بر خلاف تصور ما، نخ دندان هیچ تاثیری ندارد

 بر خلاف تصور ما، نخ دندان هیچ تاثیری ندارد

دندان

نخ دندان کشیدن خیلی کار آزاردهنده‌ای است و حالا این طور که پیداست شاید حتی آنقدرها هم مفید نباشد. با اینکه پزشکان و مسوولان بهداشت و سلامت سال‌هاست که آن را توصیه می‌کنند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نخ دندان واقعا از کرم‌خوردگی و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.

بررسی چند پژوهش علمی که طی ۱۰ سال اخیر انجام شده، نشان می‌دهد که شواهد حاکی از مزایای نخ دندان کشیدن بسیار ضعیف و غیرقابل استناد هستند. همچنین کیفیت آنها بسیار پایین است و احتمال جانبداری هم در این شواهد وجود دارد.

دولت آمریکا از سال ۱۹۷۹ استفاده از نخ دندان را توسط کرده و آن را در رهنمون رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها قرار داده است. طبق قانون، تحقیقات عملی باید این رهنمون را تایید کنند. این در حالی است که سال گذشته وزارت بهداشت و خدمات انسانی و کشاورزی گفت که تاثیر نخ دندان کشیدن قبلا هرگز تحقیق نشده است. از آن زمان، نخ دندان کشیدن از رهنمون رژیم غذایی حذف شده است.

استفاده از نخ دندان از اوایل قرن نوزدهم شروع شده و اولین پتنت نخ دندان هم در سال ۱۸۷۴ ثبت شد. در آن زمان برای توصیه‌های بهداشتی هیچ احتیاجی به شواهد علمی وجود نداشت. اگر از این نخ دندان به شکل نادرست استفاده شود، می‌تواند به لثه‌ها آسیب بزند و حتی منجر به عفونت شود. «تیم یافولا»، دندانپزشک موسسه ملی بهداشت می‌گوید علیرغم شواهد ناکافی مردم هم چندان باید نخ دندان بکشند چون خطر و هزینه‌اش کم است. «ما می‌دانیم که احتمال موثر بودن آن وجود دارد. بنابراین به مردم می‌گوییم که این کار را انجام دهند.»

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید