گوگل از هوش مصنوعی رقیب برای بهبود هوش مصنوعی خود استفاده میکند
گوگل احتمالاً از مدل زبانی کلود برای بهبود هوش مصنوعی خود استفاده میکند.
رقابت در عرصه هوش مصنوعی بهشدت در حال افزایش است و شرکتها بهدنبال راههای نوینی برای بهبود مدلهای خود هستند. در این میان، اخیراً اخباری مبنیبر استفاده گوگل از مدل زبانی کلود (Claude) متعلق به شرکت آنتروپیک (Anthropic) برای بهبود مدل جمنای منتشر شده است. این موضوع سؤالهایی را دربارهی نحوه این همکاری و تبعات آن برای هر دو شرکت مطرح میکند.
بنابر گزارشهای تککرانچ، پیمانکارانی که روی بهبود جمنای گوگل کار میکنند، پاسخهای این مدل را با خروجیهای تولیدشده کلود مقایسه میکنند. این مقایسه براساس معیارهای مختلفی ازجمله صحت و روانی و ایمنی پاسخها انجام میشود. به گفته منابع آگاه، این پیمانکاران تا ۳۰ دقیقه برای بررسی هر درخواست و مقایسه پاسخهای دو مدل صرف میکنند.
این موضوع زمانی جدیتر میشود که بدانیم در پلتفرم داخلی گوگل که برای مقایسه جمنای با سایر مدلهای هوش مصنوعی استفاده میشود، بهطور مشخص به «کلود» و شرکت «آنتروپیک» اشاره شده است. حتی در یکی از خروجیهای نمایشدادهشده به پیمانکاران، عبارت «من کلود ساخته آنتروپیک هستم» بهوضوح دیده شده است.
یکی از نکاتی که پیمانکاران به آن اشاره کردهاند، تأکید بیشتر کلود بر مسائل ایمنی در مقایسه با جمنای است. بهعنوان مثال، کلود در برخی مواقع از پاسخ به درخواستهایی خودداری میکرد که آنها را ناامن تلقی میکرد. این در حالی است که جمنای در مواقعی، پاسخهایی ارائه داده است که ازنظر قوانین حاکم بر صنعت هوش مصنوعی، مشکلساز تشخیص داده شدهاند.
در مقابل، استفاده گوگل از کلود بدون کسب مجوز رسمی از آنتروپیک میتواند نقض شرایط خدمات این شرکت محسوب شود. طبق شرایط اعلامی شرکت آنتروپیک، استفاده از کلود برای ساخت محصول یا سرویس رقیب یا آموزش مدلهای هوش مصنوعی رقیب بدون مجوز رسمی از این شرکت، ممنوع است. با این اوصاف گوگل یکی از سرمایهگذاران اصلی آنتروپیک محسوب میشود و این موضوع ابعاد پیچیدهتری به این ماجرا میبخشد.
گوگل در پاسخ به این گزارشها اعلام کرده که از خروجیهای مدلهای مختلف بهعنوان بخشی از فرایند ارزیابی خود استفاده میکند؛ اما هرگونه استفاده از مدلهای آنتروپیک برای آموزش جمنای را تکذیب کرد.
بااینحال، استفاده مستقیم از خروجیهای کلود برای مقایسه و بهبود جمنای، همچنان سؤالهایی را درباره نحوه همکاری دو شرکت و رعایت حقوق مالکیت معنوی مطرح میکند. این امر نشان میدهد که رقابت در عرصه هوش مصنوعی نهتنها بر سر مسائل فنی، بلکه گاهی جنبهی حقوقی و تجاری نیز به خود میگیرد و شرکتها باید به جوانب مختلف این رقابت توجه ویژهای نشان دهند.