آموزش رایگان دختران افغانستانی یک تبادل فرهنگی است

 آموزش رایگان دختران افغانستانی یک تبادل فرهنگی است

آموزش رایگان دختران افغانستانی یک تبادل فرهنگی است

به دختران افغانستانی اجازه تحصیل نمی‌دهند که خلاف قوانین بین‌المللی و شرعی و عقلی است. ما از این بابت متاسفیم و هر کمکی از ما ساخته باشد دریغ نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی جدی ضمن تشکر از اقدام فیلیمو مدرسه در راستای حمایت از دانش آموزان دختر افغانستانی با رایگان کردن خدمات آموزشی گفت: این قبیل اقدامات، در گسترش فرهنگ و تمدن فارسی نیز تاثیر مثبتی دارد. اگر دانش آموزان افغانستانی، آموزش را از طریق ایران دنبال کنند، مسائل تبادل فرهنگی و صدور فرهنگی هم انجام می‌شود و زبان فارسی در آن منطقه حفظ می‌شود. در این امور حمایتی، ظرفیت‌های چندگانه‌ای برای دو کشور وجود دارد و برکاتی به همراه دارد. اولویت اول آن است که از دختران افغانستانی از آموزش باز نمانند و در وهله بعدی، مسائل فرهنگی ایران از این طریق صادر می‌شود و زبان فارسی در منطقه جا می‌افتد و این نزدیکی فرهنگی، هم منافع ما را تامین می‌کند و هم مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند.

وی افزود: اگر اینگونه اقدامات حمایتی گسترش یابد و دختران افغانستان از امر تحصیل بهره‌مند شوند و در کنار کمک‌هایی مثل اقدام فیلیمو مدرسه، مدارس و دانشگاه‌های ما نیز ظرفیت ثبت نام این عزیزان را فراهم کنند، کمک قابل توجهی به آن‌ها صورت گرفته و خیلی از مسائل فرهنگی و آموزشی‌شان حل و فصل می‌شود. الان به دختران افغانستانی اجازه تحصیل نمی‌دهند که خلاف قوانین بین‌المللی و شرعی و عقلی است. ما از این بابت متاسفیم و هر کمکی از ما ساخته باشد دریغ نمی‌کنیم.

جدی خاطر نشان کرد که باید توجه داشته باشیم که افغانستان، کشور همسایه ماست و اگر دخترانش از تحصیل باز بمانند، در آینده ممکن است از نظر فرهنگی برای ما هم مشکلاتی ایجاد شود.

وی با اشاره به آثار تعاملات فرهنگی در ایجاد روابط دوستانه بین کشورها نیز افزود: هرچقدر تبادل فرهنگی بین کشورها بیشتر باشد و اینگونه اقدامات گسترش یابد، به همان اندازه، دل‌های مردم به همدیگر نزدیک می‌شود و در نهایت، سیاستمداران هر تصمیمی را نمی‌گیرند و درگیری‌های کشورها به ارتباطات بهتر می‌انجامد.

چندی پیش در پی انتشار خبر ممنوعیت ادامه تحصیل زنان و دختران افغانستانی در دانشگاه‌ها توسط حکومت طالبان، محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل فیلیمو مدرسه، از رایگان بودن خدمات آموزشی فیلیمو مدرسه، برای دختران افغانستانی خبر داد. اقدامی که با واکنش مثبت رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان روبه‌رو شد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید