راه های کاهش درد قاعدگی

 راه های کاهش درد قاعدگی

راه های کاهش درد قاعدگی

کاهش درد قاعدگی یکی از مهم ترین اقدامات در دوره پریودی میباشد. زیرا اکثر زنان از هر ۴ نفر ۳ نفر در دوره پریود خود درد را تجربه می کنند و بعضی از آنها از شدت درد دچار بی حالی و درد در نواحی دیگر بدن خود می شوند. بنابراین کاهش درد پریود برای اکثر بانوان حائز اهمیت است. درد قاعدگی حدودا ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان می برد. و شدت درد بستگی به عوامل مختلفی دارد ، در بعضی ها درد خفیف تر می باشد و در بعضی ها شدید تر.
علت درد پریودی چیست؟

پیش از آنکه به دنبال راهکار های کاهش درد قاعدگی باشید بهتر است علت این درد ها را بدانید ، و با توجه به علت ، درد ها را با روش های سالم کاهش دهید. دردهای قاعدگی که مانند دردهای ضربان دار یا گرفتگی در قسمت تحتانی شکم هستند. بسیاری از زنان درست قبل و در طول دوره قاعدگی خود دچار دردهای قاعدگی می شوند.

شرایطی مانند اندومتریوز یا فیبروم های رحمی می توانند باعث دردهای قاعدگی شوند. دردهای قاعدگی که ناشی از بیماری ها نیستند، با افزایش سن کاهش می‌یابند و اغلب پس از زایمان بهبود می‌یابند.

در طول دوره قاعدگی، رحم شما منقبض می شود تا به بیرون راندن پوشش آن کمک کند. مواد هورمونی (پروستاگلاندین ها) که در درد و التهاب نقش دارند، باعث انقباض عضلات رحم می شوند. سطوح بالاتر پروستاگلاندین ها با دردهای شدید قاعدگی همراه است. بنابراین برای کاهش درد قاعدگی باید این بیماری های رحمی را درمان کنید.

کاهش درد قاعدگی

اندومتریوز : بافتی که شبیه به پوشش داخلی رحم عمل می کند، در خارج از رحم رشد می کند، معمولاً روی لوله های فالوپ، تخمدان ها یا بافت پوشاننده لگن شما می باشد.
فیبروئید رحم : این رشد غیر سرطانی در دیواره رحم می تواند باعث درد شود.
آدنومیوز : بافتی که رحم شما را می پوشاند و شروع به رشد دیواره های عضلانی رحم می کند.
بیماری التهابی لگن : این عفونت اندام های تناسلی زنانه معمولاً توسط باکتری های مقاربتی ایجاد می شود.
تنگی دهانه رحم :در برخی از زنان، دهانه رحم به اندازه ای کوچک است که مانع از جریان قاعدگی می شود و باعث افزایش دردناک فشار داخل رحم می شود.

درد قاعدگی و راه های کاهش درد
علائم دردهای قاعدگی عبارتند از:

درد ضربان دار یا گرفتگی در زیر شکم شما که می تواند شدید باشد
دردی که ۱ تا ۳ روز قبل از پریود شروع می شود، ۲۴ ساعت پس از شروع پریود به اوج خود می رسد و در عرض ۲ تا ۳ روز کاهش می یابد.
درد مبهم و مداوم
دردی که به قسمت پایین کمر و ران شما سرایت می کند

توجه داشته باشید که اگر دارای شرایط زیر هستید و با پریود شما با درد همراه است باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شما کمتر از ۳۰ سال سن دارید
بلوغ را زود شروع کردید، در سن ۱۱ سالگی یا کمتر
شما در طول دوره قاعدگی خونریزی شدید دارید (منوراژی)
خونریزی قاعدگی نامنظم دارید (متروراژی)
سابقه خانوادگی دردهای قاعدگی (دیسمنوره) دارید

کاهش درد پریود با قرص
عوارض درد های قاعدگی چیست؟

گرفتگی قاعدگی عوارض پزشکی ندارد، اما می تواند در مدرسه، کار و فعالیت های اجتماعی اختلال ایجاد کند. با این حال، بعضی از شرایط مرتبط با دردهای قاعدگی می توانند عوارضی داشته باشند. به عنوان مثال، اندومتریوز می تواند باعث مشکلات باروری شود. بیماری التهابی لگن می تواند لوله های فالوپ شما را زخمی کند و خطر کاشت تخمک بارور شده در خارج از رحم را افزایش دهد (بارداری خارج از رحم). بنابراین حتما به دنبال راه های کاهش درد قاعدگی و درمان علت درد ها باشید.
چگونه می توان درد های قاعدگی را کاهش داد؟

از آنجایی که درد های قاعدگی بسیار طاقت فرسا و غیر قابل تحمل است باید به دنبال راه هایی برای کاهش درد قاعدگی بود. در ادامه به بعضی از راه های کاهش درد قاعدگی می پردازیم:

حمام یا دوش آب گرم داشته باشید
از یک پد حرارتی یا بطری آب گرم پیچیده شده در حوله ، روی شکم خود استفاده کنید
سعی کنید شکم و پشت خود را ماساژ دهید
ورزش های ملایم مانند یوگا، شنا، پیاده روی یا دوچرخه سواری را امتحان کنید
از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید
از مواد غذایی سالم و با طبع گرم استفاده کنید
کاهش مصرف الکل و سیگار نکشیدن نیز ممکن است به کاهش درد پریود کمک کند

اگر از انجام کار های بالا درد شما کمتر نشد، شما می توانید برای کاهش درد قاعدگی ، بعضی از راه های زیر را هم امتحان کنید:

مصرف داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن، فلوربیپروفن یا مفنامیک اسید
استفاده از دستگاه TENS ، دستگاه کوچکی است که از تکانه های الکتریکی خفیف برای کاهش درد استفاده می شود.
پیشگیری از بارداری مانند قرص، ایمپلنت یا تزریق ، غشای رحم را نازک می کنند، قاعدگی شما را سبک تر می کنند و درد را کاهش می دهند.
مراجعه به پزشک اگر درد پریود شما بهتر نشد، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص زنان ارجاع دهد.

ممکن است به آزمایشاتی مانند سونوگرافی نیاز داشته باشید تا بفهمید چه چیزی باعث درد پریود شما می شود. اینگونه راحت تر درمان می شوید. به عنوان مثال، اگر فیبروم دارید، ممکن است به شما دارو داده شود تا آنها را کوچک کند یا برای برداشتن آنها جراحی کنید. اگر به بیماری التهابی لگن مبتلا هستید، معمولاً به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت.

سخن آخر

قاعدگی یا پریود، خونریزی طبیعی واژینال است که به عنوان بخشی از چرخه ماهیانه یک زن اتفاق می افتد. بسیاری از زنان دوره های دردناکی دارند که به آن دیسمنوره نیز می گویند. درد قاعدگی یک درد ضربان دار و گرفتگی در قسمت پایین شکم شما است. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند کمردرد، حالت تهوع، اسهال و سردرد داشته باشید. درد پریود مانند سندرم پیش از قاعدگی (PMS) نیست. PMS علائم مختلفی از جمله افزایش وزن، نفخ، تحریک پذیری و خستگی ایجاد می کند. PMS اغلب یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی شما شروع می شود.

اما درد قاعدگی درد می تواند یک یا دو روز قبل از پریود شما شروع شود. به طور معمول چند روز طول می کشد، اگرچه در بعضی از زنان ممکن است بیشتر طول بکشد.معمولاً اولین بار در نوجوانی، درست پس از شروع پریود شدن، دچار درد پریود می شوید. اغلب با افزایش سن، درد کمتری دارید. درد پریود ممکن است پس از زایمان نیز بهتر شود. بنابراین اگر درد پریود شما طاقت فرسا است برای کاهش درد قاعدگی تان اقدام کنید.

 

برای کاهش درد قاعدگی ، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر:

دردهای قاعدگی هر ماه زندگی شما را مختل می کند
علائم شما به تدریج بدتر می شود
شما به تازگی پس از ۲۵ سالگی دچار دردهای شدید قاعدگی شده اید

زنان ممکن است در کنار درد پریود چه علائم دیگری داشته باشند؟

گاهی اوقات بعضی از زنان در کنار درد پریود خود علائم دیگری را نیز تحمل می کنند. و نه تنها باید به فکر کاهش درد پریود باشند بلکه باید به درمان آن علائم هم فکر کنند. این علائم می تواند موارد زیر باشند:

حالت تهوع
اسهال
سردرد
سرگیجه

درد شدید پریود چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص درد شدید پریود، پزشک از شما درباره سابقه پزشکی شما می پرسد و یک معاینه لگنی انجام می دهد. همچنین ممکن است از شما بخواهد یک سونوگرافی یا سایر آزمایشات تصویربرداری انجام دهید. اگر پزشک شما فکر می کند که درد پریود شما از نوع شدید است، ممکن است از شما بخواهد که لاپاراسکوپی انجام دهید. لاپاراسکوپی یک جراحی است که به پزشک شما اجازه می دهد تا بتواند داخل بدن شما را برای اطمینان بیشتر ببیند. و راه درمانی برای کاهش درد قاعدگی شما ارائه دهد.

درد دوران قاعدگی را چگونه کاهش دهیم؟

معمولاً داروها اولین قدم برای درمان پریودهای دردناک هستند. برخی از داروهای مسکن پروستاگلاندین ها را هدف قرار می دهند. این داروها که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نامیده می شوند، پروستاگلاندین های ساخته شده توسط بدن را کاهش داده و اثرات آنها را کاهش می دهند. این به نوبه خود دردهای قاعدگی را کمتر می کند.

چگونه می توانیم در خانه درد قاعدگی را کاهش دهیم؟

برای کاهش درد قاعدگی در خانه می توانید راه های زیر را انجام دهید.

ورزش: ورزش کردن در بیشتر روزهای هفته می تواند حال شما را بهتر کند. تمرینات هوازی مانند پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری یا شنا به تولید مواد شیمیایی کمک می کند که درد را مسدود می کند.
از گرما استفاده کنید : حمام آب گرم یا قرار دادن پد گرم کننده یا بطری آب گرم روی شکم می تواند تسکین دهنده باشد.
خواب: خواب کافی قبل و در طول قاعدگی مهم است. استراحت خوب می تواند به شما در مقابله با ناراحتی و درد کمک کند.
آرام باشید: مدیتیشن یا تمرین یوگا نیز می تواند به شما در مقابله با درد کمک کند.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید