عربستان طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده جهان را راه‌اندازی کرده است

 عربستان طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده جهان را راه‌اندازی کرده است

عربستان طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده جهان را راه‌اندازی کرده است

عربستان با افتتاح طولانی‌ترین سیستم حمل‌ونقل بدون راننده در جهان قصد دارد ترافیک جاده‌ای را کاهش و زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری خود را بهبود دهد.

از آنجایی که عربستان سعودی با پروژه‌هایی مانند لاین و مکعب قصد دارد کشورش را به بهشت گردشگری تبدیل کند، باید شبکه حمل‌ونقل خود را به‌طور جدی ارتقا دهد. به‌عنوان بخشی از این تلاش، مقامات این کشور سیستم متروی بدون راننده جدیدی را افتتاح کرده‌اند که به طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده در جهان تبدیل شده است.

متروی ریاض با افتتاح سه خط خود شروع به کار کرده است. خط دیگری در ماه ژانویه افتتاح می‌شود و دو خط دیگر نیز به‌زودی به بهره برداری می‌رسند. طول کلی خط متروی ریاض به ۱۷۶ کیلومتر می‌رسد و مناطق کلیدی، مراکز تجاری و بناهای فرهنگی را در سراسر پایتخت عربستان سعودی به هم متصل می‌کند.

شبکه قطار شهری جدید عربستان با ظرفیت نهایی ۳٫۶ میلیون مسافر در روز پس از تکمیل پروژه، انتظار می‌رود به طور چشمگیری ترافیک جاده‌ای را در سراسر ریاض کاهش دهد و به تبع آن میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید نیز حدود ۱۲٫۵ میلیون تن در سال کاهش پیدا کند.

سیستم حمل‌ونقل متروی ریاض درمجموع دارای ۸۵ ایستگاه می‌باشد. یکی از چشمگیرترین ایستگاه‌های شبکه، ایستگاه مترو منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD)، اثر شرکت معماری زها حدید است. این ایستگاه طراحی دقیقی دارد و هدفش آسان‌کردن حرکت مسافران است. نمای بیرونی از ظاهری منحنی و شبکه‌ای بهره می‌گیرد که به منظور کاهش گرمای شدید تابستان در پایتخت عربستان سعودی طراحی شده است.

درمجموع ۶۹ قطار متروپولیس و ۴۷ قطار اینوویا مترو که همگی برقی و ساخت آلستوم، شرکت چندملیتی فرانسوی هستند، برای جا‌به‌جایی مردم استفاده می‌شود. قطارها در سه کلاس طبقه‌بندی شده‌اند: کلاس درجه یک، کلاس خانواده و کلاس مجردها. قطارها دارای امکاناتی همچون صندلی‌های ارگونومیک، نورپردازی LED، سیستم تهویه مطبوع و سیستم اطلاع‌رسانی برای مسافران خواهد بود.

همان‌طور که ذکر شد، قطارها خودکار هستند و قبلا نیز به‌عنوان بخشی از سیستم‌های حمل‌ونقل بدون راننده در شهرهایی مانند بوداپست، مجارستان، سیدنی، استرالیا و تایپه‌ی تایوان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

برای اطمینان از عملکرد ایمن و روان، سیستم سیگنال‌دهی پیشرفته‌ای برای کنترل سرعت قطارها استفاده می‌شود. این سیستم همچنین شامل ویژگی‌هایی است که اطمینان می‌دهد درها به صورت خودکار باز و بسته می‌شوند و تمامی عملیات قطار بدون مشکل و به‌طور ایمن انجام می‌شود.

ایستگاه‌ها به‌طور کامل سیستم تهویه‌مطبوع دارند و برای افزایش ایمنی، درهای صفحه‌ای در سکوی ایستگاه نصب شده‌اند. این درها مانع از دسترسی افراد به ریل‌ها می‌شوند و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنند. درهای صفحه‌ای تنها زمانی باز می‌شوند که قطار به ایستگاه رسیده و آماده سوار و پیاده کردن مسافران باشد.

قطارها همچنین به سیستم پیشرفته‌ی اطلاع‌رسانی برای مسافران مجهز هستند که اطلاعات لحظه‌ای را ازطریق صفحات نمایشگر و بلندگوها به مسافران در داخل قطار و همچنین در سکوی ایستگاه‌ها منتقل می‌کند. این سیستم به مسافران کمک می‌کند اطلاعات مربوط به وضعیت قطار، ایستگاه‌های بعدی، تأخیرها و سایر اخبار مهم را در زمان واقعی دریافت کنند.

علاوه بر پروژه‌های بزرگ و تحول‌آفرین نئوم که شامل سازه‌های پیشرفته در زمینه‌های مختلف است، عربستان سعودی درنظر دارد در سال ۲۰۳۴ میزبان جام جهانی فوتبال شود.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید