خانه تکانی مرحلهای؛ یک روش تمیزکاری به آسانی آب خوردن
فرقی ندارد قصد تغییر دکوراسیون دارید، میخواهید فقط شلوغیها را جمع کنید یا قصد خانه تکانیِ اساسی دارید؛ به هر حال بهتر است این کار را مرحله به مرحله انجام دهید. تمام تمرکز خود را معطوف یک مرحله کنید و وقتی تمام شد به سراغ مرحلهی بعدی بروید. خانه تکانی مرحلهای میتواند اتاق به اتاق باشد یا حتی فضاهای مختلف در یک بخش از خانه.
مثلا در آشپزخانه ابتدا کابینتها را تمیز کنید، سپس به سراغ هود بروید و پس از آن کف و دیوارها را بشویید. نکتهی مهم دراین کار کامل کردن هر مرحله قبل از شروع مرحلهی بعدی است. مزیتی که این روش نسبت به روشهای دیگر دارد این است که شما خسته نمیشوید چون با دیدن نتیجهی کار خود در هر مرحله انرژی لازم برای انجام مرحلهی بعد را پیدا به دست میآورید.
ابزار کار مورد نیاز
لازم است بدانید که برای اجرای این روش نیازی به ابزارهای فانتزی و برنامهریزیهای سنگین ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید فقط ۵ سطل آشغال است. چرا پنج سطل؟ به پنج دلیل زیر به این سطلها نیاز دارید:
سطل اول: سرگردانها
این سطل مربوط به مواردی میشود که جابهجا شدهاند و دیگر به جای اصلی خود بازنگشتهاند. یک لیوان در دستشویی، یک پیراهن در آشپزخانه یا یک جفت کفش در اتاق خواب. این وسایل باید به سر جای اصلی خود برگردند.
سطل دوم: بازیافتیها
این سطل مخصوص موادی است که باید بازیافت شوند. موادی مثل کاغذ، شیشه یا پلاستیک.
سطل سوم: تعمیراتیها
این سطل برای وسایلی است که نیاز به رفو و تعمیر دارند. وسایلی مثل یک جوراب سوراخ شده.
سطل چهارم: زبالهها
وسایلی که واقعا زباله هستند، بازیافت نمیشوند و نمیتوانید از آنها هیچ استفادهای کنید در این سطل قرار میگیرند.
سطل پنجم: اهداییها
همهی ما وسایلی داریم که سالم هستند اما دیگر به استفاده از آنها علاقهای نداریم. این وسایل را میتوان به راحتی به موسسات خیریه یا افراد نیازمند اهدا کرد. فراموش نکنید که وسایل کهنه و غیرقابل استفاده را نباید در این بخش قرار داد.
حتما نیازی نیست که ۵ سطل یک شکل و زیبا تهیه کنید. این بخش بندی را میتوانید با چند سبد یا حتی جعبهی مقوایی انجام دهید. به سراغ هر بخش از خانه که رفتید آنها را با خود ببرید و در قسمت مرکزی قرار دهید تا دسترسی به آنها ساده باشد. نکتهی مهم این است که قبل از شروع به تمیزکاری باید این سطلها را آماده کنید تا در حین کار کردن اطرافتان شلوغ نشود و وسایل با هم مخلوط نشوند.
روش کار خانه تکانی مرحلهای
حالا که با وسایل مورد نیاز برای این سبک از خانه تکانی آشنا شدید، با هم به سراغ روش انجام کار میرویم. تمیزکاری و مرتبسازی در هر بخش از خانه نکات خاصی دارد که باید یاد بگیرید و آنها را به کار ببندید تا از این کار لذت ببرید.
۱. سرویس بهداشتی
اگر شما هم قسمتی از قفسهی سرویس بهداشتی را به داروها و لوازم آرایشی بهداشتی اختصاص میدهید بهتر است کار را با همین بخش شروع کنید. همه چیز را بیرون بیاورید؛ داروهای قدیمی، کرمها و لوازم آرایشی تاریخ گذشته را دور بریزید. هرچه باقی ماند را دوباره به داخل قفسه برگردانید. وسایلی که دیر به دیر استفاده میکنید در قسمت عقبی بگذارید و وسایلی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد را جلوی دست بگذارید.
وقتی همه جا مرتب شد وسایلی که از قفسهها خارج کردهاید را در سطلهای مخصوص خود قرار دهید. سپس به سراغ بخش بعدی بروید.
بعد به کشوها سر بزنید. هرچه در آنها هست را بیرون بیاورید و بررسی کنید. اگر وسایلی پیدا کردید که قابل استفاده نیستند یا به اشتباه در کشوها قرار گرفتهاند آنها را در سطل مخصوص خود قرار دهید. کشوها را تمیز کنید و وسایل باقیمانده را در آنها بچینید. وسایلی که بیشتر استفاده میشوند، مانند حوله و دستمال کاغذی، را در کشوهای بالایی قرار دهید. وسایلی هم که دیر به دیر مصرف میکنید، مانند صابون و دستمالهای ذخیره، را در کشوهای پایینتر بگذارید.
حالا به سراغ دوش و وان و قفسهی شامپوها بروید. به همان ترتیبی که گفته شد برای هر قسمت عمل کنید تا همه جا تمیز و مرتب شود.
۲. اتاق خواب
برای شروع تخت خواب را مرتب کنید. اگر قرار است اتاق خواب را مرتب کنید و از این کار احساس خوبی داشته باشید، ابتدا باید یک تخت خواب مرتب و منظم داشته باشید تا برای ادامهی کار روحیه بگیرید.
به قسمتی بروید که وسایل مربوط به استفاده در شب را آنجا میگذارید. کتابهایی که قبلا مطالعه کردهاید، عینک شکسته، مداد و خودکار، کاغذ، پاکتهای نامه، لیوان چای، شارژرهای خراب و هر چیز دیگری که در اتاق خواب به آنها نیازی ندارید را جمع کنید و هر کدام را در سطل مخصوص خود قرار دهید.
حالا به سراغ قسمت بالای کمد دیواری، صندوقچهها و کمد لباسها بروید و به روشی که یاد گرفتهاید هر بخش را خلوت کنید. اگر لباسهایی دارید که باید تا بشوند یا به چوب رختی آویزان شوند ابتدا روی تخت قرار دهید و پس از خلوت شدن فضای کمد، آنها را در قسمت مورد نظر قرار دهید.
هر چیزی را که بیشتر از ۶ ماه از آن استفاده نکردهاید به سطل اهداییها یا بازیافت بسپارید.
به سراغ دراور بروید و وسایل تمام کشوها را بیرون بریزید. هر چیزی که خیلی وقت است نمیپوشید را در سطل اهداییها قرار دهید و مابقی را مرتب کرده و بر اساس میزان استفاده از کشوی بالا تا پایین بچینید.
اگر میز کار شما در اتاق خواب قرار دارد حالا نوبت آن است. تمام وسایل روی میز را بررسی کنید. هر چیزی که مورد نیاز نیست در سطل مخصوص به خود قرار دهید. زبالهها را در سطل زباله بریزید و مابقی وسایل را در کشوها قرار دهید.
حالا که تمام اتاق مرتب شده است سطلها را بیرون ببرید و از تماشای اتاق خواب تمیز و خلوت خود لذت ببرید.
۳. کمد لباسها
چون این بخش یکی از شلوغترین و مهمترین قسمتهای خانه است تصمیم گرفتیم با جزئیات بیشتری دربارهی مرتب کردن آن صحبت کنیم. سادهترین راه برای مرتب کردن کمد لباس این است که بر اساس نوع لباس یا کفش، آنها را مرتب کنید. مثلا ابتدا کفشها بعد چکمهها، لباسهای راحتی، جینها و مابقی لباسها.
اگر به هر دسته از وسایل نگاه کلی داشته باشید بهتر میتوانید دربارهی نگهداری یا اهدای آنها تصمیم بگیرید. مثلا وقتی تمام شلوارهای جین را روی تخت بگذارید و سپس آنها را بررسی کنید میتوانید به راحتی چند شلوار را نگه دارید و چندتای دیگر را در سطل اهداییها قرار دهید.
وقتی هر دسته از لباسها را بررسی میکنید یکی از چهار اتفاق زیر پیش میآید:
لباسهایی که در جای اشتباه قرار دارند را سر جای خود قرار دهید.
لباسهای کثیف را در سبد لباس چرک قرار دهید یا مستقیم روانهی ماشین لباسشویی کنید.
هر لباسی که نیاز به تعمیر دارد را در سطل تعمیراتیها قرار دهید.
هر لباسی که بیشتر از ۶ ماه است استفاده نشده یا دیگر تمایلی به استفاده از آن ندارید را در سطل اهداییها قرار دهید. حتی میتوانید بعضی از این لباسها را در فروشگاههای آنلاین لباسهای دست دوم بفروشید.
۴. ورودی خانه
درست است که در آپارتمان قسمت ورودی مجلل مثل سرسرای خانههای سنتی نداریم اما بالاخره بخشی از خانه به ورودی اختصاص دارد و هرقدر هم که کوچک باشد باید آن را تمیز و مرتب کرد. کار را از میز یا کنسولی که در قسمت ورودی قرار دارد شروع کنید. داخل کشوها را بررسی کرده و هر چیز غیرمرتبط و غیرضروری را از آنها خارج کرده، در سطل خود قرار دهید.
ورودی قسمتی از خانه است که راه ورود به اتاقهای مختلف از آن میگذرد. آنجا را حسابی خلوت کنید تا رفتوآمد سخت نشود.
روی میز یا کنسول را هم بررسی کنید. ببینید آیا فضای لازم برای قرار دادن کلیدها و وسایل مورد نیاز را در اختیار دارید یا خیر. مطمئن شوید که همه چیز در دسترس است و روی میز هم شلوغ نشده. با این کار هر بار که قصد خروج از منزل را دارید با خیالی آسوده خارج میشوید چون کلیدها و وسایل مورد نیازتان جلوی دست است.
اگر کمد، جاکفشی و چوب لباسیای در قسمت ورودی دارید هم باید مرتب کنید. با کفشها شروع کنید و سپس به سراغ قسمتهای بعدی بروید.
۵. آشپزخانه
داشتن یک آشپزخانهی دور از شلوغی و آشفتگی یک چالش جدی است. فعالیتهای زیادی در آشپزخانه انجام میشود؛ آشپزی کردن، غذا خوردن، معاشرت با افراد خانواده یا مهمانهای خودمانی، همهی اینها باعث قرار دادن وسایل مختلف در آشپزخانه میشود.
برای مرتب کردن آشپزخانه میتوانید بر اساس نوع کاربرد وسایل پیش بروید. مثلا اول وسایل مربوط به برش را مرتب کنید سپس سراغ ظرفهای شیشهای بروید و بعد از آن هم وسایل پختوپز را مرتب کنید. همچنین میتوانید آشپزخانه را به چند منطقه تقسیم کنید و به ترتیب مرتب کنید.
اولین قدم برای مرتب کردن این است که مکان مورد نظر را کاملا خالی کنید، تمام وسایل را ارزیابی کنید و وسایلی که نیاز ندارید یا اشتباهی در آنجا قرار داشته است را جدا کنید. سپس آنجا را تمیز کنید و وسایل باقیمانده را به سر جای خود بازگردانید. برای این کار ابتدا به سراغ قسمتهایی که برای ذخیرهی مواد و وسایل استفاده میشوند بروید. کابینت حبوبات، کابینتهای بالایی و کابینت زیر سینک از این دست فضاها هستند.
سپس روی میزها و پیشخوان را بررسی کنید و هر چیزی که اضافه است داخل کابینت بگذارید. فقط وسایل و موادی که هر روز استفاده میکنید روی پیشخوان قرار دهید. در آخر هم تمام وسایلی که وسط آشپزخانه جمع شده است را در سطلهای مخصوص به خود قرار دهید.
۶. اتاق نشیمن
خانه تکانی مرحلهای – اتاق نشیمن
اتاق نشیمن یکی از سختترین قسمتهای خانه برای مرتب کردن و مرتب نگه داشتن است. این قسمت بالاترین استفاده را دارد و اعضای خانواده بیشترین زمان خود را در این اتاق میگذرانند. وسایلی زیادی در این اتاق استفاده میشود اما شرایط مناسبی برای نگهداری از آنها وجود ندارد. ممکن است در اتاق نشیمن یک میز تلویزیون و چند قفسه کتاب داشته باشید اما وسایل زیادی در آنها قرار نمیگیرند.
برای مرتب نگه داشتن اتاق نشیمن انجام دو کار ضروری است:
فضایی را برای نگهداری وسایل پر استفاده، مانند کنترل تلویزیون و مجلهها، در نظر بگیرید.
این فضا را به صورت روزانه تمیز و مرتب کنید.
مرتبکاری را از قفسههای کتاب، میز تلویزیون شروع میکنیم و سپس به سراغ میزهای کنار مبل و میز وسط میرویم. قفسهها و میز تلویزیون را خالی کنید، وسایل را بررسی کنید و هر چیزی که متعلق به آنجا نیست وسط اتاق بگذارید. حالا میز و قفسه را تمیز کنید و وسایل باقیمانده را به سر جای خود برگردانید.
حالا میزهای کنار مبل و میز وسط را مرتب کنید، وسایل اضافه را وسط اتاق بگذارید و روی میزها را تمیز کرده، مابقی وسایل را به سر جای خود برگردانید. اگر روی مبلها پتو یا شال مبل گذاشتهاید آنها را تا کنید. کنترل تلویزیون را در محلی که برای آن در نظر گرفتهاید قرار دهید و کوسنها را مرتب کنید.
حالا نوبت وسایل الکترونیکی است. تمام سیمهای اضافه و بی استفاده که پشت تلویزیون، دستگاه پخش و کنسول بازی است را جدا کنید. اگر ممکن است گاهی مورد استفاده قرار بگیرند، آنها را در یکی از کشوهای میز قرار دهید. در غیر این صورت در وسط اتاق بگذارید.
اگر در خانه فرزند کوچک دارید حتما اسباببازیهایش در گوشه و کنار اتاق نشیمن قرار دارد. پس حالا باید سراغ آنها بروید. اسباببازیها را بررسی کنید و ببینید اگر سالم نیستند یا دیگر برای سن کودک شما مناسب نیستند به سطل بازیافت یا اهداییها بسپارید.
در پایان وسایل وسط اتاق را بررسی کنید و هر کدام را در سطل مخصوص به خود قرار دهید.
۷. آخرین قدم
به سراغ سطلها بروید. وسایلی که در سطل سرگردانها قرار دارد به جای اصلی خود برگردانید. وسایل بازیافتی را دسته بندی کنید و در محل مخصوص قرار دهید. وسایل اهدایی را بستهبندی کنید و به موسسهی خیریهی مورد نظرتان بفرستید. سطل وسایل تعمیراتی را در گوشهای قرار دهید تا سر فرصت به سراغشان بروید. زبالهها را هم در سطل زبالهی بیرون از منزل قرار دهید تا فضای خانه واقعا تمیز شود.
به همین سادگی تمام خانه را تمیز کردید بدون اینکه مابین انبوه وسایل سرگردان شوید و بعد از چند ساعت گیج و خسته، همه چیز را بدون مرتب کردن در کمدها پنهان کنید.
سخن آخر
مرتب کردن همهی قسمتهای خانه و مخصوصا خانه تکانی یکی از سختترین کارها است اما با روش خانه تکانی مرحلهای میتوانید بدون خستگی و سردرگمی همهی قسمتها را مرتب کنید. با این روش در پایان روز تمام خانهی شما تمیز شده و فقط ۵ سطل وسایل قدیمی و سرگردان دارید که باید سر و سامان بگیرند.