باز و بسته شدن زمین بعد از زلزله ترکیه !

 باز و بسته شدن زمین بعد از زلزله ترکیه !

ترک های زمین ترکیه

این روزها یک کلیپ از شکست زمین در ترکیه یعنی یک خیابان و باز و بسته شدن آن در حین زلزله در سایت ها دست بدست می شود که بسیار هم جالب است.

زیر نویس آنهم در برخی سایت های خبری از تشبیه جالب آن به دم و باز دم انسان حکایت می نماید. اصل کلیپ اول در سایت زیر :

 

اما چرا این پدیده همانند ویدیو بالا رخ می دهد ؟ بنظر می رسد بدلیل اسفالتی که در خیابان وجود دارد لایه نرمتری نسبت به لایه زیرین خود داشته و عملا تحت تنش های رفت و برگشتی زلزله ترک خورده است.

توجه داشته باشید پیاده رو ها در ویدیو سالم مانده است که حاکی از رسیدن تنش در حد و توان شکست لایه اسفالت بوده است و توان ترک سیمان و بتون پیاده رو نداشته است ؟ یا هم از قبل این ترک در محل بوده است که یک امر عادی در اسفالت ها می باشد.

لذا با توضیحات بالا و نگاهی به نگاشت و رکورد یک زلزله همانند شکل زیر، در می یابیم که زلزله یک حرکت جانبی رفت و برگشتی در سازه ها (زمین، اسفالت، …) ایجاد می نماید یعنی کشش و بلافاصله فشار و بصورت سیکلیک الی آخر.

باز و بسته شدن زمین بعد از زلزله ترکیه !

با توجه به موجودیت ترک و یا رخداد ترک در شوک اولیه زلزله بر روی لایه اسفالت و با عنایت به حرکت رفت و برگشتی زلزله در زمین، این پدیده جالب رخ داده است، که عملا باز و بسته شدن ترک است با حرکت زمین که البته به فیلمبردار آنهم باید احسنت گفت.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید