مصرف سه لیتر آب در طول روز توصیه پزشکان به افرادی که کلیه سنگ ساز دارند

 مصرف سه لیتر آب در طول روز توصیه پزشکان به افرادی که کلیه سنگ ساز دارند

کلیه سنگ ساز

توصیه‌ به کل افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند این است که مصرف آب کافی، حداقل سه لیتر در طول روز را داشته باشند و توجه شود که چای نمی‌تواند جایگزین آب شود چون چابی خود باعث کاهش آب بدن می‌شود.

بیمارانی هستند که در طول عمر خود چندین بار دچار سنگ‌سازی در کلیه خود می‌شوند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات دفع این سنگ‌ها باعث ایجاد دردشدیدی می‌شود که در این‌صورت بیمار مجبور است به بیمارستان مراجعه کند.

محمودنیا ادامه داد: سنگ‌سازی فرایندی است که همیشه دست به گریبان جامعه بشری بوده و هست، کلیه انواع سنگ‌های مختلف را می‌سازد اما شایع‌ترین نوع سنگی که در کلیه ساخته می‌شود، سنگ‌هایی از جنس اکسالات کلسیم هستند و بعد از آن سنگ‌هایی از جنس اسید اوریک و بقیه سنگ‌هاکه به شکل نادرتری دیده می‌شوند.

این متخصص کلیه و فشار خون ادامه داد: سنگ‌سازی کلیه دلایل بسیار مختلفی دارد، اما توصیه‌ به کل افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند این است که مصرف آب کافی، حداقل سه لیتر در طول روز را داشته باشند و توجه شود که چای نمی‌تواند جایگزین آب شود چون چابی خود باعث کاهش آب بدن می‌شود.

وی کاهش مصرف نمک به کمترین حد ممکن را در کاهش ساخت سنگ کلیه موثر عنوان و بیان کرد: مصرف پروتئین شامل گوشت سفید و گوشت قرمز باید در این افراد کاهش یابد چراکه مواد پروتئین دفع کلسیم را افزایش و تشکیل سنگ کلیه را تشدید می‌کند.

محمودنیا اضافه کرد: افرادی که کلیه مستعد سنگ‌سازی دارند راید مصرف اکسالات مانند چای، شکلات، قهوه، اسفناج و… را کم کنند.

وی گفت: استفاده از شیر و لبنیات برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه اهمیت بالایی دارد و برخلاف تصور برخی از افراد که برای پیشگیری از سنگ کلیه نباید شیر و ماست مصرف شود، باید گفت خود کلسیم باعث جذب اکسالات کمتری از روده می‌شود بنابراین سنگ‌سازی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید