زیردریایی هسته ای شوروی که ۲ بار غرق شد
کی-۴۲۹ نیروی دریایی شوروی، یک زیردریایی هسته ای کلاس چارلی-۱ بود که نه یک بار، بلکه دو بار غرق شد.
زیردریایی های به طور ذاتی ماشین های خطرناکی هستند. آنها برای سفر زیر سطح آب اقیانوس در محیطی ناسازگار با زندگی انسان طراحی شده اند، و بر همین اساس حاشیه بسیار باریکی برای خطا وجود دارد.
طی جنگ جهانی دوم، در شرایطی که به نظر می رسید کل سیاره زمینه درگیر نبرد در هوا، زمین و دریا شده است، حضور در زیردریایی یکی از خطرناک ترین مکان هایی بود که می توانستید تصور کنید
طی جنگ سرد، فناوری زیردریایی ها بهبود یافت و این ماشین های جنگی بسیار ایمن تر شدند. اما حاشیه خطا همچنان ناچیز بود، همانطور که اتفاقات گاه و بیگاه این مساله را نشان می داد.
به عنوان نمونه، کی-۴۲۹ نیروی دریایی شوروی، یک زیردریایی هسته ای کلاس چارلی-۱ بود که نه یک بار، بلکه دو بار غرق شد.
زیردریایی کی-۴۲۹
زیردریایی های به ندرت شانس دوم پیدا می کنند. زمانی که یک زیردریایی غرق شود، به طور معمول قعر دریا به گور آن تبدیل خواهد شد. گاهی اوقات، امکان بالا آوردن زیردریایی غرق شده وجود دارد، اما عمر مفید آن به طور قطع تمام شده است. اگرچه چند مورد استثنا نیز وجود دارند که زیردریایی کی-۴۲۹ یکی از آنها محسوب می شود.
کی-۴۲۹ یک زیردریایی هسته ای بود که در سال ۱۹۷۲ به آب انداخته شد. این زیردریایی کلاس چارلی ۱۰۴ متر طول و ۹٫۹ متر پهنا داشت. کی-۴۲۹ توانایی حرکت با سرعت ۲۶ گره (۴۸ کیلومتر بر ساعت) را داشت و تا عمق ۳۰۰ متری آب تست شده بود.
حادثه فاجعه بار برای زیردریایی کی-۴۲۹
در سال ۱۹۸۳، به خدمه زیردریایی کی-۴۲۹ دستور داده شد تا برای یک سری تمرینات آموزشی راهی دریا شوند. این در شرایطی بود که زیردریایی به تازگی از یک ماموریت طولانی گشتزنی باز گشته بود و تحت تعمیرات ساختاری بود. بر همین اساس، دستور صادر شده نگرانی کاپیتان نیکولای سووروف، فرمانده زیردریایی، را به همراه داشت.
کاپیتان سووروف مخالفت خود را با این دستور اعلام کرد. اما فرماندهان ارشد توجهی به این مخالفت نکرده و زیردریایی کی-۴۲۹ سرانجام راهی محل تمرینات آموزشی در خلیج سارانایا (Sarannaya Bay) شد.
طی نخستین شیرجه، از آنجایی که زیردریایی برای این کار به درستی آماده نشده بود، بخش جلویی کی-۴۲۹ با آب پر شد. این اتفاق موجب مرگ ۱۴ ملوان و رفتن زیردریایی به عمق تقریبا ۴۰ متری آب شد. این شانس بزرگی برای باقی خدمه بود زیرا اگر کی-۴۲۹ در آب های عمیق اقیانوس غرق می شد، ممکن بود تا بیش از ۴۰۰ متر پایین برود.
زیردریایی هستهای شوروی که ۲ بار غرق شد!
اما همه چیز برای خدمه زیردریایی کی-۴۲۹ خوب پیش نرفت. آنها قادر به ارائه درخواست کمک برای اطلاع نیروی دریایی شوروی از وضعیت و مکان خود نبودند.
تعداد ۱۰۶ خدمه بازمانده در کف اقیانوس گرفتار شده بودند و مقامات نیروی دریایی شوروی از شرایط و مکان دقیق آنها آگاه نبودند.
در نهایت، دو نفر از خدمه زیردریایی از طریق لوله های اژدر از زیردریایی خارج شده و خود را به سطح آب رساندند. آنها با یک قایق گشتی مواجه شدند و غرق شدن زیردریایی را اطلاع دادند. تیم نجات به محل اعزام شد و غواصان کپسول های اکسیژن را به خدمه کی-۴۲۹ تحویل دادند. آنها از طریق لوله های اژدر و بخشی که دچار آبگرفتگی نشده بود، زیردریایی را ترک کردند.
کاپیتان نیکولای سووروف طی یک مصاحبه درباره این اتفاق گفت: نمی توانید تصور کنید خزیدن در تاریکی مطلق در از میان لوله اژدر که تقریبا ۹ متر طول و ۵۳ سانتیمتر پهنا دارد، چگونه است. در یک لحظه فکر می کنید که هرگز از این لوله آهنی باریک خارج نخواهید شد. ترس حرکات شما را محدود می کند، ذهنتان را تسخیر کرده و اراده شما را سرکوب می کند.
کاپیتان سووروف به خاطر این اتفاق در دادگاه نظامی به ۱۰ سال زندان محکوم شد، اما در سال ۱۹۸۷ عفو شد.
از آنجایی که کل زیردریایی کی-۴۲۹ دچار آب گرفتگی نشده بود، امکان بالا آوردن آن از کف خلیج سارانایا وجود داشت. سپس، زیردریایی برای تعمیرات به اسکله منتقل شد.
اما در سال ۱۹۸۵ و پس از صرف ۳۰۰ میلیون روبل، در شرایطی که کی-۴۲۹ تا ۸۰ درصد تعمیر شده بود، درست در محل اسکله کارخانه تعمیر بار دیگر غرق شد. دلیل غرق شدن دوباره این زیردریایی سهل انگاری کارگران عنوان شد. هیچ فردی در این حادثه جان خود را از دست نداد.
کی-۴۲۹ خیلی زود از خدمت کنار گذاشته شد و به یک زیردریایی آموزشی تبدیل شد.