخی یزد که در مرکز این شهر قرار دارد در ماههای معتدل سال یعنی از آبان تا اردیبهشت است.

یزد در ایام نوروز از پرگردشگرترین شهرها به حساب می آید که در این زمان ازدحام و قیمت بالای مراکز اقامتی از مشکلات سفر در این ایام است. باید در نظر داشت که سه ماهه ی تابستان گرچه گرم ترین زمان برای سفر است ولی از طرفی خلوت ترین زمان نیز محسوب می شوند.

از محله های تاریخی مهم و معروف یزد می توان به محله قلعه کهنه، محله سر جمع، محله سر دو راه، محله یعقوبی، محله مصلی و محله لب خندق اشاره کرد. دو محله چهار منار و فهادان شاخص ترین این محلات هستند.

از بناهای معروف این محلات می توان به موارد زیر اشاره کرد: مسجد میر خضر شاه یا مسجد بزرگ چهار منار، حسینیهٔ بزرگ چهار منار، بقعه های سید شمس الدین و شاه سید رضا، آب‌انبار کوچه بندون، باغ و آب‌ انبار دولت‌ آباد.

با توجه به محله ی مسکونی بودن این بافت تاریخی بازدید رایگان است. زمان تقریبی و مناسب برای بازدید از این بافت تاریخی ۱ الی ۲ ساعت است.

بافت تاریخی یزد، معماری منحصر به فردی دارد. معماری خانه‌های بافت تاریخی یزد برگرفته از خشت و گل است و شاخصه اصلی این نوع معماری به شمار می‌رود. در معماری خانه‌های بافت تاریخی یزد، جهت وزش باد و تابش خورشید در نظر گرفته شده است. هر یک از خانه‌های بافت تاریخی یزد، شامل بخش‌های مختلفی چون بخش بیرونی، اندرونی، تختگاه، تالار، هشتی، اتاق‌هایی جدا با کاربری‌های مختلف، بادگیر، سردر، آشپزخانه و آب‌انبار می‌شوند.

بافت تاریخی یزد جزو دست نخورده‌ترین بافت‌های مسکونی در تاریخ ایران است که وسعتی در حدود ۷۰۰ هکتار دارد. این بافت تاریخی به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود که ترکیبی متوازن از خانه‌ها، کوچه‌های قدیمی خشتی و ساباط‌ها است و آثار تاریخی زیادی در دل خود دارد. در این بافت تاریخی، تمامی امکانات زندگی اجتماعی و فردی فراهم شده است. بافت تاریخی یزد از سمت جنوب به خیابان کاشانی، از سمت شمال به خیابان دولت‌آباد، از شرق به محله فهادان و از مغرب به خیابان مطهری محدود می‌شود. در این بافت تاریخی بیش از ۱۷۰۰ بنای خشتی وجود دارد.

بافت تاریخی شهر یزد، بافتی از جنس خشت و گل است. در این بافت تاریخی ۱۷۰۰ جاذبه دیدنی وجود دارد. گردشگران بسیاری از داخل و خارج از ایران برای دیدن بافت تاریخی یزد و جاهای دیدنی آن به یزد سفر می‌کنند. بافت تاریخی شهر، خشتی و قدیمی است؛ اما تمامی امکانات زندگی در آن وجود دارد.

در بافت تاریخی شهر یزد، خانه‌ها با معماری خاص کویری ساخته‌ شده‌اند. شاخصه این نوع معماری، وجود گنبد، بادگیر و آب‌انبارها در خانه‌ها است. خانه‌ها دارای کاربری زمستانی و تابستانی هستند و پشت‌بام‌های خاص و جذاب آن‌ها برای شب‌نشینی تابستان در نظر گرفته شده است. خانه‌ها از حیاط‌های منحصربه‌فرد و زیبا برخوردار هستند که گردشگران را جذب خود می‌کنند.

جذاب‌ترین بخش خانه‌های بافت تاریخی یزد، سیستم‌های تهویه طبیعی آن‌ها است که به بادگیر نیز شهرت دارند. بادگیرها، ستون‌هایی هستند که به‌صورت چند ضلعی ساخته می‌شوند. این ستون‌ها به‌صورت چهار یا هشت ضلعی هستند که به قصد ورود باد به ساختمان‌ها ساخته می‌شوند. باد از دریچه بادگیرها به ستون وارد و به داخل بنا هدایت می‌شود.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید