هرآنچه در مورد یوگا باید بدانید

 هرآنچه در مورد یوگا باید بدانید

یوگا

ما فکر می‌کنیم همه افراد تا به حال اسم یوگا رو شنیده باشن. این نوع از ورزش به حرکات آرامش‌بخش و خاصی که داره معروفه. برای کسانی که در زندگی ماشینی امروز دچار استرس و اضطراب می‌شن؛ حرکات یوگا می‌تونه تا حد زیادی آرامش‌ ایجاد کنه. علاوه بر این‌ها، یوگا تاثیرات مثبت زیادی هم روی سلامت جسمانی شما می‌ذاره. اگر با دونستن این موضوعات به آشنایی با یوگا و فوایدش علاقه‌مند شدین، این مطلب رو تا انتها دنبال کنین.

چیزهایی که باید در مورد یوگا بدونین

یوگا به عنوان نوعی تمرین منظم و اصولی در سراسر جهان شناخته شده. این فعالیت با استفاده از تمرینات بدنی، کنترل تنفس، آرامش، کنترل رژیم غذایی، تفکر مثبت و مراقبه، در بدن، ذهن و محیط شما هماهنگی ایجاد می‌کنه. یوگا شامل فعالیت‌‌های بدنی کم تحرک، وضعیت‌های بدنی (به اصطلاح آسانا)، تکنیک‌های تنفس (پرایایاما)، آرامش و مدیتیشن می‌شه. امروزه بیشتر افراد با تمرینات بدنی یا پوزیشن‌های یوگا آشنا هستن، اما نمی‌دونن که یوگا فراتر از بدن، روی ذهن و حتی محیط اون‌ها هم تاثیر می‌ذاره.

یوگا چه فوایدی داره؟

در حوزه سلامتی، از تکنیک‌های یوگا در برنامه‌های ارتقاء سلامت و درمان اعتیاد استفاده می‌شه. همچنین یوگا به عنوان یک درمان مکمل برای بیماری‌هایی مثل اضطراب، افسردگی و حتی بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها می‌تونه مفید واقع بشه. به طور کلی یوگا یک فعالیت کم‌نظیر برای کمک به خود و زندگی بهتر به حساب میاد.

جالبه بدونین ریشه کلمه سانسکریت یوگ به معنی اتحاده؛ در واقع یوگا یک اتحاد بین سیستم‌های در بدن و آگاهی در ذهن ایجاد می‌کنه. به همین خاطره که معتقدیم از نظر فلسفی، یوگا اتحادی میان بدن، ذهن و انرژی( یا روح) ایجاد می‌کنه تا حالت برابری(آرامش) ایجاد بشه.

هرچه در مسیر یوگا بیشتر به سمت جلو حرکت کنین، به کمک آمیخته‌ای از علم و فلسفه، اتحادی میان بدن، ذهن، انرژی درونی و انرژی کیهانی فراگیر رو تجربه می‌کنین. این شرایط در نهایت سلامت جسمی بهتر، کنترل ذهنی و درک نفس رو برای شما به ارمغان میاره.

یوگا چطور به سلامتی کمک می‌کنه؟

اگر یوگا تمرین می‌کنین، ممکنه از این مزایا بهره‌مند بشین:
فواید برای جسم

بهبود انعطاف پذیری و تعادل بدن
بهبود وضعیت قلبی و عروقی
بهبود گوارش
تقویت قدرت عضلات
بهبود کشیدگی‌های عضلانی
کنترل وزن
افزایش سطح انرژی
تقویت سیستم ایمنی بدن
بهبود تکنیک تنفس
بهبود خواب
بهبود طرز ایستادن

فواید برای ذهن

تسکین استرس به وسیله کنترل احساسات
پیشگیری و رهایی از اختلالات ناشی از استرس
تقویت ذهن که منجر به بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری می‌شه

فواید برای روح

زندگی با معنا، هدف و جهت
آسودگی و آرامش درونی
ایجاد حس رضایت

 

در ادامه در مورد بعضی از این مزایا به شما توضیح خواهیم داد:

بهبود تکنیک تنفس

بخش عمده‌ای از یوگا، تمرین‌های تنفسی یا پرانایاما است. این تمرینات شما رو به داشتن تمرکز بیشتر برای تنفس تشویق می‌کنن. اگرچه ممکنه این کاری نباشه که روزانه و به طور آگاهانه انجام بدین؛ اما مطمئناً روش موثری برای مدیریت استرس به حساب میاد. درنهایت این نوع تمرین‌ها باعث می‌شن احساس بهتری داشته باشین. بعلاوه، این تمرینات به افرادی که مبتلا به آسم هستن فایده‌ی زیادی دارن. کافیه برای چند هفته پرانایاما رو انجام بدین تا این مزایا رو به خوبی احساس کنین.
بهبود خواب

یکی دیگه از مزایای جزئی اما محبوب، اینه که یوگا در واقع می‌تونه به شما در داشتن خواب بهتر کمک کنه. این ممکنه به این دلیل باشه که قراره بخشی از پوزیشن‌ها و حرکات درست قبل از خواب انجام بشن؛ اما صرف نظر از این، مطالعات نشان داده که انجام برخی فعالیت‌های بدنی سبک قبل از خواب می‌تونه به شما کمک کنه تا کیفیت خواب بهتری داشته باشین.
توسعه قدرت جسمی و روحی

یکی دیگه از فواید یوگا اینه که به شما در تقویت قدرت ذهنی و جسمی به طرز باورنکردنی‌ کمک می‌کنه. در اصل در طی تمرینات یوگا، شما روی قدرت بدن خود کار می‌کنین تا بتونین مدیتیشن طولانی‌تری داشته باشین. در نتیجه‌ی این فعالیت‌ها، قدرت بدنی شما افزایش پیدا خواهد کرد.

تمرینات تنفسی می‌تونن ظرفیت ریه شما رو بهبود بدن. علاوه بر این، تمرینات یوگا شما رو مجبور می‌کنن تا در حین مدیتیشن تمرکز کنین. این کار به کاهش استرس و بهبود سلامت روانی شما کمک می‌کنه.

یوگا چه تفاوتی با سایر کشش‌ها و آمادگی‌های بدنی داره؟

برخلاف ورزش‌های کششی یا آمادگی جسمانی، یوگا چیزی بیشتر از پوزیشن‌های بدنیه. مکتب هشت‌گانه پاتانجلی(Patanjali) نشان می‌ده که تمرین جسمی تنها یک جنبه یوگاست. البته حتی در حوزه تمرین جسمی، یوگا بی‌نظیره؛ چرا که شما به وسیله یوگا حرکت بدن و نوسانات ذهن رو به ریتم تنفس خود متصل می‌کنین. در ادامه اتصال ذهن، بدن و تنفس، به شما کمک می‌کنه تا توجه خودتون رو به سمت درون هدایت کنین. از طریق این فرایند توجه درونی، شما یاد می‌گیرین الگوهای فکری همیشگی خود رو بدون برچسب زدن به اون‌ها، قضاوت کردنشون یا تلاش برای تغییرشون بشناسین. با یوگا شما از لحظه به لحظه تجربیات خود، آگاه می‌شین. در نهایت بدن و ذهن شما با انجام یوگا، به شکل محسوسی انعطاف‌پذیرتر خواهد شد.

برای شروع یوگا به چه چیزهایی نیازه؟

تمام چیزی که شما واقعاً برای شروع تمرین یوگا نیاز دارین، بدن و ذهن شما و البته کمی کنجکاویه! اما داشتن یک شلوار یوگا، شلوارک کوتاه و یک تیشرت آزاد و راحت می‌تونه در کل مفید باشه. همچنین شما برای یوگا به کفش ورزشی احتیاج ندارین چرا که در حین تمرینات یوگا باید پابرهنه باشین؛ درست به همین دلیل، داشتن حوله و یا مت ورزشی می‌تونه تا حدی کمک‌کننده باشه. اگر بعد از مطالعه این مطلب تصمیم گرفتین سمت یوگا برین؛ بهتره به فروشگاه اینترنتی تگموند سر بزنین تا به راحتی وسایل مورد نیاز یوگا رو برای خودتون تهیه کنین.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید