تصویر و اطلاعات تازه از جنگنده نسل ششم آمریکا
در سال ۲۰۱۲، نیروی دریایی برای اولین بار به طور رسمی اطلاعات نسل بعدی F/A-XX را درخواست کرد. این جنگنده، یک جنگنده واقعی نسل ششم درست مانند برنامه NGAD برای نیروی هوایی ایالات متحده خواهد بود.
گفته میشود که قانون مجوز دفاع ملی سال مالی ۲۰۲۴ اخیر شامل بودجه برای جنگنده F/A-XX نیروی دریایی ایالات متحده بوده است. این برنامه توسعه برای نسل ششم جنگنده برتری هوایی آینده از برنامه نسل بعدی سلطه هوایی نیروی هوایی (NGAD) متمایز خواهد بود. سه پیمانکار برتر دفاع هوافضای آمریکایی در حال حاضر برای ساخت این هواپیما برای برنامه جدید این سرویس با یکدیگر رقابت میکنند، در حالی که سایرین برای کسب جایگاه تولید موتور به رقابت میپردازند.
سه غول بزرگ تولیدی بوئینگ، لاکهید مارتین و نورث روپ گرومن امیدوارند که پلتفرمی را برای جایگزینی ناوگان F/A-18 نیروی دریایی بسازند. علاوه بر این، Pratt & Whitney و GE Aerospace برای انتخاب شدن برای جایگاه موتور رقابت میکنند.
F/A-XX جنگنده نسل ششم
در سال ۲۰۱۲، نیروی دریایی برای اولین بار درخواست رسمی اطلاعات برای نسل بعدی F/A-XX را صادر کرد. این سرویس به طور خاص به یک جت برتری هوایی با قابلیت های چند منظوره نیاز داشت که بتواند جایگزین پلتفرمهای قدیمی F/A-18E/F Super Hornet و EA-18G Growler در دهه ۲۰۳۰ شود. پلتفرم جدید F/A-XX همچنین باید مکمل جدیدترین هواپیمای بدون سرنشین F-35C Lightning II و UCLASS باشد. F/A-18 Super Hornets قرار است تا اوایل دهه ۲۰۳۰ به پایان عمر ۹۰۰۰ ساعته خود برسند، این امر باعث میشود که F/A-XX در آن زمان برای نیروی دریایی مهم باشد.
در حالی که F/A-XX یک پلت فرم نسل ششم خواهد بود، نیروی دریایی هنوز جزئیات زیادی در مورد این برنامه جدید منتشر نکرده است زیرا هنوز در مرحله بسیار ابتدایی است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که جنگنده جدید شامل عملیات بدون سرنشین خواهد بود زیرا این پدیده به دنبال استفاده از پهپادها در درگیریهای اخیر بسیار رایج شده است.
در مناقشه قره باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۱ بین ارمنستان و آذربایجان و تهاجم روسیه به اوکراین، هواپیماهای بدون سرنشین، سلاحهای موثری در جنگ واقع شدند. علاوه بر این، نیروی هوایی ایالات متحده در حال توسعه برنامه نسل بعدی سلطه هوایی خود است که شامل استفاده از هواپیماهای رزمی مشترک (CCA) است. به گفته USAF، این هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان پهپادهای وفادار، برای جنگنده نسل ششمی که آنها را همراهی خواهند کرد، عمل خواهند کرد.
نیروی دریایی و نیروی هوایی متعهد به توسعه برنامههای نسل ششم مربوطه خود هستند، اما نسل دوم با پیشرفتهای خود بسیار عمومیتر بوده است. از سوی دیگر نیروی دریایی تقریباً تمام جزئیات مربوط به جنگنده F/A-XX خود را مخفی نگه داشته است. این سرویس حتی ردیف بودجه را طبقه بندی کرد تا اینکه درخواست FY2024 رونمایی شد و مشخص شد که F/A-xx تحت یک نام رمز پنهان شده است.
با وجود کمبود جزئیات اطلاعات، کارشناسان چندین فرض را در مورد جنگنده جدید مطرح کردهاند. مجموعه ماموریتهای اولیه برای F/A-XX شامل نبرد هوایی، حمله زمینی، نبرد هوا به هوا، جنگ سطحی و پشتیبانی نزدیک هوایی است. همچنین انتظار میرود که جنگنده نسل ششم علاوه بر ویژگیهای پیچیده رادارگریز نسل بعدی، سنسورها و رادارهایی با قابلیت انطباق شبکه مانند F-35C، از قابلیتهای سوپرکروز نیز بهره ببرد.
ماموریتها و قابلیتهای دیگر مانند سوخت گیری هوا به هوا، نظارت، شناسایی، جنگ الکترونیک، دستیابی به هدف و اقدامات متقابل بیان شده است. طراحی نسل بعدی جنگنده آنها شامل تسلیحات پیشرفته، مخفی کاری، طراحی دیجیتال، مدیریت حرارتی و نیروی محرکه خواهد بود. اگرچه تعاریف دقیق و انتظارات عددی در فضاهای نسل پنجم یا ششم تعریف نشده است، انتظار میرود NGAD و F/A-XX آینده به ویژگیهای برتری نسبت به نسلهای قبلی خود مجهز شوند.
F-35 و معرفی F/A-XX برای نیروی دریایی حیاتی خواهد بود:
در سال ۲۰۲۲، نیروی دریایی اعلام کرد که سخت تلاش خواهد کرد تا از کمبود جتهای جنگنده در دهه آینده جلوگیری کند. برای پر کردن شکاف در دسترس بودن بدنه هواپیما، این سرویس به دنبال خرید بیشتر جنگندههای F-35C Joint Strike Fighter و ایجاد پلت فرم نسل بعدی F/A-XX خود است. در همین حال، نیروی دریایی در حال افزایش طول عمر F/A-18E/F سوپر هورنتهای موجود با ۴۰۰۰ ساعت پرواز است تا اطمینان حاصل کند که چنین شکافی بسته شده است. گمان میرود با توجه به افزایش تنشها بین واشنگتن و پکن، حفظ یک ناوگان جنگنده قوی برای نیروی دریایی ضروری است.