بازگشت جف بزوس به عرصه گردشگری فضایی
جف بزوس مالک شرکت بلو اوریجین(Blue Origin) گردشگری فضایی را پس از یک وقفه طولانی بار دیگر از سر میگیرد.
موشک نیو شپرد شرکت بلو اوریجین پس از یک حادثه در سال ۲۰۲۲ که به انفجار منجر شد برای بیش از ۱۸ ماه گردشگران فضایی را به فضا نبرد.
این شرکت فضایی خصوصی سرانجام از بازگشت پروازهای گردشگری فضایی نیو شپرد خود خبر داده است که پس از حادثهای که تقریبا دو سال پیش رخ داد، متوقف شده بود.
شرکت جف بزوس در سال ۲۰۲۱ حمل مسافران به فضای زیر مداری را آغاز کرد. خود بزوس نیز در ماه ژوئیه همان سال در اولین پرواز سرنشیندار نیو شپرد به فضا پرواز کرد.
اما در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲، پیشران نیو شپرد در یک ماموریت علمی بدون سرنشین از دست رفت. این حادثه نشان داد که سیستم فرار نیو شپرد طبق برنامه کار میکند، اما این خود منجر به زمینگیر شدن موشک و آغاز تحقیقات شد.
اکنون بلواوریجین خبر از اولین پرواز سرنشیندار خود پس از آن حادثه داده است.
ماموریت سرنشیندار NS-۲۵
بلو اوریجین تاریخ پرتابی را برای ماموریت آتی NS-۲۵ اعلام نکرده است. در گذشته، این شرکت معمولا سرنشینان ماموریتهای خود را کمی قبل از پرتاب اعلام میکرد که نشان میدهد مدت زیادی طول نخواهد کشید تا NS-۲۵ به آسمان برود.
NS-۲۵ یک گروه شش نفره را با خود خواهد برد که اولین آمریکایی آفریقایی تبار که توسط ناسا به عنوان کاندیدای فضانوردی انتخاب شده نیز در میان آنها حضور دارد.
اد دوایت(Ed Dwight)، یک خلبان نیروی هوایی ایالات متحده بود. او در سال ۱۹۶۱ در زمان دولت کندی به عنوان کاندیدای فضانوردی اعلام شد، اما در نهایت توسط ناسا در اولین کلاسهای فضانوردی انتخاب نشد.
دوایت به پیرترین فردی تبدیل خواهد شد که در فضا پرواز کرده است. تاکنون، ویلیام شاتنر مسنترین فردی بوده است که در فضا پرواز کرده است. او در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ در پرواز نیو شپرد ۹۰ سال، ۶ ماه و ۲۲ روز داشت.
میسون آنجل(Mason Angel)، سرمایهدار، سیلوین چیرون(Sylvain Chiron)، تاجر فرانسوی، کنت ال. هس(Kenneth L. Hess)، کارآفرین نرمافزار، کارول شالر(Carol Schaller)، حسابدار سابق، و گوپی توتاکورا(Gopi Thotakura)، خلبان به دوایت میپیوندند.
بازگشت نیو شپرد به سکوی پرتاب
NS-۲۵ اولین پرواز سرنشیندار نیو شپرد از زمان پرواز ماموریت NS-۲۲ در ماه اوت سال ۲۰۲۲ خواهد بود. پس از بررسی کامل حادثه که منجر به زمینگیر شدن نیو شپرد شد، بلو اوریجین به این نتیجه رسید که این حادثه به دلیل آسیب حرارتی به نازل موتور بوده است.
سیستم فرار کپسول همانطور که در نظر گرفته شده بود کار کرد و محمولهای از آزمایشهای علمی را دور از موشک برای فرود با چتر نجات پرتاب کرد.