با تکنیک مدیریت زمان پومودورو، هرگز از درس خواندن خسته نمی‌شوید!

 با تکنیک مدیریت زمان پومودورو، هرگز از درس خواندن خسته نمی‌شوید!

تکنیک پومودورو

در این نوشته قصد داریم یکی از محبوب‌ترین روش‌ها، یعنی تکنیک مدیریت زمان پومودورو را با هم بررسی کنیم و ببینیم چطور میتوانیم با استفاده از این تکنیک زمان خود را بهتر مدیریت کنیم! توصیه می‌کنیم حتما این روش را یاد بگیرید، زیرا علاوه‌بر اینکه می‌توانید از آن برای مطالعه و درس خواندن استفاده کنید، تقریبا در هر جایی از زندگی روزمره قابل استفاده است و می‌تواند یک راهکار عالی برای مدیریت زمان به ‌حساب آید.

تکنیک مدیریت زمان پومودورو در حقیقت با تکیه روی یک مسئله‌ی روانشناسی ابداع شده: اگر انسان برای مدت طولانی، یک کار ثابت را انجام دهد، تمرکز خود را از دست می‌دهد! در این روش، زمان خود را به بخش‌های ۵+۲۵ دقیقه‌ای تقسیم می‌کنیم و در هر بخش یک کار خاص را با تمرکز انجام می‌دهیم؛ در ادامه بیشتر با این روش آشنا می‌شویم
تاریخچه تکنیک پومودورو چیست؟

داستان‌های زیادی پشت ابداع این تکنیک نهفته است، برخی می‌گویند نام آن از یک سس گوجه فرنگی ایتالیایی به نام «سس پومودورو» گرفته شده که تهیه کردن آن به ۲۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

عده‌ای دیگر معتقدند، فرانچسکو سیریلو (مبدع تکنیک پومودورو) زمانی که قصد داشت یکی از کارهایش را انجام دهد، متوجه شد که اگر در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، تمام تمرکز خود را روی انجام فقط یک کار قرار دهد، می‌تواند آن کار را با کیفیت بسیار بهتری به سرانجام برساند؛ به اعتقاد فرانچسکو، مناسب‌ترین زمان برای انجام متمرکز یک کار، ۲۵ دقیقه بود و برای اندازه‌گیری زمان خود از یک زمان‌سنج به شکل گوجه‌فرنگی استفاده می‌کرد و به همین دلیل، تکنیک مدیریت زمان پومودورو را به نماد گوجه فرنگی می‌شناسند.
تکنیک پومودورو می‌گوید باید زمان‌های کاری خود را به بازه‌‌های ۵+۲۵ دقیقه‌ای (یک پومودورو) تقسیم کنید و در هر ۲۵ دقیقه، تمام تمرکز خود را روی انجام یک کار بگذارید، اجازه ندهید هیچ چیز دیگری حواس شما را پرت کند و سعی کنید در تمام این ۲۵ دقیقه، با نهایت سرعت و دقت فقط روی کارتان تمرکز کنید.

پس از اتمام زمان ۲۵ دقیقه‌ای، می‌توانید یک استراحت کوتاه ۵ دقیقه‌ای داشته باشید، کمی نرمش کنید یا کمی آب یا قهوه بنوشید؛ پس از استراحت کوتاه، مجدد به مدت ۲۵ دقیقه روی کارتان تمرکز کنید و مثل قبل با سرعت و دقت آن را انجام دهید.

با انجام هر ۴ پومودرو، وقت آن است که یک استراحت طولانی‌مدت داشته باشید و کاری که به آن علاقه دارید را انجام دهید، این استراحت طولانی، می‌تواند حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه باشد و در این زمان به شکل آزادانه، هرکاری که می‌خواهید را انجام دهید تا ذهن‌تان به اندازه‌ی کافی استراحت کند.
با این ۷ گام، تکنیک مدیریت زمان پومودورو را بهتر انجام دهید

حال که با تکنیک پومودورو و نحوه‌ی انجام آن آشنا شدیم، بد نیست این چند نکته را هم برای انجام بهتر آن بدانیم:

سعی کنید در هر ۲۵ دقیقه، فقط روی یک کار تمرکز کنید و برای آن یک هدف مشخص داشته باشید.
برای اطلاع از بازه‌های زمانی، مدام ساعت را چک نکنید و از زمان‌سنجی استفاده کنید که پایان پومودورو را با صدا به شما اطلاع دهد.
اجازه ندهید هیچ چیز خارجی حواس شما را پرت کند و تمام اعلان‌های موبایل یا عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید.
اگر در حین انجام کار، چیزی حواس‌تان را پرت می‌کرد، آن را روی یک کاغذ یاداشت کنید و مجددا روی کارتان تمرکز کنید.
اگر به تازگی می‌خواهید از این تکنیک استفاده کنید، سعی کنید در ابتدا با ۱ یا ۲ پومودورو شروع کنید و کم‌کم تعداد آن را افزایش دهید.
اگر انجام یک کار مشخص، بیش از ۱ پومودورو زمان احتیاج داشت، مشکلی ندارد که تعداد پومودوروهای خود را افزایش دهید، اما نباید زمان یک پومودورو را بیش از ۲۵ دقیقه کنید.
اگر قبل از پایان ۲۵ دقیقه، کار خود را به اتمام رساندید، در زمان پاقی‌مانده سعی کنید یک موضوع تخصصی و مرتبط با کارتان را آموزش ببینید.

معرفی چند اپلیکیشن برای انجام ساده‌تر تکنیک مدیریت زمان پومودورو!

احتمالا اولین چیزی که برای انجام تکنیک مدیریت زمان پومودورو می‌توانید از آن استفاده کنید، استفاده از یک قلم و کاغذ و یک ساعت زنگ‌دار است، اما اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از این وسایل استفاده کنید و به دنبال یک راهکار دیجیتال می‌گردید، احتمالا این برنامه‌ها می‌توانند برای شما مفید باشند.
اپ تحت وب Pomodoro

اگر به دنبال راهی هستید که سریع و ساده بتوانید از تایمر پومودورو استفاده کنید، نرم‌افزار تحت وب Pomodoro یک ابزار ایده‌آل برای شما محسوب می‌شود که بدون نیاز به هیچ‌کار اضافه (ورود، ثبت‌نام و…) می‌توانید از آن استفاده کنید؛ این نرم‌افزار رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و بدون هیچ پیچیدگی می‌توانید از آن استفاده کنید، این اپلیکیشن را می‌توانید در این وب‌سایت استفاده کنید.

نکته‌ای که برای استفاده از تایمرهای دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید، این است که استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل یا وب‌سایت‌ها، می‌تواند ریسک پرت‌شدن حواس را افزایش دهد، بنابراین اگر از نرم‌افزار برای محاسبه‌ی پومودوروهای خود استفاده می‌کنید، حتما دستگاه را روی حالت هواپیما یا سایلنت قرار دهید تا هیچ اعلان اضافه‌ای دریافت نکنید.

نظر شما درباره تکنیک مدیریت زمان پومودورو چیست؟ آیا برای مطالعه یا سایر کارهای خود از این روش استفاده می‌کنید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران همکلاسی به اشتراک بگذارید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید