شکایت نوکیا از آمازون ثبت شد
نوکیا از آمازون در دادگاههای سه قاره جهان شکایت کرد و مدعی شد این غول تجارت الکترونیک از فناوریهای این شرکت فنلاندی بدون دریافت مجوز، در سرویسها و دستگاههای پخش، استفاده کرده است.
آروین پاتل، مدیر ارشد مجوزدهی نوکیا در بیانیهای در وب سایت این شرکت اعلام کرد: این شکایتها در آمریکا، آلمان، هند، انگلیس و دادگاه یکپارچه ثبت امتیاز انحصاری اروپا، تنظیم شدهاند. همچنین یک شکایت جداگانه علیه شرکت هیولت پاکارد (اچپی) در آمریکا بر سر فناوریهای مربوط به ویدئو، تنظیم شده است.
پاتل اظهار کرد: ما چندین سال است که با هر یک از شرکتهای آمازون و اچپی در حال مذاکره بودهایم، اما گاهی اوقات دادخواهی تنها راه پاسخگویی به شرکتهایی است که تصمیم میگیرند قوانین مورد احترام دیگران را رعایت نکنند. پاتل گفت: شرکتهایی که خدمات پخش ویدئو یا دستگاههای استریم عرضه میکنند از «مزایای عظیم» تحقیقات نوکیا بهره میبرند که به نوبه خود باید به شکل متناسب جبران شود.
آمازون از اظهار نظر خودداری کرد زیرا اقدامات قانونی در حال انجام است. شرکت اچ پی هم به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.
نوکیا اعلام کرد دعوای قضایی، هرگز اولین انتخاب این شرکت نیست و اکثر قراردادهای مجوز استفاده از امتیازهای انحصاری این شرکت به صورت دوستانه انجام شده است اما رگولاتورهایی مانند کمیسیون اروپا با این استدلال که اختلافات طولانی میتواند مانع نوآوری شود، در سالهای اخیر، تلاشهایی را برای کاهش تعداد اختلافات بر سر فناوریهایی مانند تلفن همراه که به دادگاه ختم میشود، انجام دادهاند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، نوکیا در ژوئن، بدون افشای مفاد، توافق مجوز با شرکت اپل را اعلام کرد.