چگونه استرس را کاهش دهیم ؟

 چگونه استرس را کاهش دهیم ؟

طب فشاری یکی از روش های درمانی باستانی و پزشکی جایگزین در بعضی کشورهاست که در اصول شبیه به طب سوزنی است و برای درمان بعضی بیماری ها و القای ارامش به جسم انسان مورد استفاده قرار می گیرد.

پژوهشگران برای اجرای روش طب فشاری، با دستان خویش به مدت پنج دقیقه در نقطه ای موسوم به P6 که در سمت داخلی ساعد دست و بین تاندون های اصلی آن قرار دارد فشار وارد کردند. پس از اجرای این کار روی هر دو دست، فشار دیگری دوباره به مدت پنج دقیقه روی ناحیه موسوم به چشم سوم که در پیشانی و بین دو چشم قرار دارد، وارد آوردند.

نتیجه حاصله از این فعالیت پژوهشی نشان داد که طب فشاری تأثیر قابل قبولی بر کاهش استرس در بیماران مورد بررسی داشته است و بین بیمارانی که این روش برای آنها استفاده گردید و دیگر بیماران، تفاوت قابل توجهی از این لحاظ مشاهده شد.

حرکت اول:Gyan- mudra

نوک انگشت شصت و اشاره هر دو دست را به هم نزدیک کنید. این تمرین برای زمانیکه حس ضعف و خستگی می کنید بسیار موثر است و سبب افزایش حجم اکسیژن دریافتی به وسیله بدن، افزایش تمرکز، خلاقیت و هم شور وشوق برای انجام کار ها می شود.

حرکت دوم:Vaayu- mudra

انگشت شصت روی انگشت اشاره دست چپ، این وضعیت قرار گرفتن دست ها برای از بین بردن اضطراب و نگرانی بسیار موثر است و میتواند حالت روحی شخص را متعادل کند.

حرکت سوم:Aakash- mudra

با قرار دادن انگشتان دست در این وضعیت، فشار دادن نوک انگشت میانی و انگشت شصت دست چپ برروی هم میتوانید احساسات خویش من جمله خشم، ترس، ناراحتی و نگرانی را کنترل کنید. این وضعیت همچنین برای از بین بردن مشکلاتی، مانند احتقاق و گرفتگی بینی موثر است.

حرکت چهارم:Shunya- mudra

فشار دادن انگشت شصت برروی انگشت میانی دست راست، میتوانید مشکلاتی، مانند درد مزمن گوش و حس خستگی را در خویش رفع کنید.

حرکت پنچم:Prithvi- mudra

فشار دادن نوک انگشت انگشتری و انگشت شصت دست چپ بر روی هم میتواند برای از بین بردن دردهای عضلانی و رفع خستگی موثر باشد.

حرکت ششم:Surya- mudra

فشار دادن انگشت شصت بر روی انگشت انگشتری دست چپ هم میتواند برای بهبود عملکرد غده تیروئید و تنظیم هورمون های بدن موثر باشد.

حرکت هفتم:Varun- mudra

فشار دادن نوک انگشت کوچک و انگشت شصت دست چپ بر روی هم میتواند برای برطرف کردن گرفتگی عضلات، دردهای عضلانی و مفصل ها و رفع خستگی روحی و جسمی شخص موثر باشد.

حرکت هشتم:Jal- shaamak- mudra

فشار دادن انگشت شصت بر روی انگشت کوچک هر دو دست بطور هم زمان میتواند برای از بین بردن مشکلاتی، مانند آبریزش از بینی و چشم، عرق کردن بیش از حد و آلرژی های فصلی موثر باشد.

فشار ساقه پا با انگشت برای کاهش استرس

چنانچه در بخش بالایی بدن حس استرس دارید ماساژ این ناحیه عالی است این ناحیه برای افرادی که خیلی استرس دارند به ویژه خانم‌ها دقیق است.

دستکاری ناحیه ی فشار CV17 نه تنها به تسکین اضطراب و استرس کمک می کند، بلکه برای به ارامش رسیدن افردی که بیماری افسردگی، خستگی مفرط مزمن، اختلال اضطراب بعد از حادثه، عدم تعادل هورمونی دارند، و در طول دوره ی بهبود بعد از اسیب یا عمل جراحی هم موثر است. ناحیه ی CV17 که ۴ انگشت بالاتر از استخوان جناغ سینه، تقریباً در مرکز قفسه ی سینه است. این ناحیه در طب چینی دریای ارامش هم نامیده می شود. سر انگشتان را در فرورفتگی کوچک این ناحیه بگذارید و مرکز استخوان جناغ سینه را با آرامش، آهسته آهسته به طرف بالا و پائین مالش دهید تا این نقطه را بیابید. آنگاه طوری بنشینید که ستون فقرات تان صاف و مستقیم باشد، کف دست هایتان را به هم بچسبانید به طوریکه جهت انگشتان بسوی بالا باشد. این وضعیت، وضعیت دعا نامیده می شود. زمانی که به وضعیت دعا نشستید، پشت مفصل انگشت را به مرکز ناحیه ی CV17 به مدت ۲ تا ۳ دقیقه فشار دهید. مطمئن شوید که چشم هایتان بسته است.به دم و بازدم عمیق و مرتب ادامه دهید.سرتان را بالا بگیرید، ولی سفت نگیرید.شیوه مؤثر دیگر برای انجام این کار این است که با احتیاط انگشت میانی را روی CV17 بگذارید ، انگشت اشاره و انگشت حلقه را بالا و پائین این نقطه قرار دهید. هم چنین میتوانید با ملایمت با انگشتان تان به این ناحیه ضربه بزنید، که بعضی ها می گویند شیوه ای موثر برای خوابیدن در شب است.

m y

0 Reviews

Write a Review

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *