رویای نفت ارزان برای همیشه به پایان رسید/ غرب از تعیین سقف قیمتی جواب عکس گرفت

 رویای نفت ارزان برای همیشه به پایان رسید/ غرب از تعیین سقف قیمتی جواب عکس گرفت

رویای نفت ارزان برای همیشه به پایان رسیده‌است؟

پس از تعیین سقف قیمتی G۷ بر نفت اورال روسیه، این کشور قصد دارد تا تولید خود را کاهش دهد؛ این اتفاق همسو با افزایش تقاضا چین، به صفر رسیدن ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در آستانه زمستانی سخت و کمبود ۱.۸ میلیون بشکه‌ای اوپک از تولید خود، اتفاق می‌افتد که می‌تواند چشم‌انداز قیمت نفت را صعودی کند.

نگارعلی_ پس از دو هفته، کرملین سکوت خود را در مقابل اعمال سقف قیمتی گروه G۷، بر نفت روسیه شکست و سرویس خبری دولتی تاس به نقل از معاون نخست وزیر الکساندر نواک گفت که روسیه ممکن است تولید خود را تا ۵۰۰۰۰۰ کاهش دهد.
در حالی که کاهش تولید هنوز رسمی نشده است، پوتین، رئیس جمهور روسیه، قصد دارد روز دوشنبه یا سه شنبه فرمانی را امضا کند که حاوی “اقدامات پیشگیرانه” نامشخص است.

ریسک حاکم شده بر بازار همسو با تضعیف دلار آمریکا امروز به جهش قیمت نفت کمک کرد و نظرات روسیه مبنی بر کاهش تولید نفت نیز، در افزایش قیمت این طلای سیاه بی‌تاثیر نبوده‌است؛ از ابتدای امروز هر بشکه نفت خام برنت ۳.۶۳ درصد گران شده‌است و به بشکه‌ای ۸۳ دلار و ۹۲ سنت رسیده‌است و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز ۲.۶۷ درصد گران شده‌است و به بشکه‌ای ۷۹ دلار و ۵۶ سنت رسیده‌است.

با شروع جنگ در اوکراین، تاجران منتظر پاسخ کامل مسکو به این سقف بودند، سیاستی که سقف ۶۰ دلاری در هر بشکه را برای نفت خام روسیه در تلاش برای کاهش درآمد کرملین و در عین حال حفظ صادرات در بازار اعمال کرد. در حالی که این سیاست تا کنون تا حد زیادی برای کشورهای غربی جوابگو بوده‌است، زیرا نفت محبوب اورال روسیه به دلیل تخفیف های شدید برنت زیر ۶۰ دلار معامله می شود، با افزایش قیمت نفت، اورال نیز از آستانه بحرانی بالاتر خواهد رفت.

از طرف دیگر یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های کشورهای مصرفی غربی مبنی بر کاهش عرضه نفت و افزایش قیمت‌ها با سیاست تازه G۷ در حال رقم خوردن است؛ این نگرانی وجود داشت که تعیین سقف قیمتی مانع از جریان نفت روسیه به بازارهای جهانی خواهد شد، تأثیری که با اهداف اعلام شده G۷ مغایرت دارد. در اولین هفته کامل پس از اجرایی شدن محدودیت در ۵ دسامبر – همزمان با ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات دریایی روسیه و محدود کردن بیمه – بنابر گزارش بلومبرگ مجموع حجم حمل شده از روسیه تا ۵۴٪ کاهش یافت.

تهدید کاهش تولید روسیه در حالی در بازارهای جهانی سایه افکنده‌است که تغییر سریع چین از کووید صفر چشم‌انداز تقاضا را در سال آینده تقویت کرده است، این کشور همچنین قوانین قرنطینه را برای سفرهای هوایی کاهش داده‌است، که مصرف را افزایش می‌دهد و تقاضای نفت باید طی چند هفته آینده افزایش یابد.

در همین حال، با پایان یافتن تخلیه ذخایر استراتژیک آمریکا توسط بایدن، داده‌های این هفته نشان داد که ذخایر نفت خام تجاری کاهش یافته است، در حالی که ذخایر نفت خام در سرتاسر این کشور به پایین‌ترین حد خود برای این زمان از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است، زمستان سخت در راه است که مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.

اکنون احتمال زیادی وجود دارد که دولت بایدن خرید نفت را برای ورود به سال جدید آغاز کند و بنابر آنچه گفته شد، تعیین سقف قیمتی G۷، چشم‌انداز قیمت نفت را در بازارهای جهانی نه تنها کاهشی نمی‌کند، بلکه به شدت صعودی کرده‌است.
رویای نفت ارزان برای همیشه به پایان رسیده‌است؟

اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود فاش کرد که بار دیگر نتوانسته است به اندازه‌ای که توافق کرده بود، نفت تولید کند. این کمبود حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز بود، اما مهمتر از آن، دولت فدرال ایالات متحده پس از آزادسازی نزدیک به ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در سال جاری به عنوان راهی برای مقابله با تورم قیمت سوخت، باید مقداری نفت برای ذخایر استراتژیک نفت خود خریداری کند. با این حال حفاری های ایالات متحده عجله ای برای افزایش تولید ندارند. برعکس، به نظر می رسد رشد تولید جایگاه خود را در میان اولویت های اصلی این شرکت ها از دست داده است.

طبق آنچه گفته شد تحریم‌هایی هم علیه روسیه وجود دارد که تولید نفت این کشور را کاهش می‌دهد و در همین حال بانک‌های سرمایه‌گذاری با وجود رکود اخیر ناشی از انتظارات کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان، انتظار دارند قیمت نفت بالاتر رود. این انتظارات که اکنون شروع به نفوذ به محافل معامله‌گران کرده‌اند، عمدتاً بر اساس معکوس کردن سیاست‌های چین در برابر کووید صفر است. اما احتمالاً این واقعیت را نیز در نظر می گیرند که نفت همچنان یک کالای ضروری است. و دوران نفت ارزان ممکن است برای همیشه به پایان برسد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید