با خوردن این ۵ خوراکی زمستان را گرم بمان

 با خوردن این ۵ خوراکی زمستان را گرم بمان

خوراکی برای زمستان

معرفی خوراکی های با طبع گرم

طب ایرانی و سنتی غذاها را به دسته ها و گروه های مختلفی تقسیم کرده و تلاش می کنند تا با این دسته بندی از خواص و ویژگی های غذاها و خوراکی های مختلف استفاده کنند.

یکی از دسته بندی های مرسوم که در این مطلب قصد داریم تا آن را مورد بررسی قرار دهیم خوراکی ها با طبع گرم هستند. متضاد این دسته از خوراکی ها، مواد غذایی با طبع سرد هستند.

بر اساس طب سنتی و ایرانی خوردن خوراکی های با طبع گرم می تواند به شما کمک کند تا در فصل سرما بدن تان گرم باقی بماند و مشکلاتی مثل لرز، کم ‌خونی، سرما خوردگی، حرارت پایین بدن، خستگی بیش از حد و… را درمان کنید.

خوردن ده خوراکی با طبع گرم که در ادامه به شما معرفی می کنیم می تواند باعث است که در فصل سرما بدن تان گرم باقی بماند و با بیماری های مرسوم در این فصل مبارزه کنید و به آن ها مبتلا نشوید.
۱) لبنیات
یکی از مهم ترین خوراکی های با طبع گرم که توسط متخصصین طب سنتی و ایرانی پیشنهاد می شود که در فصل سرما مصرف آن را به طرز چشمگیری افزایش دهید، لبنیات است.

شما می توانید با میل کردن لبنیات مختلف مثل ماست چکیده، شیر گوسفند، کره، پنیر، شیر شتر، شیر میش، خامه و… طبع بدن خود را گرم نگه داشته و در فصل سرما با مشکلات مختلف این فصل مبارزه کرده و با آن ها مواجه نشوید.

با توجه به گرم بودن طبع لبنیات، پیشنهاد ما این است که حتماً در فصل های سرد سال صبحانه های مفصل با لبنیات مختلف را میل کنید.
۲) حبوبات

دسته دیگری از خوراکی های با طبع گرم، حبوبات هستند. حبوبات شامل مواردی چون گندم، انواع لوبیا، لپه، برنج کته، جو، نخود و… می شوند.

این خوراکی ها و غذاهایی که در آن از انواع حبوبات استفاده می شوند، می توانند به بدن شما کمک کنند تا در فصول سرد سال گرم باقی بمانید. از مهم ترین خوراکی هایی که با حبوبات درست می شوند می توان به آب گوشت یا آش اشاره کردد.

البته باید به این نکته توجه داشت که خوردن غذاهایی با این طبع در فصل های گرم سال می تواند باعث چاقی شود، چرا که تمامی این مواد دارای انرژی بوده و اگر فرد فعالیت نداشته باشد، مصرف این مواد می تواند باعث افزایش وزن او می شود.
۳) آجیل ها و مغزها

خوردن انواع آجیل ها و مغزهایی مثل بادام، گردو، بادام هندی، پسته، فندق، تخمه آفتابگردان، تخم خربزه، چلغوز، کنجد و… می تواند باعث گرم شدن طبع شما شود. حتی روغن های مختلف نیز چنین ویژگی داشته و می توانید از آن ها استفاده کنید. از مهم ترین روغن هایی با طبع گرم می توان به روغن دنبه، روغن کنجد، روغن زیتون، روغن بادام و… اشاره کرد.
آجیل۴) انواع صیفی جات

در بین ما ایرانیان خوردن شلغم در فصل زمستان به عنوان یکی از روش های قطعی برای افزایش مقاومت بدن و درمان سرما خوردگی شناخته می شود، اما افراد حرفه ای و متخصص در زمینه علم طب سنتی علاوه بر شلغم شما را تشویق می کنند تا سایر صیفی‌ جات نظیر بادمجان، خیار، پیاز، سیر، موسیر، کلم، کرفس، هویج و… را نیز میل کنید. چرا که به دلیل گرم بودن طبع این مواد، آن ها خاصیتی همچون شلغم داشته و باعث می شوند تا شما در فصل زمستان بدن گرم و مقاومی داشته باشید.
۵) میوه های گرم

اگر در فصل زمستان به دنبال میوه هایی با طبع گرم هستید، می توانید گزینه های مختلفی مثل نارنج، خرمالو، نارگیل، طالبی، گرمک، انبه، زیتون، گلابی، به، آناناس، گیلاس، انگور، خرما، موز، کشمش و… را امتحان کنید.

میوه های گفته شده با داشتن طبع گرم به شما کمک می کند تا با افزایش گردش خون و انرژی در بدن خود، سردی را از بدن تان دور کنید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید