رابطه بلندی قد بچه با خوردن شیر

 رابطه بلندی قد بچه با خوردن شیر

پیروی از اصول تغذیه ای صحیح بر روند رشد و نمو و سلامت قدی کودک تاثیر مستقیم دارد، یعنی می تواند موجب بلند قد تر شدن کودک و رسیدن به پتانسیل قدی ناشی از ژنتیک شود. بالطبع اگر کودک برنامه غذایی بی کیفیتی داشته باشد، به طول قدی لازم نمی رسد و از استانداردهای رشدی خود عقب می ماند.اگر می خواهید کودکان قد بلندی داشته باشید آنها را به نوشیدن شیر ترغیب کنید

نوشیدن منظم شیر لبنی در طول دوران کودکی باعث افزایش قد در نوجوانی می‌شود. براین اساس، هر لیوان شیر بیشتری که کودک در طول روز می‌نوشد، باعث افزایش قد در سنین نوجوانی (حدود ۰٫۳۹ سانتی‌متر) می‌شود. معمولا وقتی از شیر صحبت می شود منظور شیر گاو یا شیر گوسفند است. ولی شیرهای دیگر مثل شیر بز، شیر اسب، شیر شتر، شیر سویا و شیر بادام نیز جایگزین های خوبی برای شیر گاو است. ولی تحقیقات نشان داده است کودکان نوپایی که روزانه ۳ تا ۴ فنجان شیر بادام می آشامند کمی قدشان از همسالان شان که از شیر گاو استفاده می کنند کوتاه تر است. دلیل آن هم این است که شیر بادام پروتئین و چربی کمتری دارد.

هر چند شیر تنها راه تامین کلسیم نیست و باید از مواد غذایی دیگر حاوی این ماده معدنی بهره گرفت ولی شیر در دسترس ترین و مهم ترین منبع تامین کلسیم است. مواد غذایی دیگر مثل ماست، تخم مرغ، اسفناج، انواع گوشت، و سیب زمینی (شیرین) از دیگر منابع تامین کلسیم است. برای تامین ویتامین های A و D مورد نیاز بدن نیز بهتر است علاوه بر شیر، از نور خورشید، انواع ماهی های چرب، سریال های غنی شده و پنیر و تخم مرغ بهره گرفت.

مدت زمان جذب و هضم شیر حدود ۳ تا ۴ ساعت است به همین دلیل گفته می شود بهترین زمان مصرف شیر قبل از خواب است تا در طول خواب، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند. شیر تأمین کننده تریپتوفان نیز است که در داشتن خواب خوب و آرام دارد.

m y

Related post

دیدگاهتان را بنویسید