یادگیری زبان عربی برای دانش‌آموزان اجباری و انگلیسی اختیاری شد!

 یادگیری زبان عربی برای دانش‌آموزان اجباری و انگلیسی اختیاری شد!

یادگیری زبان

دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان باید یک زبان خارجه را طی دوران تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم بخوانند اما این زبان الزاماً انگلیسی نیست.

ایجاد تنوع در آموزش زبان‌های خارجه بر اساس نیاز و تقاضای جدید دانش‌آموزان منجر به آن شد تا در کنار زبان انگلیسی، زبان‌های دیگری همچون فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی، چینی و عربی در مدارس ارائه شود و دانش‌آموزان از میان آنها دست به انتخاب بزنند.

اگر چه بحث ایجاد تنوع در آموزش زبان‌های خارجه، سابقه‌ای طولانی دارد اما کمتر مدرسه‌ای به سراغ این موضوع رفته یا کمتر شاهد ارائه این اختیار به دانش‌آموزان هستیم تا زبان خارجه خود را انتخاب کنند، علت اصلی این موضوع نیز کمبود معلم متخصص است.

فاطمه رمضانی؛ دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش درباره آموزش 7 زبان خارجه دیگر در کنار زبان انگلیسی در مدارس گفت: دانش‌آموزان باید یک زبان خارجه را طی دوران تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم بخوانند اما این زبان الزاماً انگلیسی نیست و آنها می‌توانند از بین زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، عربی، چینی و اسپانیایی دست به انتخاب بزنند.

 

وی در پاسخ به این پرسش «براین اساس دانش‌آموزان ملزم به مطالعه زبان عربی نیستند و می‌توانند زبان‌های دیگر را به جای آن انتخاب کنند؟» گفت: آموزش زبان عربی به عنوان زبان قرآن در دوره اول و دوم متوسطه اجباری است اما طبق مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزان می‌توانند با هدف ارتباط با افراد عرب زبان و تسلط بیشتر به مکالمه از بین زبان‌های ارائه شده، عربی را انتخاب کنند یعنی یک بخش از آموزش زبان عربی با هدف آموزش زبان قرآن اجباری و بخش دیگر آن با هدف تسلط بر مکالمه اختیاری است.

رمضانی درباره تربیت و تأمین معلم مورد نیاز برای آموزش زبان‌های خارجه متنوع بیان کرد: آموزش و پرورش موظف است به دانش‌آموزانی که تمایل به انتخاب یکی از زبان‌های خارجه را دارند، خدمات آموزشی ارائه کند و اگر معلمان مورد نیاز فراهم نبودند از آموزش غیرحضوری استفاده کند چون تعداد دانش‌آموزان داوطلب سایر زبان‌های خارجه زیاد نیست که بتوان کلاس درس مستقل تشکیل داد و عمدتاً شاهد پراکندگی دانش‌آموزان داوطلب هستیم.

طبق مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش، این وزارتخانه موظف است بررسی کاملی از وضعیت آموزش زبان انگلیسی همراه با پیشنهادهای کیفی بهبود آموزش زبان را ظرف مدت 6 ماه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید