تاثیرات شگفت انگیز طبیعت گردی بر سلامت جسم و روح

 تاثیرات شگفت انگیز طبیعت گردی بر سلامت جسم و روح

تاثیرات شگفت انگیز طبیعت گردی بر سلامت جسم و روح

طبیعت گردی چه تاثیری بر جسم و روح ما می گذارد؟

در دنیای ماشینی امروز و با گسترش شهرنشینی ، آلودگی هوا، افزایش ساعت کاری، دوری از محل کار، استرس و فشار روانی ناشی از کار، مشکلات اقتصادی و مسایل این چنینی دیگر، فشار روانی سنگینی بر روی افراد وجود دارد که می‌تواند در بلند مدت منجر به ایجاد بیماری های عصبی، روانی و حتی جسمانی شود.

لذا یکی از ساده ترین و بهترین روش هایی که برای کاهش اثرات سوء شهرنشینی پیشنهاد می‌شود، پناه بردن به طبیعت و طبیعت گردی است. طبیعت گردی می‌تواند بر روی آرامش روان و کاهش استرس های ناشی از زندگی ماشینی و پرفشار شهر نشینی تاثیر مثبت داشته و در دراز مدت باعث پیشگیری از بیماری های روحی، روانی و جسمانی شود. در ادامه به بعضی از اثرات شگفت انگیز طبیعت گردی بر سلامت جسم و روح می‌پردازیم.

تاثیر طبیعت گردی بر زندگی ما
معجزه گری به نام طبیعت

بنابر تحقیقات انجام شده طبیعت و طبیعت گردی اثرات ویژه ای در زندگی روزمره ما می گذارند که هیچ دارویی به صورت همزمان نمی تواند انقدر به سلامت روح و جسم ما کمک کند. بنابراین بهتر است هفته ای یک بار به دل طبیعت بروید و از تاثیرات آن بر زندگی تان غافل نشوید. اگر به دنبال حسی هستید که هیچ کجا نمی توانید آن را بیابید تور در طبیعت می تواند به شما کمک کند.

تاثیرات طبیعت گردی بر زندگی ما

طبیعت یکی از بهترین مکان ها برای ریکاوری روح و جسم و همچنین دور شدن از فشار های زندگی و به نوعی استراحت دادن به روح و روان می باشد. به همین علت است که طبیعت تاثیر شگفت انگیزی بر روی جسم و روح ما می گذارد. در ادامه نمونه هایی از تاثیرات طبیعت و طبیعت گردی را مشاهده می کنید.

دوری از تکنولوژی و فضای مجازی

در دنیای امروز که تکنولوژی جز جدایی ناپذیر زندگی انسان ها شده، دوری حتی چند ساعته از تلفن های همراه، فضای مجازی، تلویزیون و شبکه های اجتماعی یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. شاید بد نباشد اگر گاهی اوقات اخبار بد را پیگیری نکنیم یا تحت فشارهای روانی ناشی از زندگی اسلایسی که در فضای مجازی جریان دارد قرار نگیریم. بعلاوه استفاده طولانی مدت از لپتاب، کامپیوتر و بخصوص گوشی های هوشمند بر روی فیزیک و استایل بدنی، چشم ها، سیستم عملکرد مغز و همین طور ارگونومی بدن تاثیرات سوء خود را نشان خواهد داد. لذا طبیعت گردی حتی برای چند ساعت می‌تواند ما را از دنیای تکنولوژی و آسیب های روانی و جسمانی آن دور کند.

 

استفاده از نور آفتاب و تقویت ذخایر ویتامین D در بدن

سبک زندگی شهرنشینی و خانه های آپارتمانی باعث شده که بسیاری از ما با کمبود ویتامین D در بدن خود مواجه باشیم. طبیعت گردی می‌تواند به دلیل پیمایش در فضای آزاد و زیر تابش نور خورشید، کمبود ویتامین D را جبران کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند.

استفاده از نور طبیعی در طبیعت گردی

 

همچنین تامین ویتامین D در بدن باعث جلوگیری از بیماری هایی مثل سرطان و ام اس نیز خواهد شد. لذا یکی از تاثیرات شگرف طبیعت گردی روی سلامت جسم، تامین ویتامین D بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌باشد.

چیزی که نیاز آن بخصوص در زمان پاندومی کرونا بشدت حس شد. نکته مهم در این رابطه این است که خود را بیش از اندازه و بصورت مستقیم در معرض نور خورشید به خصوص در فصل تابستان قرار ندهید چرا که این موضوع می‌تواند منجر به بیماری های پوستی و گرمازدگی در فصل تابستان شود. استفاده از کرم های ضدآفتاب و کلاه آفتاب گیر برای کاهش اثرات سوء نور خورشید به شدت پیشنهاد می‌شود.

بهبود عملکرد قلب

پیمایش در طبیعت باعث می‌شود که ضربان قلب شما به تناسب برسد و مفاصل، سیستم تنفس و قدرت بدنی شما روز به روز بیشتر تقویت شود. همچنین تنفس هوای تازه باعث تازه شدن ریه ها و باز شدن رگ های قلب شما می شود و از سکته قلبی جلوگیری می شود.

 

افزایش خلاقیت

مقالات و تحقیق های بسیاری وجود دارد که ارتباط مستقیم بین طبیعت گردی و افزایش خلاقیت را ثابت کرده است. بسیاری از هنرمندان و ایده پردازان با پناه بردن به دامان طبیعت به بهبود قوه خلاقیت خود پرداخته اند. لذا طبیعت گردی بخصوص برای کودکان و نوجوانان به منظور افزایش خلاقیت در آنها توصیه می‌شود.

 

بهبود کیفیت خواب

بهترین خواب، خوابی است که پس از صرف انرژی و انجام فعالیت سنگین حاصل می‌شود. هر فعالیت ورزشی و به تبع آن پیمایش در طبیعت باعث می‌شود که شب ها زودتر به خواب بروید. به دلیل رهایی ذهن در طول طبیعت گردی علاوه بر کمیت خواب به لحاظ ساعت خوابیدن، خواب شما از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشد که در روز بعد پرانرژی و سرحال خواهید بود.

تاثیر شگفت انگیز طبیعت گردی

 

خواب کم، بدموقع و بدون آرامش در بلند مدت می‌تواند منجر به بیماری های روحی، روانی و جسمانی زیادی شود.

کاهش افسردگی

یکی از مهم ترین اثرات طبیعت گردی بر سلامت جسم و روح، کاهش و حتی پیشگیری از افسردگی است. پیمایش در طبیعت، دیدن زیبایی های موجود در طبیعت و دوری از زندگی روزمره شهری برای انسان، آرامش روانی را به دنبال دارد که همچون یک داروی آرامبخش اثر کرده و در درمان افسردگی بسیاری از افراد مثل یک معجزه عمل خواهد کرد. به علاوه طبیعت گردی با توجه به تنش های زندگی شلوغ و پراسترس عصر تکنولوژی، می‌تواند از بروز بیماری افسردگی نیز جلوگیری کند.

 

کاهش استرس و اضطراب

تحقیقات نشان داده است زمانی که وقت خود را در طبیعت می‌گذرانید، هورمون کورتیزول که هورمون ایجاد اضطراب است به میزان ۲۰ درصد کمتر در بدن شما ترشح می‌شود. همچنین میزان ضربان قلب که از نشانه های بارز استرس است، در افراد طبیعت گرد به طور معناداری کمتر می‌باشد.تاثیرات طبیعت گردی بر روی سلامت روح و روان ما

کاهش التهابات بدن

التهاب در بدن توسط بیماری های مثل سرطان، بیماری های خودایمنی و افسردگی خود را نشان می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند طبیعت گردی و پیاده روی در طبیعت در کاهش و کنترل سطح این التهابات تاثیر بسزایی داشته و بیماری های ناشی از آن را بهبود می‌دهد.

 

بهبود عملکرد حافظه کوتاه مدت

پژوهش های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد پیاده روی بخصوص پیاده روی در طبیعت و جایی که درختان بسیاری وجود دارد بر روی حافظه کوتاه مدت تاثیر مثبت و بسزایی دارد. و همچنین تفکر در طبیعت سبب افزایش حافظه می شود.

 

تنفس با هوای تازه و اکسیژن خالص

فضای بسته عاری از یون های منفی است که به شدت بر روی جلوگیری از افسردگی تاثیرگذار است. یون های منفی در فضای باز که در معرض تابش نور خورشید هستند و بخصوص در مناطق ساحلی وجود دارد.

طبیعت گردی چه تاثیری بر سلامت جسم دارد؟

 

همچنین کیفیت اکسیژن مصرفی در طبیعت در مقایسه با فضای شهری غیر قابل قیاس است. هرچه هوا و اکسیژن موجود در آن پاک تر باشد، عملکرد سیستم قلب، تنفس و ریه بهتر شده و از بروز بیماری های مرتبط با آنها جلوگیری می‌شود.
روش هایی برای بهره مندی از طبیعت در زندگی روزمره

از گل و گیاهان در منزل خود نگهداری نمایید : گل و گیاهان بسیار به بهبود تنفس ما کمک می کنند و همچنین باعث تازه سازی هوای یک مکان می شوند. به همین علت اگر امکان رفتن به طبیعت را ندارید می توانید به گونه ای طبیعت را به خانه خود بیاورید. همچنین اگر از وسایل الکترونیکی مانند رایانه استفاده می کنید نیز گل و گیاهان به ویژه گیاه کاکتوس می تواند باعث خنثی شدن امواج منفی شود.
حدالامکان از نور طبیعی استفاده کنید : همان طور که می دانید نور طبیعی شما ویتامین D می باشد که یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. بنابراین یکی از بهترین راه های جذب این نوع ویتامین استفاده از نور طبیعی است. اگر در منزل و محیط کار خود پنجره دارید حتما آن را باز کنید و پرده ها را به کنار بکشید ا از نور طبیعی استفاده نمایید.
از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک استفاده نمایید : مواد غذایی شیمیایی منجر به بیماری هایی از جمله سرطان می شوند و آسیب جدی به وضعیت جسمانی وارد می کنند. به همین علت است که باید از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک استفاده شود.
اگر حیاط دارید در باغچه خود گیاه بکارید : اگر امکان اینکه روزانه به طبیعت بروید را ندارید میتوانید حیاط خانه خود را به یک مکانی برای استفاده از طبیعت تبدیل کنید. در حیاط یا تراس خود از گیاهان مراقب کنید و در باغچه خود درخت و گیاه بکارید. همچنین می توانید از سبزی ها و میوه های طبیعی خودتان استفاده نمایید.
هرروز نیم ساعت در مکان های طبیعی پیاده روی کنید : گاهی اوقات فرصت طبیعت گردی پیش نمی آید و باید راه دوری را سپری کرد. بنابراین می توانید در پارک ها و پارک های جنگلی نزدیک منزل یا محل کار خود پیاده روی کنید و اینگونه از طبیعت های کوچک بهره مند شوید.

طبیعت گردی و تاثیر آن بر روی روح و روان
نتیجه گیری

اثرات شگفت آور طبیعت گردی بر سلامت روح و روان بر هیچکس پوشیده نیست. پس می‌توانید حداقل در روزهای پایان هفته به دامان طبیعت رفته و سلامت روح و روان خود را تضمین کنید. پیشنهاد می‌کنیم تجربه شبمانی در طبیعت را حتی برای یک بار هم که شده داشته باشید.

طبیعت گردی با جمع دوستان و خانواده می‌تواند تاثیرات مثبت آن را دوچندان کرده و علاوه بر سلامتی ، خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند. برای طبیعت گردی بهتر است با تجهیزات کامل بسته به جغرافیا و شرایط آب و هوایی منطقه سفر کنید و در صورتیکه تنها به طبیعت گردی می‌روید یکی از نزدیکان خود را از محلی که به آنجا می‌روید مطلع کنید. و در نهایت اینکه سعی کنید تنها ردی که از شما در طبیعت به جای می‌ماند رد پای شما باشد نه زباله و جای آتش و شاخه درختان شکسته همیشه سلامت و پرنشاط در دامان طبیعت باشید.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید