علت رکود بازار گوشی آیفون در این کشور بزرگ اعلام شد
از عوامل رکود بازار اپل و فروش آیفون در چین، عدم عرضه گوشیهای تاشو است که در این کشور آسیایی محبوبیت فراوانی دارند.
مطابق گزارش مالی سهماهه اول سال ۲۰۲۴ اپل، بهنظر میرسد که نزدیک به ۳۰ درصد از درآمد این غول فناوری در این فصل بهلطف حضور در بازار چین بوده است. بااینحال، این شرکت با کاهش ۱۳ درصدی فروش مواجه است که درصورت ادامهداربودن، ضربه سنگینی به سهم بازار این شرکت وارد خواهد شد. از عوامل رکود فروش آیفون در چین، رشد هواوی و عملکردهای ضعیف این شرکت کالیفرنیایی در ارائه نوآوری در گوشیهایش بوده است.
منبعی آگاه در ایکس نظرات تحلیلگران مختلف درباره رکود فروش آیفون در بازار چین را منتشر کرده است. «مینگ-چی کو»، تحلیلگر مسائل اپل، قویاً معتقد است که مصرفکنندگان گوشیهای هوشمند پریمیوم در چین، گوشیهای تاشو را به آیفونها ترجیح میدهند. اکنون شرکتهای مختلف چینی درحال رقابت برای تولید انبوه گوشیهای تاشو با سختافزارهای پیشرفته هستند؛ چرا که چنین محصولی برای مصرفکنندگان چینی جذابیت بیشتری نسبت به آیفونها دارد.
عوامل رکود فروش آیفون در چین
در کنار وجود شرکتهایی مانند هواوی که بهتر به نیازها و خواستههای مصرفکنندگان چینی پاسخ میدهند، شرکت اپل با سیاستها و خطمشیهای خود به فروش آیفون صدمه میزند. به عنوان مثال، اکثر رقبای اپل گوشیهای خود را به نمایشگرهایی با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز مجهز کردهاند، درحالیکه هنوز گوشیهای ارزانتر اپل مانند آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس فاقد چنین قابلیتی هستند. البته چنین سیاستی ممکن است مشتریان را به خرید آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس ترغیب کند، اما از طرفی، اپل مشتریانی را که بودجه خرید این گوشیهای پرچمدار را ندارند، از دست میدهد.
البته رقیب اپل یعنی هواوی نیز با مسائلی روبهروست؛ این شرکت چینی تراشههای خود را از شرکت SMIC تهیه میکند. گفته میشود نیمهرساناهای جدید این شرکت با فرایند تولید ۵ نانومتری ساخته خواهند شد، اما بهنظر میرسد که ساخت این تراشهها تا ۵۰ درصد گرانتر از تراشههای مشابه شرکت تایوانی TSMC خواهد بود؛ بنابراین تراشه کرین با فناوری ۵ نانومتری هواوی باعث گرانترشدن گوشی بعدی این شرکت خواهد شد. این امر خود باعث میشود که دیگر این گوشی مزیت قیمتی نسبت به آیفونها نداشته باشد. احتمال دارد گوشی بعدی هواوی تا پایان سال ۲۰۲۴ عرضه شود؛ بنابراین باید تا آن زمان صبر کرد، چرا که ممکن است بازار عظیم چین به نفع اپل تغییر کند.