زردی صد چمن!

 زردی صد چمن!

زردی چمن

در روزهایی که جام جهانی ۲۰۲۲ در نزدیکترین مکان به ایران برگزار شد، استادیوم های ایران در شرایط مطلوبی قرار ندارند.

زاوش محمدی: چند سالی است که استادیوم‌های جدید با چمن‌های طبیعی وارد چرخه لیگ برتر شدند اما کیفیت بد چمن های آنها عجیب به چشم می آید. استادیوم نقش جهان و فولاد آره نا دو استادیوم جدید و مدرنی هستند که دو تیم سپاهان و فولاد بازی های خانگی خود را در آن برگزار می کنند اما پس از گذشت چند سال چمن این استادیوم ها زرد و از وضعیت استاندارد خارج شدند.

همچنین استادیوم وطنی که به تازگی از چمن مصنوعی به چمن طبیعی تغییر کاربری داده، هنوز به ۶ ماه نرسیده چمنش به قول معروف کچ و زرد شده است. این اتفاق حتی برای چمن استادیوم های امام رضا(ع) مشهد، تختی آبادان و کرمان هم دیده شد.

درحالی که تیم های باشگاهی زمین تمرین مناسب برای دوره تاکتیک های خود ندارند در چمن های خوبی هم مسابقات خود را دنبال نمی کنند. همه این مسائل در فوتبال ایران در شرایطی رخ می دهد که فوتبال روز دنیا و حتی همین کشورهای حوزه خلیج فارس اصلا دغدغه ای به نام چمن ندارند.

جالب است که در همین اوضاع فدراسیون فوتبال کشورمان به صورت جدی پیگیر میزبانی ایران در رقابت های جام ملت های آسیاست اما به نظر می رسد ورزشگاه های کشورمان در حال حاضر آمادگی پذیرایی از تیم های خارجی در این رقابت ها را با شرایط فعلی ندارند.

این در شرایطی است که مربیان و بازیکنان حاضر در لیگ برتر بارها از وضعیت چمن های موجود در ورزشگاه های کشورمان ابراز نارضایتی کرده و بارها باخت شان را به دور از موضوعات فنی و به ناهموار نبودن زمین بازی ربط داده اند.
نظارت ضعیف سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال

در این سال‌ها مسوولان ورزشی استان‌ها، باشگاه‌ها و… سعی کرده‌اند تا زمین چمن ورزشگاه‌هایی که از آن در لیگ برتر استفاده می‌شود را ترمیم اساسی کنند اما نه تنها در این راه موفق نبودند، بلکه وضع خیلی از همین استادیوم‌ها بدتر از قبل هم شده است.

زمانی که استادیوم‌های مختلف کشور قصد ترمیم و بازسازی چمن خود را دارند، از طریق مناقصه این پروژه را به کمترین پیشنهاد واگذار می‌کنند. همین طرز فکر باعث می‌شود تا شرکتی که مسوولیت این کار را بر عهده گرفته از ضعیف‌ترین مواد و امکانات در این راه استفاده کند. از آنجایی که اکثر ورزشگاه‌ها نیز دولتی محسوب می‌شوند، یک باشگاه خاص روی آن نظارت ندارد و فقط وارث مشکلات بعد از ساخت است. از طرفی سازمان لیگ و فدراسیون نیز هیچ وقت در این رابطه تفکری اساسی نکرده و فقط سعی کرده‌اند با زودتر آماده کردن ورزشگاه‌ها به هر قیمتی از برنامه اعلام شده لیگ، عقب نمانند.
بازسازی‌های غیر اصولی و غیر مدرن

در فوتبال روز دنیا چمن استادیوم ها را با جدیدترین تکنولوژی روز ساخته می شوند و حتی چمن ها طوری طراحی می شوند که بتوان به راحتی آنها را جابجا و یا جمع کرد. تماشای بازی های جام جهانی در ماه گذشته نشان داد چقدر از کشور کوچک قطر در صنعت فوتبال و استادیوم سازی عقب هستیم. قطری ها با ساختن ۸ استادیوم مدرن و جذاب به ما ثابت کردند که چرا حق میزبانی جام ملتهای آسیا به فوتبال ایران داده نمی شود.

قطری‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ فناوری‌های بسیاری را در جای جای کشور خود به کار بردند که برخی از این فناوری‌ها توسط چینی‌ها توسعه یافته است. با آغاز جام جهانی قطر، افراد شاهد بکارگیری فناوری‌های بسیاری در این کشور بودند که برخی از این فناوری‌ها را چینی‌ها توسعه داده‌اند. فناوری آبیاری و نگه‌داری چمن از دانشگاه نینگ‌شیا در چین از جمله‌ این فناوری‌ها است. برخلاف روش‌های آبیاری (افشانه‌ای و قطره‌ای)، فناوری آبیاری به کار رفته در زمین‌های فوتبال جام جهانی امسال از نیروی باد و خورشید برای انتقال آب به زیر زمین استفاده می‌کند و همچنین از اینترنت اشیا برای تحقق کنترل هوشمند آبیاری استفاده می‌کند. این فناوری، هدررفت آب را که در آبیاری سنتی رخ می‌دهد، کاهش می‌دهد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید