اسپری مو چیست استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

 اسپری مو چیست استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

اسپری مو

برای بسیاری از افراد، مو یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عناصر زیبایی به حساب می‌آید؛ از همین رو برای آن‌ها مراقبت از مو ضرورت بسیار زیادی دارد. یکی از روش‌های محافظت از مو، استفاده از اسپری‌ مو است که موها را به مراتب نرم‌تر و زیباتر می‌کنند. حال از آنجایی که اسپری‌های موجود در بازار بسیار متنوع و گوناگون هستند، شاید یافتن گزینه‌ی مناسب و مرغوب کار سختی به نظر برسد. در این مطلب با بررسی و کاربرد انواع اسپری‌های مو، به شما در انتخاب محصولی مرغوب و مناسب با جنس موهایتان کمک می‌کنیم.

موها یکی از ارکان مهم جذابیت در زیبایی در انسان‌ها خصوصا برای بانوان به حساب می‌آیند. از همین رو حتما باید از آن‌ها به خوبی رسیدگی و مراقبت شود. به صورت کلی مراقبت از مو به دو دسته تقسیم می‌شود؛ مراقبت از ساقه‌ی مو و مراقبت از ریشه‌ی مو. اسپری‌های مو که در این مطلب قصد داریم به بررسی‌شان بپردازیم، یکی از محصولات محافظت از ساقه‌ی مو به حساب می‌آیند.

در حال حاضر در بازار محصولات بسیار گسترده‌ و گوناگونی در زمینه‌ی مراقبت از ساقه‌ی مو وجود دارند؛ همانند انواع سرم‌های مو، روغن‌ مو، ماسک مو و دیگر موارد. اسپری‌های مو یکی دیگر از این محصولات برای حفاظت از ساقه‌ی موها به حساب می‌آیند که در دو نوع دو و سه فاز در بازار موجود هستند و با توجه به قیمت مقرون به صرفه‌ و خواص بیشمار خود از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. از همین رو در میان بانوان و حتی آقایان هم از طرفداران بسیار زیادی برخوردار هستند.

 

فواید اسپری مو

فواید استفاده از اسپری‌های مو

اسپری مو، مواد مغذی مو را فراهم می‌کند و به آن استحکام می‌بخشد. همچنین موها را حالت داده و آن‌ها را سالم، ابریشمی و براق می‌کند. اسپری‌های مو دارای ترکیب‌های ویژه از پروتئین‌های هیدرولیز شده، کراتین، سیلیکون‌ها و ویتامین‌های گوناگون مانند ویتامین E و A هستند که خواص آن‌ها به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

پیشگیری از بروز موخوره
افزایش درخشندگی
ماندگاری رنگ موها
افزایش استحکام و قابلیت کشسانی
حالت پذیری بهتر موها
افزایش مقاومت و انعطاف‌پذیری تارهای مو
حالت پذیری و افزایش رطوبت تار مو
جلوگیری از وز شدن و ایجاد موخوره

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کنیم این است که مواد تشکیل دهنده‌ی اسپری مو، نور تابیده شده‌ را از خود منعکس می‌کنند و از همین رو موها حالت درخشان‌تر و جذاب‌تری به خود می‌گیرند. بدین ترتیب شما نه تنها با استفاده از اسپری مو می‌توانید سلامت موهای خود را تضمین کنید بلکه ظاهر جذاب و زیبایی منحصر به فردی را هم به آن خواهید بخشید. به عبارتی دیگر، شما با کمک اسپری مو نه تنها در خانه بلکه برای مراسم‌های مختلف هم می‌توانید موهایی جذاب و درخشان داشته باشید.
تفاوت اسپری مو با روغن مو

 

اگرچه اسپری‌ها و روغن‌های مو شباهت‌ها و خواصی مشابه دارند ولی تفاوت‌های عمده‌ای نیز دارند که باید قبل از خرید هر یک به آن‌ها توجه کرد. به عنوان مثال باید در همین ابتدا به این نکته اشاره کرد که اسپری‌های مو برای سطح خارجی موها بوده و به ساقه‌ی آن‌ها می‌چسبند و نقش عایق و محافظتی برای ساقه را ایفا می‌کنند ولی در طرف مقابل، روغن‌های مو به خورد بافت مو رفته و به اعماق تارهای مو نفوذ می‌کنند.

از همین جهت اسپری‌های مو از ساقه‌ی خارجی موها حفاظت کرده و آن‌ها را نرم و درخشان می‌کنند ولی روغن‌های مو نقش ترمیم کنندگی داشته و ساقه‌ی موها را تغذیه می‌کنند. هرچند نمی‌توان گفت این خاصیت‌ها منحصرا در یکی از این دو محصول موجود هستند چرا که گاهی اوقات اسپری‌های مو هم نقش ترمیم‌ کنندگی دارند.

علاوه بر موارد ذکر شده باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اسپری‌های مو با داشتن فرمالوسیونی بر پایه‌ی آب موها را چرب و سنگین نمی‌کنند ولی روغن‌های مو با داشتن فرمولاسیونی بر پایه‌ی چربی به موهایتان حالت چربی و سنگینی داده که باعث می‌شود بعد از چند ساعت مجبور شوید آن‌ها را بشویید. از همین رو اگر موهای چربی دارید و یا حالت چربی روغن‌های مو را دوست ندارید بهتر است اسپری‌ مو را انتخاب کنید. هرچند اسپری مو برای انواع مختلف مو استفاده می‌شود.

 

 

شناخت جنس مو

باید دقت داشته باشید که قبل از خرید هرگونه اسپری‌ مو و یا هر گونه محصولات مراقبی دیگر که به عنوان محافظت کننده از ساقه‌ی مو شناخته می‌شود، باید حتما در ابتدا تشخیص دهید که موهای شما از چه نوعی است تا در نهایت نتیجه‌ی بهتری بگیرید. شناخت حنس مو یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در درجه‌ی اول به آن توجه داشته باشید چون در بسیاری از مواقع پیش می‌آید که افراد برای مثال از اسپری‌های مو بدون توجه به نوع موی خود استفاده کرده و در نهایت می‌بییند که موی آن‌ها اصلا نرم نشده است. این در حالی است که شما در ابتدا باید نوع موی خود را بشناسید و سپس به خرید یک اسپری مو اقدام کنید.

معمولا موها در سه دسته‌ی اصلی تقسیم بندی می‌شوند؛ موهای چرب، معمولی و خشک. شناخت نوع مو باعث می‌شود انتخاب بسیار درست‌تری هنگام خرید محصولات مراقبتی از آن داشته باشید و در نهایت نتیجه‌ی بهتر و دلخواه خود را بگیرید. اگر جنس موهایتان را ندانید ممکن است حتی بعد از استفاده از محصول مورد نظر نتیجه‌ی عکس بگیرید.

شاید برایتان جالب باشد ولی اولین گام برای رسیدگی و داشتن موهای سالم‌تر شناخت جنس آن‌هاست از همین رو اهمیت زیادی دارد که بدانید جنس موهایتان خشک، چرب یا معمولی است. با خواندن ادامه‌ی مطلب می‌توانید به آسانی جنس موهای خود را تشخیص دهید چون این کار معمولا نیازی به یک فرد حرفه‌ای ندارد و افراد خودشان هم به راحتی می‌توانند تفاوت را تشخیص دهند.
موهای چرب

چربی موها بخاطر غده‌های چربی داخل سر بوده که به فولیکول مو متصل هستند و از همین رو موها چرب می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که موهای چربی دارید یا خیر به زمان‌های شست‌وشوی موهایتان دقت کنید.

اگر موهایتان را شستید و بعد از گذشت نیم روز یا یک روز دوباره موهایتان حالت چربی به خود گرفت به احتمال بسیار فراوان شما موهای چربی دارید. این موضوع خصوصا زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که وقتی انگشتان دست را لابه‌لای موها حرکت می‌دهید، سنگین شدن آن‌ها را حس می‌کنید و دستتان هم نسبتا چرب شده و حالت چسبندگی پیدا می‌کند.

موهای چرب بعد از گذشت مدتی رنگ کدری به خود گرفته و آلودگی را جذب می‌کنند. از همین رو ریزش مو در افرادی با موی چرب دو چندان می‌شود و موها زیبایی و درخشندگی خود را از دست می‌دهند. چرب شدن زود هنگام موها باعث می‌شود دفعات شست‌وشوی آن‌ها به مراتب بیشتر شود. بنابراین بهتر است موهای خود را با شامپوهای مخصوص موهای چرب بشویید، از موارد طبیعی و خانگی کمک بگیرید و یا به پزشک پوست و مو مراجعه کنید تا با تجویز دارو و شامپوهای خاص، در کاهش میزان چربی موهایتان به شما کمک کند.
موهای خشک

موهای خشک به آن دست از موهایی گفته می‌شود که ترشح چربی در آن‌ها بسیار کم بوده و در نتیجه موها و پوست سر حالت بسیار خشکی به خود می‌گیرند. موهای خشک معمولا رطوبت کافی را نداشته و از همین جهت خاصیت ارتجاعی و نرمی خود را از دست می‌دهند و در نتیجه خیلی زود گره می‌خورند و شانه زدن بسیار سخت خواهد شد.

همچنین این نوع موها وقتی انگشتان دست را لابه‌لای آن‌ها حرکت می‌دهید بسیار مقاومت کرده و گاهی اوقات انجام این کار را به فرایندی دردناک تبدیل می‌کنند چرا که دائما به هم گره می‌خورند.

در برخی از افراد دیگر، این خشکی اندکی کمتر است اما باز هم نوع موی آن‌ها در دسته‌ی خشک قرار گرفته و باید راه‌های درمانی مناسب با آن طی شود.. به صورت کلی یکی از دلایل خشک شدن موها می‌تواند مصرف الکل و مواد قلیایی باشد که کاهش این دو می‌تواند تا حد زیادی از خشکی مو هم بکاهد. موهایی که خیلی خشک هستند، زود وز می‌شوند و حالت شکننده‌ای به خود می‌گیرند از همین رو احتمال گرفتن مو خوره برای این نوع موها زیاد هست‌.

ریزش مو هنگام شانه زدن هم یکی دیگر از نقاط ضعف موهای خشک به حساب می‌آید که به آن‌ها آسیب زیادی می‌رساند. بنابراین بهتر است برای موهای خیلی خشک خود به دنبال راهکار درمانی مناسبی باشید که البته در این مطلب با اسپری‌های موی خوبی برای این منظور آشنا خواهید شد.
موهای معمولی یا نرمال

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که موهای معمولی و یا نرمال دارید بسیار خوش شانس هستید چراکه این نوع موها ظاهری بسیار سالم‌تر داشته و به مراقبت کمتری هم نیاز دارند. ترشح چربی در موهای معمولی نه زیاد است و نه کم. از همین رو دفعات شست‌وشو برای این نوع موها زیاد نیست و همچنین موها شکننده نیستند. در نتیجه وقتی انگشت خود را لابه‌لای موها حرکت می‌دهید، می‌بینید که خیلی راحت بین تارهای مو جابه‌جا شده، نه حس دردناکی دارد و نه دستتان چرب می‌شود.

معمولا مشکلات پوستی سر مثل قرمزی و خارش و همچنین ریزش مو در این موها دیده نمی‌شود، چراکه نه خیلی خشک هستند و نه خیلی چرب. یکی از دلایل اصلی داشتن موهای معمولی داشتن تغذیه‌ی درست و مناسب حاوی سبزیجات، میوه‌جات و غلات‌ها به میزان کافی است. علاوه بر این‌ها، عوامل ژنتیکی هم در داشتن یک نوع موی خاص دخیل هستند. برای نگهداری و محافظت از این نوع مو نیاز به یک روتین محافظتی بسیار آسان شامل اسپری و سرم مو دارید که البته در مطلبی جداگانه به بررسی انواع و اقسام سرم‌های مو پرداخته‌ایم.
طرز استفاده از اسپری مو

ابتدا باید بدانید که بهتر است قبل از استفاده از اسپری‌های دو و سه‌فاز، موهایتان را خوب بشویید. موهای تمیز از آن جایی که آلوده به گرد و غبار و چربی نیستند، راحت‌تر اسپری و مواد مغذی درون آن را به خود جذب کرده و نتیجه‌ی بهتری را هم در پی دارند. بعد از شست‌و‌شوی مو، فقط با حوله آب‌های روی سطح آن را بگیرید تا دیگر خیلی خیس نباشد. سپس از فاصله‌ی تقریبا نیم‌متری، محصول را به ساقه‌ی موهای خود اسپری کنید.

بعد از آغشته شدن تمام ساقه‌ی مو به اسپری، موهای خود را سشوار کنید. بعد از سشوار، خواهید دید که چقدر موهای شما ابریشمی و نرم شده و حالت جذابی به خود می‌گیرد. حالا می‌توانید موها را شانه کرده و تأثیر معجزه‌آسای اسپری مو را شاهد باشید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید