میگرن از صفر تا صد؛ علائم، محرک‌ها و روش‌های خانگی مؤثر برای تسکین

 میگرن از صفر تا صد؛ علائم، محرک‌ها و روش‌های خانگی مؤثر برای تسکین

میگرن

میگرن یک سردرد معمولی نیست. اگر دچار میگرن هستید، حتما می‌دانید که این عارضه چقدر دردناک و آزاردهنده است. زمانی که حمله‌ی میگرن رخ می‌دهد، دوست دارید هر کاری که می‌توانید بکنید تا آن را متوقف کنید. میگرن عارضه‌ای است که منجر به سردردهای شدید و تکرارشونده می‌شود و بعضی علائم را به همراه دارد.

میگرن محرک‌ها، شدت و علائم مختلفی دارد. اگر شما هم دچار این عارضه‌ی ناخوشایند هستید، این مقاله از دیجی‌کالا مگ را از دست ندهید. امروز قصد داریم شما را با علائم، درمان‌های خانگی و مواد غذایی مناسب و نامناسب برای این عارضه آشنا کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
علائم میگرن

علائم این عارضه ممکن است یک تا دو روز قبل از خود سردرد شروع شوند. این مرحله را مرحله‌ی مقدماتی یا «پرودروم» می‌نامند. علائم این مرحله در ادامه آورده شده است.

هوس غذا خوردن
افسردگی
خستگی یا سطح پایین انرژی
خمیازه کشیدن مکرر
زودرنجی
گرفتگی گردن

در میگرن همراه با اورا، اورا بعد از مرحله‌ی مقدماتی رخ می‌دهد. طی اورا، ممکن است مشکلاتی را در بینایی، حواس، حرکت و صحبت کردن تجربه کنید. نمونه‌های این مشکلات به شرح زیر است.

مشکل در واضح صحبت کردن
احساس گزگز یا مورمور شدن در صورت، بازوها یا پاها
دیدن تصاویر یا نقطه‌های روشن
از دست دادن موقت بینایی

به مرحله‌ی بعد، مرحله‌ی حمله گفته می‌شود. این مرحله زمانی که درد میگرن رخ دهد، مزمن‌ترین یا شدیدترین مرحله به شمار می‌رود. علائم مرحله‌ی حمله می‌تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد. علائم میگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی از علائم ممکن است شامل موارد زیر شوند.

افزایش حساسیت به نور و صدا
حالت تهوع
گیجی یا احساس غش
درد در یک طرف سر، یا سمت چپ یا سمت راست، جلو یا پشت یا در شقیقه
سردرد نبض‌دار
استفراغ

بعد از مرحله‌ی حمله، بیمار معمولا مرحله‌ی پست‌دروم (Postdrome) را تجربه می‌کند. در این مرحله، تغییراتی در خلق‌وخو و احساسات رخ می‌دهد. افراد طی این مرحله یا خیلی شاد می‌شوند یا خیلی بی‌حال و بی‌تفاوت. سردرد خفیف ممکن است ادامه پیدا کند. طول و شدت این مراحل می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
محرک‌های میگرن

پزشکان پنج محرک میگرن را شناسایی کرده‌اند. یکی از این محرک‌‌ها مواد غذایی است که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. در ادامه چهار محرک دیگر را معرفی می‌کنیم.

تغییراتی در محیط: تغییر در فشار اتمسفر، فصل‌ها و حتی طوفان ممکن است میگرن را تحریک کند.
هورمون‌ها: تغییر در سطح هورمون‌ها که به دلیل چرخه‌ی قاعدگی رخ می‌دهد، همچنین تغییر هورمونی طی دوران بارداری می‌توانند عامل تحریک میگرن باشند‌.
محر‌ک‌های حسی: نور، بعضی بوها، دود و صداهای بلند و تکراری می‌توانند باعث تحریک میگرن در بعضی افراد شوند.
استرس: استرس، ورزش شدید، بیماری یا عادت‌های غیرمعمول خوابیدن از دیگر محرک‌های میگرن محسوب می‌شوند.‌

گاهی اوقات ترکیبی از این محرک‌ها می‌توانند منجر به سردرد میگرنی شوند. به‌طور مثال، فرد در صورتی که استرس زیادی داشته باشد، وعده‌های غذایی خود را حذف کند و به اندازه‌ی کافی نخوابد، ممکن است دچار سردرد میگرنی شود.
نقش کافئین در تسکین سردرد میگرنی

نقش کافئین روی تسکین میگرن

اگر دچار سردرد میگرنی هستید، می‌توانید برای تسکین علائم خود کافئین مصرف کنید، اما نباید در این کار زیاده‌روی نکنید.

کافئین ترکیبی است که می‌تواند به درمان میگرن کمک کند. بعضی از شرکت‌های داروسازی به داروهای سردرد بدون نسخه‌ی پزشک پودر کافئین اضافه می‌کنند. با این حال باید توجه کنید که مقدار مشخصی از کافئین می‌تواند سردرد میگرنی را کاهش دهد.

بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید، وگرنه دچار مشکلاتی می‌شوید. بنیاد میگرن آمریکا توصیه می‌کند بیماران مبتلا به میگرن، کافئین مصرفی خود را به ۲۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.
کدام مواد غذایی به پیشگیری از میگرن کمک می‌کنند؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند در جلوگیری از میگرن مؤثر باشد. چنین رژیم غذایی باید شامل مواد غذایی تازه از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات غنی شده و پروتئین باشد.

احتمال وجود نگهدارنده‌های مواد غذایی مثل «مونوسدیم گلوتامات» (MGS) در خوراکی‌های تازه کمتر است. مواد نگهدارنده در بعضی افراد منجر به تحریک میگرن می‌شوند. بنابراین بهتر است از مصرف مواد غذایی حاوی آن‌ها خودداری کنید. در مواد غذایی مناسب برای میگرن معمولا مواد نگهدارنده، مخمر، طعم‌دهنده و سایر ترکیباتی که میگرن را تحریک می‌کنند، وجود ندارد

خوردن بعضی از مواد غذایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌تواند در به حداقل رساندن حالت تهوع طی حمله‌ی میگرن مفید باشد. بعضی خوراکی‌ها هم باعث بدتر شدن علائم میگرن می‌شوند. در ادامه به بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در هر گروه از مواد غذایی اشاره می‌کنیم.
نان‌ و غلات

بایدها

بیشتر غلات صبحانه، به جز آن‌هایی که حاوی مغزها، میوه‌ی خشک شده یا آسپارتام (یک نوع شیرین‌کننده‌ی مصنوعی) هستند.
چیپس سیب‌زمینی یا پرتزل بدون طعم
نان جو یا نان سفید

نبایدها

کراکر طعم‌دار مثل کراکر با طعم پنیر چدار
پیتزا
چیپس که حاوی مقدار زیادی طعم‌دهنده است.

گوشت‌ها، مغزها و دانه‌ها

بایدها

گوشت گاو تازه، گوشت مرغ، ماهی، گوشت بوقلمون و گوشت بره
شاهدانه
تخم کدوحلوایی
کنجد
تخم‌آفتاب‌گردان بدون طعم‌دهنده‌ی طبیعی

نبایدها

جگر گاو یا مرغ
گوشت مزه‌دار شده
پف‌فیل طعم‌دار
کره‌ی مغزها مثل کره‌ی بادام‌زمینی

سبزیجات و میوه‌ها

بایدها

میوه‌های تازه
سبزیجات تازه
کاهو

از جمله سبزیجات مناسب برای افراد مبتلا به میگرن می‌توانیم به فلفل‌ها، کدو، سیب‌زمینی تازه، هویج و گل‌کلم اشاره کنیم.

نبایدها

میوه‌های خشک شده که حاوی مواد نگهدارنده و سولفیت هستند.
مرکبات
پیاز
لوبیا سفید

بعضی از میوه‌ها هم ممکن است حاوی گرده یا سایر ترکیباتی باشند که می‌توانند منجر به ترشح هیستامین در بدن شوند که این موضوع می‌تواند میگرن را تحریک کند. از جمله‌ی این میوه‌ها می‌توانیم موز، پرتقال، گریپ‌فروت، تمشک و آلو را نام ببریم.
کدام مواد غذایی میگرن را تحریک می‌کنند؟

مواد غذایی محرک میگرن

اگر میگرن دارید، برای مدت طولانی گرسنه نمانید، وگرنه علائمتان بدتر می‌شوند.

مواد غذایی که محرک میگرن محسوب می‌شوند، از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. بعضی از افراد ممکن است به محرک‌های مرتبط با مواد غذایی حساس نباشند. با این وجود، در ادامه به بعضی از خوراکی‌ها که معمولا منجر به تحریک میگرن می‌شوند، اشاره می‌کنیم.

شکلات
نگهدارنده‌های مواد غذایی مثل نیترات، نیتریت و شیرین‌کننده‌های مصنوعی
ماهی دودی
عصاره‌ی مخمر

غذا نخوردن به مدت طولانی هم می‌‌تواند محرک میگرن باشد. در بعضی از افراد گرسنگی طولانی‌مدت و به اندازه‌ی کافی غذا نخوردن به‌عنوان محرک میگرن شناخته می‌شود. علت این موضوع ممکن است ارتباط بین قند خون پایین و بدتر شدن سردرد میگرنی باشد.
روش‌های خانگی برای کاهش علائم میگرن

برای کاهش علائم میگرن می‌توانید از روش‌های خانگی کمک بگیرید. این روش‌ها ممکن است به جلوگیری از میگرن یا دست‌کم کاهش شدت و طول این عارضه کمک کنند.

توجه داشته باشید که برای میگرن شدید به داروهای بدون نسخه و با نسخه‌ی پزشک نیاز دارید. در ادامه ۱۳ روش خانگی برای کاهش علائم این نوع سردرد را به شما معرفی می‌کنیم.
۱. روغن اسطوخودس

استنشاق روغن اسطوخودس ممکن است درد میگرن را تسکین دهد. بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۲، افرادی که طی حمله‌ی میگرن به مدت ۱۵ دقیقه روغن اسطوخودس را استنشاق کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما (پلاسبو) استنشاق کردند، سریع‌تر تسکین یافتند. می‌توانید روغن اسطوخودس را استنشاق کرده یا آن را با یک روغن حامل رقیق کنید و روی شقیقه‌ی خود ماساژ دهید.
۲. فشار درمانی

منظور از فشار درمانی، فشار وارد کردن با انگشتان و دست‌ها به قسمت خاصی از بدن برای تسکین درد و سایر علائم است. بر اساس یک بررسی سیتماتیک در سال ۲۰۱۴، فشار درمانی برای افرادی که سردرد مزمن داشتند، مفید بود. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که فشاردرمانی ممکن است به بهبود حالت تهوع مرتبط با میگرن کمک کند.
۳. گل بابونه‌ی گاوی

این نوع گل تا حدودی شبیه به گل آفتاب‌گردان است. از این نوع گل به‌عنوان درمان سنتی میگرن استفاده می‌شود. هر چند بر اساس یافته‌های یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۰۴، شواهد کافی برای اثبات مفید بودن گل بابونه‌ی گاوی در پیشگیری از میگرن وجود ندارد. با این حال بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که این گل بدون اینکه منجر به عوارض جانبی شود، به بهبود علائمشان کمک می‌کند.
۴. روغن نعناع

peppermint-oil

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۰، منتول موجود در روغن نعناع ممکن است شروع میگرن را متوقف کند. این مطالعه به این نتیجه رسید که مالیدن محلول منتول به پیشانی و شقیقه در تسکین درد مرتبط با میگرن، حالت تهوع و حساسیت به نور، مؤثرتر از پلاسبو بود.
۵. زنجبیل

زنجبیل خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ادویه‌ی مفید به تسکین حالت تهوع ناشی از بسیاری از عارضه‌ها از جمله میگرن کمک می‌کند. زنجبیل ممکن است برای میگرن فواید دیگری هم داشته باشد. بر اساس نتایج تحقیقات، پودر زنجبیل شدت و طول میگرن را کاهش می‌دهد.
۶. یوگا

یوگا یک نوع تمرین است که می‌تواند در کنار درمان اصلی، در کاهش علائم میگرن مفید باشد.

تحقیقات نشان می‌دهند که یوگا ممکن است تکرر، طول و شدت میگرن را کاهش دهد. باور بر این است که میگرن به کاهش اضطراب و بهبود سلامتی قلبی و عروقی کمک می‌کند.

اگرچه محققان عنوان می‌کنند که هنوز خیلی زود است که یوگا را به‌عنوان درمان اولیه‌ برای میگرن پیشنهاد کنیم، اما آن‌ها باور دارند که یوگا سلامت عمومی بدن را بهبود می‌بخشد و می‌توان آن را در کنار درمان اصلی و به‌عنوان درمان تکمیلی میگرن انجام داد.
۷. بازخورد زیستی

بازخورد زیستی یا بیوفیدبک یک نوع متد ریلکسیشن است. به کمک این روش یاد می‌گیرید واکنش‌های خودکار به استرس را کنترل کنید. بازخورد زیستی ممکن است برای میگرن ناشی از واکنش‌های فیزیکی به استرس، مثل سفت شدن و گرفتگی عضلانی مفید باشد.
۸. اضافه کردن منیزیم به رژیم غذایی

قبلا در این مقاله ۹ خاصیت ثابت‌شده‌ی منیزیم برای سلامتی و ۸ منبع غذایی سرشار از آن درباره‌ی خواص منیزیم برای بدن صحبت کردیم. این ماده‌ی معدنی در بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله سوخت‌وساز و تنظیم فشار خون نقش دارد.

گفته می‌شود که کمبود منیزیم با سردرد و میگرن در ارتباط است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های منیزیم می‌توانند به جلوگیری از میگرن همراه با اورا کمک کنند.

همچنین ممکن است در پیشگیری از میگرن مرتبط با قاعدگی مفید باشند. می‌توانید منیزیم را از طریق خوردن مواد غذایی زیر دریافت کنید.

بادام
کنجد
تخم آفتاب‌گردان
آجیل برزیلی
بادام‌هندی
جو دوسر
تخم‌مرغ
شیر

۹. ماساژ درمانی

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۰۶، ماساژ هفتگی ممکن است تکرر میگرن را کاهش دهد و کیفیت خواب را بهبود ببخشد. تحقیقات عنوان می‌کنند که ماساژ ضربان قلب، سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) و اضطراب را کاهش می‌دهد.
۱۰. مکمل‌های غذایی

مکمل غذایی برای میگرن

افراد مبتلا به میگرن معمولا برای پیشگیری از میگرن مکمل مصرف می‌کنند، چون مکمل‌ها به‌راحتی در دسترس هستند و به‌ اندازه‌ی داروهای سنتی عوارض جانبی ندارند. در ادامه لیستی از چند مکمل مفید برای میگرن را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

کوآنزیم کیوتن: به نظر می‌رسد زمانی که این مکمل با سایر داروهای مناسب برای پیشگیری از میگرن مصرف شود، در کاهش شدت و تکرر حملات میگرن مؤثر است.
ریبوفلاوین یا ویتامین B2: تحقیقات اخیرا انجام شده نشان می‌دهند که این مکمل غذایی می‌تواند به کاهش درد سردردهای میگرنی کمک کند.
ملاتونین: ملاتونین هورمونی است که حالت خواب و بیداری را تنظیم کرده و از شما در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به آسیب سلولی شود. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که این مکمل می‌تواند به پیشگیری از میگرن کمک کند و حتی مؤثرتر از سایر داروهای پیشگیرانه باشد.

۱۱. مدیتیشن

این روزها افرادی زیادی به انجام مدیتیشن می‌پردازند. مدیتیشن روشی برای کاهش استرس و درد است. محققان عنوان می‌کنند که مدیتیشن می‌تواند تحمل درد را افزایش دهد و از این لحاظ برای میگرن مفید باشد.
۱۲. آبرسانی به بدن

آب نخوردن به اندازه‌ی کافی یکی از محرک‌های شناخته‌ شده‌ی میگرن به شمار می‌رود. کم‌آبی بدن حتی به میزان کم ممکن است منجر به سردرد شود. باید سعی کنید هر روز دست‌کم ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید و مواد غذایی آبرسان مثل هندوانه یا خیار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
۱۳. کمپرس گرم یا سرد

قرار دادن کمپرس گرم پشت گردن یا پیشانی می‌تواند در تسکین درد میگرن مفید باشد. برای بعضی از افراد، استفاده از کمپرس سرد مؤثرتر عمل می‌کند. البته توجه داشته باشید که این روش درمانی ممکن است با بعضی عوارض جانبی همراه باشد. افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات پوستی نباید از کمپرس خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده کنند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید