درس خواندن با موزیک یا بی موزیک؟

 درس خواندن با موزیک یا بی موزیک؟

درس خواندن

درس خواندن با موزیک یا بی موزیک ؟

مطالعات بسیاری بر بررسی چگونگی تاثیر موسیقی بر یادگیری و یادآوری صورت گرفته است؛ از آنجا که موضوع مورد تحقیق انسان و رفتارش می باشد، نمیتوان به نتایج قطعی و یکسانی برای تمام افراد رسید ولی آنچه به احتمال زیاد برای تعداد افراد بیشتری صدق میکند را شرح خواهیم داد؛

در دهه ۱۹۹۰ نتایج تحقیقات “دانشگاه ولز” کشور انگلستان نشان میداد که موسیقی “موتزارت” میتواند در فضا سازی سه بعدی و فضایی مطالبی که خوانده می شوند کمک قابل توجهی می کند، همینطور گوش دادن آهنگی که دوست دارید هنگام انجام هر کاری از جمله درس خواندن باعث تهییج شما و عملکرد بهترتان خواهد شد. اما ایراد وارد به این مسئله آن است که آهنگی که به آن علاقه دارید عموما و نه همیشه یا ریتم تندی دارند و خواننده ایی شعری را با آن میخواند و یا با خاطراتی همراه است ، پرواضح است زمانی که چنین آهنگی را بشنوید قسمتی از ذهن و حافظه تان درگیر به یادآوردن متن آهنگ و گاهی همخوانی با او میشود و یا باعث برانگیخته شدن احساسات و از دست رفتن تمرکز می شود.

دلیل دیگری که برای گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن از آن یاد میشود، کاهش استرس است؛ برخی ادعا میکنند که با گوش دادن موسیقی کلام آرامشبخش اضطراب شان کاهش پیدا میکند و راحت تر به کارهایشان می پردازند، این مطلب تا حدودی برای کسانی که عادت ندارند در سکوت کامل به مطالعه بپردازند صدق میکند ، اما کسانی هستند که عادت دارند تا در سکوت کامل به مطالعه بپردازند و برای این افراد کوچک ترین صدایی کیفیت عملکرد یادگیری شان را به شدت کاهش میدهد و یا کند میکند. اما اگر به گوش کردن موسیقی تمایل داشته باشید یکی از انواع موسیقی ایی که میتواند به مشا کمک کند موسیقی متن است زیرا این نوع موسیقی طوری ساخته و آهنگسازی شده است که حواس مخاطب و شنونده را از مطلب اصلی (و در مورد فیلم، از فیلم و موضوع فیلم) پرت نکند. همین طور برعکس این مسئله نیز برای عده ایی وجود دارد که اگر سکوت زیاد باعث اختلال تمرکزشان میشود ،برای این افراد مطالعه با موسیقی بی کلام و یا مطالعه در مکان ها عمومی توصیه میشود.

تحقیق دیگری از سوی دکتر “گری” برای بررسی تاثیر موسیقی بر درس خواندن صورت گرفته است که نشان میدهد دانش آموزانی که با موسیقی و خصوصا موسیقی کلاسیک درس میخوانند در یادگیری و تمرکز وضعیت بهتری دارند. دکتر گری برای اثبات این نتیجه موسیقی ها را بر حسب ضربه (بیت) در دقیقه شان تقسیم بندی کرده است و طبق بررسی نتایج آزمایشاتش بر روی کسانی که با موسیقی درس خانده بودند و کسانی که موسیقی هنگام مطالعه شان نداشتند و مقایسه نمراتشان به این نتیجه رسید که کسانی که موسیقی های با ۶۰ تا ۷۰ ضربه در دقیقه ،مانند موسیقی های کلاسیک، گوش میکردندبه طور متوسط ۱۲ درصد نمره های بهتری پیدا کرده اند و افزایش بازدهی داشته اند. به عنوان مثال نمره دانش آموزانی که هنگام حل کردن و تمرین مسائل ریاضی آهنگ بتهوون به نام “برای الیس” Für Elise را گوش میداده اند متوسط نمره امتحان ریاضی شان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است. این روانشناس اعتقاد دارد دلیل این امر آن است که درس هایی که منطقی شبیه درس ریاضی دارند ذهن آرام تر و همچنین بروز خلاقیت بیشتری نیاز دارند و موسیقی این آرامش و افزایش خلاقیت را برایشان مهیا میکندو حتی گفته میکند باعث باهوش تر شدن دانش آموز در آن زمان می شود که به همین دلیل افزایش خلاقیت او در حل مسئل می باشد.

دکتر گری همچنین به این نتیجه رسید که موسیقی های پاپ که دارای ۵۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه است به یادگیری و به خاطر سپردن واقعیتهای جدید در مغز کمک می کند. وی هم چنان بیان داشت که ترانه های احساسی پاپ و راک می توانند یک حالت تشدید کننده هیجان ایجاد کنند که عملکرد هایی مثل هنر و ادبیات را که نیاز به خلاقیت دارند را ارتقا دهد.

اما وضع در درس هایی که حفظ کردنی هستند این گونه نیست و گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه باعث کاهش یادگیری و هم چنین از ان جایی که هم موسیقی ورودی اطلاعات به مغز می باشد و هم مطالعه و یادگیری نوعی ورود اطلاعات به بخش هیپوکامپوس مغز می باشد ( انجام دو فعالیت هم زمان )و ترکیب این دو با هم تداخل کرده و در یادآوری اختلال به وجود می آید.

یافته ی دیگری که واشنگتن پست به انتشار آن پرداخته است این است که اگرچه که ممکن است یادگیری هنگام گوش دادن موسیقی به خوبی یاد گرفتن همان مطلب بدون موسیقی باشد ، اما به دلیل تفاوت در فعال شدن بخش هایی از مغز که در این دو متفاوت است ، انعطاف پذیری مطالب یاد گرفغته شده زمانی که موسیقی هم در کنار درس خواندن گوش داده شود کمتر است و قدرت این که دانش آموز بتوانند از دانش فرا گرفته شده اش در محیط غیر از کلاس در س اعمال کند کم است. علت این امر در بخشي از مغز است به نام هيپو كاموس (که قسمتی از دستگاه مغز است که مطالب را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل میکند) که وقتي شما به موسيقي در حين مطالعه گوش مي دهيد و يا به طور كلي چند كار را همزمان انجام مي دهيد ، اين بخش فعاليت خود را تقسيم مي كند ، ۵۰ درصد براي كار و ۵۰ درصد براي موسيقي. در حالي كه در شرايط مطالعه در محيط ساكت ، ۱۰۰ فعاليت بر روي كار متمركز مي شود.

برای جمع بندی می توان گفت که تاثیر موسیقی بر مطالعه نسبی است و کاملا به شخص و ویژگی های شخصیتی وی بستگی دارد اما به طور کلی عموماً ، در شرایط عادی ، مطالعه در سکوت بازده بالاتری خواهد داشت ولی اگر در هنگام مطالعه نیاز به موسیقی دارید ، بهتر است از موسیقی های بی کلام ، کلاسیک و یا موسیقی متن فیلم ها و بازی ها استفاده کنید . موزیک های متن طوری طراحی شده اند که حواس شنونده را از موضوع اصلی ، یعنی فیلم یا بازی ، منحرف نکنند و آنچه که برای عموم دانش آموزان مناسب به نظر میرسد آن است که دانش آموزان در زمان استراحت بین مطالعه شان برای آماده شدن مغز جهت یادگیری بهتر و تجدید قوا به گوش سپردن به موسیقی بپردازند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید