یماری آلزایمر از تشخیص تا درمان

 یماری آلزایمر از تشخیص تا درمان

یماری آلزایمر از تشخیص تا درمان

بیماری آلزایمر شایعترین علت اختلالات ذهنی و زوال عقل است. البته زوال عقل اغلب دلایل متعدد دیگری نیز دارد. بیماری آلزایمر به مغز آسیب می رساند. این بیماری باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم مغز شده و می تواند بر روی صحبت کردن، فکر کردن و انجام فعالیت های روزانه تاثیر بگذارد.بیماری آلزایمر به مرور زمان بدتر شده و میزان تحلیل مغز بیشتر می شود اما سرعت این تحلیل در بیماران مختلف متفاوت است. برخی از افراد در همان مراحل ابتدایی بیماری توانایی انجام فعالیت های روزانه خود را از دست می دهند. اما برخی دیگر از افراد ممکن است در مراحل بعدی بیماری با این مشکلات مواجه شوند. از دست دادن خفیف حافظه در افراد بالای ۶۰ سال شایع است.

علل بیماری آلزایمر : بیماری آلزایمر به علت تغییراتی که در مغز بروز می کند، اتفاق می افتد. این تغییرات عبارتند از پایین آمدن سطح انتقال دهنده های عصبی یا پیام رسان های شیمیایی که به مغز کمک می کنند تا درست کار کند. اینکه چه چیزی باعث این کاهش می شود هنوز به صورت روشن مشخص نیست. خطر ابتلا به آلزایمر با بالا رفتن سن افزایش می یابد اما این به آن معنا نیست که تمام افراد به آلزایمر مبتلا می شوند. ۳۵ نفر از هر ۱۰۰ نفر افراد بالای ۸۵ سال از نوعی از زوال عقل رنج می برند. این به آن معناست که ۶۵ نفر از هر ۱۰۰ نفر با این مشکل مواجه نمی شوند. بروز زوال عقل در سنین پایین تر از ۶۰ سال نادر است. داشتن یک خویشاوند مبتلا به آلزایمر می تواند خطر ابتلای شما به این بیماری را افزایش دهد اما بسیاری از افراد مبتلا، هیچ گونه سابقه خانوادگی ندارند.

علائم آلزایمر : برای بسیاری از افراد، اولین علامت بیماری آلزایمر از دست دادن حافظه می باشد. در مراحل پیشرفته تر بیماری آلزایمر، بیمار ممکن است با علائم زیر مواجه شود:

• مشکل در تصمیم گیری

• اشتباه کردن در تشخیص روز های هفته، ماه و یا حتی ساعت

• گم شدن در مکان هایی که قبلا به خوبی با آن مکان ها آشنا بوده و ممکن است حتی سالها در آن منطقه ها زندگی کرده باشد.

• مشکل در یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات جدیدی که به حافظه سپرده شده اند.

• مشکل با پیدا کردن لغت یا عبارت صحیح برای بیان کردن منظور خود در هنگام صحبت کردن.

• مشکل در انجام کار های روزانه مانند غذا پختن و پرداخت صورت حساب ها.

علائم بیماری آلزایمر به آرامی و به صورت مداوم بدتر می شوند. افرادی که در کمتر از چند ساعت و یا چند روز با این مشکلات مواجه شده اند و یا افرادی که علائم آنها به صورت ناگهانی بدتر شده است باید حتما به پزشک مراجعه کنند زیرا ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد. با بدتر شدن بیماری آلزایمر، ممکن است مبتلایان به این بیماری، علل خصوص در اواخر روز و در شبها، احساس بی قراری و سرگردانی کنند. با گذشت زمان، ممکن است فعالیت های آنها تغییرات بسیاری داشته باشد. ممکن است چیزهایی را ببینند و یا بشنوند که وجود خارجی ندارند. ممکن است از خانواده و دوستانشان کناره گیری کنند. ممکن است فکر کنند که دیگران به آنها دروغ می گویند و یا می خواهند سوء استفاده کنند و یا سر او را کلاه بگذارند و به او آسیب بزنند. پس از آن و با بدتر شدن بیماری آنها، ممکن است دیگر قادر به مراقبت از خودشان نباشند. حتی ممکن است دیگر کسانی را که سابق بر این عاشقانه دوست میداشتند را نیز به یاد نیاورند. ممکن است فراموش کنند که چگونه باید غذا خورد، استحمام کرد، لباس پوشید، به دستشویی رفت و یا حتی از تخت و یا صندلی بلند شد و راه رفت.

تشخیص بیماری آلزایمر چگونه است؟

برای تشخیص بیماری آلزایمر، پزشک سوالاتی در مورد سوابق پزشکی شما خواهد پرسید و شما را معاینه خواهد کرد. ممکن است پزشک از شما چند تست حافظه و آزمون مهارت های ذهنی ساده را به عمل بیاورد. همچنین ممکن است پزشک از شما سوالاتی در مورد توانایی های شما در انجام کارهای روزانه تان بپرسد. معمولا برای اینکه بتوانند سایر علل احتمالی بروز این اختلالات حافظه را رد و یا تائید کنند، از فرد بیمار آزمایش خون به عمل می آید. همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند MRI و CT scan نیز انجام شوند. البته این آزمایش ها به خودی خود نمی توانند ابتلای فرد را به بیماری آلزایمر تائید کنند.

درمان بیماری آلزایمر چگونه است؟

در واقع هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. اما داروهایی وجود دارند که ممکن است سرعت پیشرفت علائم را کم کرده و زندگی را برای بیمار آسانتر کنند. ممکن است این دارو ها برای همه موثر نباشند و یا اینکه تاثیر کمی داشته باشند. با این حال کارشناسان معتقدند ارزش امتحان کردن را دارد. با بدتر شدن بیماری، ممکن است فرد با بیماری افسردگی، عصبانیت و ناراحتی مواجه شود. ممکن است پزشک برای مقابله با این بیماری ها نیز داروهای ویژه ای تجویز کند.

چگونه می توانید به کسی که دوستش دارید و به آلزایمر مبتلا شده است کمک کنید؟ اطلاعات خود را از شرایط زندگی فرد افزایش دهید. این به شما کمک می کند که بتوانید به بیمار کمک کنید تا بتواند مقدار بیشتری از کار های خود را انجام دهد. این قضیه می تواند در مقابله با مشکلات جدیدی که به مرور با آنها مواجه می شوید به شما کمک کند. قبل از اینکه بیماری بدتر شود سعی کنید بیمار را توجیه کنید که در مورد آینده تصمیم بگیرد. روش های مراقبتی نیز می تواند قبل از بدتر شدن بیماری توسط خود بیمار انتخاب شود. انتخاب پرستار و کسی که می خواهد از او مراقبت کند نیز از جمله تصمیماتی است که قبل از بدتر شدن بیماری باید انجام شود. انتخاب یک وکیل برای زمانی که فرد بیمار قدرت تصمیم گیری خود را از دست می دهد نیز می تواند مفید و حتی ضروری باشد.با بدتر شدن بیماری، فرد بیمار روز به روز به مراقبت های بیشتری نیاز خواهد داشت. ممکن است بعد از مدتی بیمار در غذا خوردن، لباس پوشیدن و حمام کردن نیاز به کمک داشته باشد. شما می توانید از این افراد در خانه مراقبت کنید. از آنجایی که امروزه افراد بیشتر عمر می کنند، بیماری آلزایمر به یک بیماری شایع تبدیل شده است. گروه های حمایتی و یا اِن جی او های فعال در این زمینه نیز می توانند به شما و بیمار شما کمک کنند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید