کمبود اعتماد به نفس باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟

 کمبود اعتماد به نفس باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟

کمبود اعتماد به نفس باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟

برخی اتفاقات در زندگی رخ می دهند که برای مدتی روی کنترل رفتار و اعتماد به نفس تاثیر منفی می گذارند، مانند طلاق گرفتن پدر و مادر از یکدیگر، یا جدا شدن همسر، از دست دادن عزیزان، بیماری، کسب رتبه نامطلوب برای دانشگاه و… گاهی اوقات هم یک سری رفتارهای ناشایست برای شخص اتفاق افتاده که روی زندگی اش اثرات مخربی گذاشته مانند آزارهای جسمی، تجاوز جنسی، تحقیر شدن به واسطه مذهب یا نژاد خاص، جنسیت، فرهنگ، گرایشات جنسی متفاوت و… تحت این شرایط می توان از اشخاص خبره نیز مشاوه گرفت و برای بازگشت اعتماد به نفس راه و روش آن را تمرین کرد.

در برخی مواقع عدم اعتماد به نفس ریشه در کودکی فرد مورد نظر دارد و بعضی مواردی که در بالا اشاره کردیم ممکن است شخص در کودکی تجربه کرده و در ذهنش نقش بسته باشد و اثراتش امروز در جوانی و بزرگسالی پدیدار گشته باشد. در صورت وجود این شرایط سعی کنید با یک مشاور و روان درمان صحبت کنید. در میان گذاشتن چنین مشکلاتی با این اشخاص می تواند به شما کمک کند البته اگر در این کار متخصص باشد. گاهی اوقات هم ممکن است مشاور نتواند در این زمینه شما را یاری کند.
پدید آمدن اختلالات روانی می توند در اثر کاهش اعتماد به نفس باشد، عکس این ماجرا نیز صحت دارد و می تواند ضربه بزرگی به شما وارد کند. در مواردی نیز پیش آمده اختلال هایی مانند شخصیت مرزی و افسردگی به طور مستقیم از کمبود اعتماد به نفس سرچشمه گرفته اند. بین این دو مورد ارتباط پیچیده ای برقرار بوده و ممکن است در اثر عدم اعتماد به نفس خیلی شدید و ریشه دار در دراز مدت صورت گرفته باشد.
اشخاصی که طولانی مدت از عدم عزت نفس برخوردار بوده اند دنیا را با یک دید نفرت انگیز و خشونت آمیزی می بینند که آن ها را قربانی کرده است. به همین خاطر این افراد دلیلی برای نشان دادن و اثبات خود به دیگران ندارند و تلاشی نیز برای آن نمی کنند. همین امر باعث می شود موقعیت های پیش آمده جدید را نادیده بگیرند و از تغییر کردن گریزان باشند. این کارها به مرور زمان اعتماد به نفس شخص را از او می گیرد و او را در کلافی به هم گره خورده می پیچاند.

نگران نباشید راهکارهای ساده ای وجود که می توانید با به کار بردن آن ها در زندگی اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. حتی ممکن است بعضی از این کارها را در طول روز انجام دهید اما به آن ها توجه خاصی نداشته باشید. رعایت همه آن ها هم لازم نیست باتوجه به شرایطی که دارید هرکدام را که مناسب می بینید انجام دهید.

۱. سه لیست جداگانه برای خودتان درست کنید: در یکی از لیست ها تمامی نقاط قوت خود را درج کنید. در لیست بعدی کارهایی که خودتان دوست دارید و به انجام آن ها افتخار می کنید بنویسید. لیست سوم هم برای دستاوردهای شما است. لیست را در جایی نگه داری کنید و هرازگاهی آن را بخوانید. کارهایتان را با امید و خوش بینی انجام دهید که منجر به موفقیت های روز افزون شود.

۲. در مود خود مثبت اندیش باشید: این را به یاد داشته باشید که مشکلات در زندگی همه وجود دارند اما شما باید این امید را به خودتان بدهید که لیاقت بهترین را دارید. تمام افکار منفی را از خودتان دور کنید و روزانه این جملات را با خودتان مرور کنید که من می توانم، من یک بار فرصت زندگی دارم، من کارهای محول شده را به خوبی انجام می دهم، اطرافیانم من را دوست دارند و…

۳. به بهداشت و تمیزی ظاهرتان اهمیت بدهید: هر روز دوش بگیرید، موهایتان را شانه بکشید، مسواک بزنید، اگر خانوم هستید کمی آرایش کنید، ناخون هایتان را مرتب کنید و… به یاد داشته باشید سلامتی بزرگ ترین ثروتی است که دارید.

دلایل کمبود اعتماد به نفس,علت کمبود اعتماد به نفس,علل کمبود اعتماد به نفس

۴. لباس های زیبا بپوشید: هر لباسی که فکر می کنید به شما می آید و رنگ و مدلش را دوست دارید بپوشید. تنوع را در انتخاب لباس فراموش نکنید.

۵. رژیم غذایی برای خود تهیه کنید: سر یک تایم مشخصی غذا بخورید حتی اگر تنها زندگی می کنید. هنگام غذا خوردن به تلویزیون نگاه نکنید، رادیو را خاموش کنید و موبایل را کنار بگذارید. میز یا سفره را با سلیقه بچینید و بشقاب غذا را دیزاین کنید.

۶. ورزش کردن را فراموش نکنید: حداقل روزی یک ساعت پیاده روی کنید. ورزش های هوازی انجام بدهید. در صورت امکان به باشگاه بروید و ورزش های دسته جمعی انجام بدهید.

۷. خوب بخوابید: خواب کافی برای سلامتی، داشتن پوستی زیبا و انرژی داشتن در طول روز لازم است.

۸. استرس و اضطراب را از خود دور کنید: از همسر، دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید شما را ماساژ بدهند، این کار در رفع استرس بسیار موثر می باشد.

دلایل کمبود اعتماد به نفس,علت کمبود اعتماد به نفس,علل کمبود اعتماد به نفس

۹. محل سکونت خود را زیبا و پاکیزه کنید: دکوراسیون خانه را هرازگاهی عوض کنید. وسایل خاطره انگیزی که دوست دارید در معرض دید قرار دهید و محیط خانه را پاکیزه نگه دارید.

۱۰. در فعالیت های هنری شرکت کنید: کارهایی مانند نقاشی کشیدن، خطاطی کردن، کار با ادوات موسیقی، شعر خوانی و رقصیدن را بنا بر توان و سلیقه در برنامه تان قرار دهید. این کارها به شما نشاط می دهند و روح تان را جلا می بخشند.

۱۱. اهداف کوتاه مدت برای خودتان تعیین کنید: چالش های کوچکی را برای خودتان در نظر بگیرید و آن ها را حتما انجام دهید. آواز بخوانید یا یک دوست را به منزلتان دعوت کنید و شام مختصر و جذابی را برای او تدارک ببینید.

۱۲. کارهایی که نیمه رها کرده اید تمام کنید: انجام کارهای ناتمام خیال شما را راحت می کند و از استرس نجات می دهد.

۱۳. کارهایی که دوست دارید انجام بدهید: از هر کار و فعالیتی که حس لذت و رضایت به شما می دهد غافل نشوید.

دلایل کمبود اعتماد به نفس,علت کمبود اعتماد به نفس,علل کمبود اعتماد به نفس

۱۴. خوش رفتار باشید: با اطرافیان، مشتریان و ارباب رجوع، دوست و خانواده تان مهربان و خوش اخلاق باشید. به موسسات خیریه کمک کنید و به ملاقات دوستی که بستری شده بروید.

۱۵. از کمک گرفتن خجالت نکشید: اگر به مشکل برخوردید از دوستان و افراد قابل اعتماد کمک بگیرید. مشکلاتتان را برای آن ها بازگو کنید و سعی کنید از راهنمایی شان استفاده کنید.

۱۶. برای خانواده و دوستانتان بیشتر وقت بگذارید: با آن ها به پارک یا خرید بروید و حتی به دنبال دوستان جدید باشید.

۱۷. از هرچیزی که حس بدی در شما ایجاد می کند دوری کنید: نه گفتن را تمرین کنید و از هرچیزی که انرژی بدی دریافت می کنید دور شوید. روش انجام این کار را می توانید از مشاوران مربوطه بپرسید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید