بی‌ام‌و در گرد و خاک تسلا جا ماند

 بی‌ام‌و در گرد و خاک تسلا جا ماند

تسلا

 

اخیراً مشخص شد ب‌ام‌و در بازارهای جهانی بر مرسدس بنز غلبه کرده؛ اما در بازار آمریکا تسلا برنده میدان بوده است.

 

همین چند روز پیش بود که با انتشار آمار مربوط به فروش سال ۲۰۲۲ مشخص شد ب‌ام‌و باز هم در بازارهای جهانی بر مرسدس بنز غلبه کرده است. اما با انتشار آمار فروش تسلا، معلوم می‌شود این خودروساز نوپا توانسته است با شکست ب‌ام‌و، عنوان پرفروش‌ترین خودروساز لوکس بازار آمریکا را از آن خود کند.

فروش ۴۹۱ هزار خودرو با نشان تسلا در آمریکا

 

طبق آمار، تعداد خودروهای تحویلی تسلا به مشتریان آمریکایی، به حدود ۴۹۱ هزار دستگاه می‌رسد. این رقم در مقایسه با نزدیک‌ترین رقیب، یعنی ب‌ام‌و، بیش از ۱۵۸ هزار دستگاه بیشتر است. پس از ب‌ام‌و، مرسدس بنز در رتبه سوم پرفروش‌ترین برندهای لوکس بازار آمریکا قرار دارد.

 

از نظر آمار فروش جهانی باید گفت تسلا رکورد تحویل بیش از یک میلیون خودرو را ثبت کرده است. شاید این رکورد از نظر برخی چندان چشمگیر به‌نظر نرسد، اما باید در نظر گرفت که تسلا برندی لوکس و تمام الکتریکی است و تنها ۴ مدل را روی خطوط تولید خود دارد.

 

موفقیت‌های تسلا حکایت از آن دارد که مشتریان خودروهای لوکس علاقه زیادی به مدل‌های برقی دارند. این کمپانی حالا ۲۲ درصد از بازار خودروهای لوکس را از آن خود کرده؛ برای مقایسه بد نیست بدانید سهم برند بزرگی مثل ب‌ام‌و از این بازار تنها ۱۵ درصد است.

 

سالی حساس و پررقابت

 

برای سال ۲۰۲۳ می‌توان پیش‌بینی کرد که عرصه رقابت برای تسلا تنگ‌تر خواهد شد. با معرفی مدل‌های برقی جدید، طبیعتاً گزینه‌های مشتریان تنوع بیشتری پیدا خواهد کرد. شاید بدانید خودروسازان بزرگی همچون گروه جنرال موتورز، فورد، ب‌ام‌و، مرسدس و هیوندای کیا خود را برای عرضه انبوهی از مدل‌های برقی آماده می‌کنند.

 

از سوی دیگر، برخی از محصولات فعلی تسلا قدیمی شده‌اند. درصورت عدم به‌روزرسانی یا معرفی نسل جدید، این مدل‌ها قدرت رقابت‌پذیری خود را تا حدودی از دست خواهند داد. البته بعضی نشریات پیش‌بینی می‌کنند که نسخه فیس‌لیفت مدل ۳ امسال رونمایی خواهد شد. همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه تسلا خودرویی کوچک‌تر و ارزان‌تر از مدل ۳ را (با نام احتمالی مدل ۲) معرفی خواهد کرد.

بازار چین، آینه‌ آینده

وضعیت تسلا در چین پیش‌نمایشی از آینده را ارائه می‌کند. عرضه انواع خودروهای برقی توسط برندهای ریزودرشت چینی، رقابت شدیدی را برای تسلا ایجاد کرده که کاهش تقاضا پیامد اصلی این موضوع است. برای مقابله یا حداقل تعدیل فشارها، این کمپانی اخیراً تصمیم گرفت قیمت محصولات خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

 

بی وای دی (BYD) یکی از بزرگ‌ترین رقبای تسلا در چین و شماری از بازارهای بین‌المللی است. این شرکت که وارن بافت مشهور یکی از سرمایه‌گذاران آن به‌شمار می‌رود، رکورد فروش ۱٫۸ میلیون خودروی هیبریدی شارژی (PHEV) و تمام الکتریکی را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است.

 

خبر خوش برای تسلا اینکه با گرایش روزافزون شرکت‌های کرایه خودرو و سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری مسیر به‌سمت مدل‌های برقی، تقاضا برای این دست از وسایل نقلیه افزایش خواهد یافت. بنابراین تسلا یک سفره گسترده‌تر پیش روی خود خواهد داشت؛ سفره‌ای که البته میزبان مهمانان بیشتری خواهد بود!

Nic

Related post

دیدگاهتان را بنویسید