آیا قانون ۵ ثانیه صحت دارد؟

 آیا قانون ۵ ثانیه صحت دارد؟

پنج ثانیه

محققان بار دیگر قانون ۵ ثانیه را رد کردند. این قانون می‌گوید اگر غذا به زمین بیفتد، تا ۵ ثانیه هنوز تمیز است و می‌توانیم آن را برداریم. به عبارت دیگر، ۵ ثانیه طول می‌کشد تا باکتری‌ها به آن تکه غذا حمله کنند.

محققان غذاهای مختلفی را در سطوح مختلف آزمایش کردند تا ببینند باکتری‌ها چقدر سریع به سمت آن می‌روند. آنها پی بردند که باکتری‌ها در کمتر از یک ثانیه به غذا حمله‌ور می‌شوند.

این تیم چهار نوع سطح را انتخاب کردند: استیل خالص، کاشی سرامیک، چوب و فرش. سپس انواع مختلفی از غذا را از جمله هندوانه، نان خشک، نان کره‌ای و آب‌نبات روی این سطوح انداختند.

آنها نوعی باکتری بی‌خطر و غیربیماری‌زا به نام Enterobacter aerogenes را در آزمایشگاه پرورش داده و سطوح را با آن پوشاندند. هر تکه غذا روی همه‌ی سطوح پوشیده با باکتری انداخته شد و به مدت‌های ۱، ۵، ۳۰ و ۳۰۰ ثانیه روی آنها باقی ماند.

روی هم رفته، این محققان ۱۲۸ سناریوی مختلف را آزمایش کرده و هر کدام را ۲۰ بار تکرار کردند. این تیم پی برد که بزرگترین عامل تاثیرگذار در سرعت انتقال باکتری‌ها، میزان رطوبت موجود در غذا و پس از آن نوع سطح بود. هر چه غذا مدت طولانی‌تری روی سطح باقی می‌ماند، باکتری‌های بیشتری به آن می‌رسیدند.

این تیم می‌گوید، با اینکه تماس طولانی غذا با سطح منجر به آلودگی بیشتری می‌شود، برداشتن غذا در کمتر از ۵ ثانیه هنوز زمان زیادی است تا تعداد بسیاری زیادی از باکتری‌ها به آن منتقل شوند. مخصوصا اگر غذا مرطوب یا چسبناک باشد، مثل هندوانه و آب‌نبات.

یک نکته‌ی غافلگیرکننده هم در این آزمایش وجود داشت. شاید شما فکر کنید فرش به خاطر اینکه گرد و خاک را جذب می‌کند و زود کثیف می‌شود، از همه بدتر باشد. اما محققان پی بردند که در واقع فرش از همه بهتر است، چون ساختارش سطح تماس با غذا را به حداقل می‌رساند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید